Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Der ble fakta vanskelig å forholde seg til og du benyttet nok en gang Pablos lov (“Når fakta ikke passer argumentet så er de gale”).

Skal man få gode data må man jo se på der smitten er størst. Og det gjøres grundig jobb med å verifisere dødsfall i New York. Ja det er dødsfall i NY som ikke er verifisert skyldes COVID-19 enda men selv om man ser bort i fra disse er tallene høye.

Og som @koe er inne på så er det faktisk usikkert om det er mange dødsfall som ikke er klassifisert som COVID-19 men som burde være det også.
Hva fasiten blir vet man ikke men at tallene blir langt høyere enn influensa vet man.

6 Likes

Vi får se hva den endelige fasiten sier ja :slight_smile:

Det er jo ikke usikkert, det er fakta og vises på grafene der. Langt høyere merdødelighet enn hva som er rapportert inn på korona. Sannsynligvis enda høyere enn dette, da det dør færre av andre årsaker, siden folk holder seg inne.

2 Likes

Satt på mobilen og hadde ikke fått sett så nøye på det du la inn men bare fikk med meg at det pekte i den retningen :flushed:

1 Like

Ned stengingen av AS Norge koster mye for oss som bur her i Norge. Både i penger og helse.
Så eg har prøvd å finne utav hvor mye AS Norge bør bruke for å redde ein nordmann.
Fann dette temahefta som var litt interessant.

2 Likes

Sverige, Aftonbladet

• Bekräftat smittade i Sverige: 23 216​
  • Dödsfall: 2 854​​​
  • Dödsfall inrapporterade senaste dygnet: 85

Källa: Folkhälsomyndigheten
(Uppdaterat 5 maj klockan 14.02)

• Så många får eller har fått intensivvård: 1 604

Källa: Folkhälsomyndigheten
(Uppdaterat 5 maj, klockan 14.02)

1 Like

…hmm? :face_with_raised_eyebrow:

Så dette var bare en øvelse

2 Likes
2 Likes

https://www.cnbc.com/2020/05/05/the-coronavirus-mutated-and-appears-to-be-more-contagious-now-new-study-finds.html

1 Like

Fra VG
23:55 i gårKnut Arne J Hansen

FLEST I 20-ÅRENE BLANT NYE CORONASMITTEDE

For første gang ligger aldersgruppen 20–29 år øverst i statistikken for nye tilfeller av coronasmitte, viser nye tall fra Folkehelseinstituttet.

I forrigeuke ble det observert en nedgang i meldte tilfeller av coronasmitte for alle aldersgrupper, heter det i den siste ukesrapporten som ble offentliggjort tirsdag.

Imidlertid er det for første gang siden begynnelsen av mars at mest nysmitte blir funnet i aldersgruppen 20–29 år, sett opp mot befolkningstallet.

I løpet av de foregående fem ukene var det aldersgruppen 90 år og eldre som hadde flest tilfeller i forhold til befolkningstallet, heter det i FHI-rapporten. (NTB)

Neil Ferguson: coronavirus adviser quits after breaking lockdown with mistress

Oliver Wright, Policy Editor

Wednesday May 06 2020, 12.01am BST, The Times

Neil Ferguson allowed Antonia Staats, who lives with her husband and children, to visit him at his home at least twice

The scientist whose coronavirus research prompted the lockdown was forced to resign his role advising the government last night after breaking social-distancing rules to meet his married lover.

Neil Ferguson said he had made an “error of judgment” in allowing Antonia Staats to visit him at his home in London on at least two occasions since the restrictions were put in place.

Professor Ferguson, an academic at Imperial College London, was a key member of the Scientific Advisory Group for Emergencies (Sage), which has been informing the government’s response to the pandemic.

1 Like

Hvordan hadde de tallene sett ut hvis det ikke hadde blitt satt inn tiltak?

Hvilke tiltak gjøres for mot en vanlig influensa?
Uten tiltak tror jeg det hadde sett «noe» verre ut.

1 Like

Tallene hadde jo helt klart sett verre ut uten tiltak. Da hadde man nok slitt med kapasiteten på sykehusene og tenker da spesielt på respiratorer også og trolig fått en litt høyere dødsrate på grunn av det.
Selv om tallene er på vei ned så dør det jo fortsatt en del også så tallene vil jo bli høyere.

Tiltaket mot influensa er vel i hovedsak vaksine. Det redder jo selvsagt en del dødsfall. Så influensatallene hadde også sett litt verre ut uten vaksine.

Man ser jo på influensatallene i NY att tiltakene har hatt effekt på den.
image

1 Like

Det vet vi faktisk ikke, deprimerte innestengte ensomme og overspisende innbyggere kan ha høyere dødelighet enn glade innbyggere som får nok sol, sosial omgang og trening.

3 Likes

I presentasjonen til Cuomo i New York tok han opp hvor de fikk smitten fra. Ikke så overraskende funn kanskje. Her er der han prater om det og under er slides han viste.

3 Likes
2 Likes

WHO informasjon under denne korona epidemien har flere stilt spørsmål til.
Denne videoen under syns eg var interessant med tanke på WHO sin behandling av koronavirus.

ca 14.30 min inn litt om Taiwan.

3 Likes

Ja det er svært kritikkverdig. WHO representant later som han ikke hører spørsmålet og så nekter å høre det igjen. WHO har blitt til the “Chinese Health Organisation”

3 Likes

De som er deprimerte innestengte og overspisende var muligens ikke superlykkelige og levde livet før heller.
At en får målbar økt dødelig på andre områder som følge av sosial distansering tviler jeg sterkt på. At en får økt dødelig uten sosial distansering og de andre anbefalte tiltak er jeg helt overbevist om.

1 Like