Vitas har produsert over 30 000 tester som vil bli lagt ut for salg. ( 600 - 800 kr)
Kommer i neste uke.
Siste fra WHO , fra Dagbladet
[
WHO stanser utprøving av hydroksyklorokin mot covid-19:
](https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=33899)
Verdens helseorganisasjon WHO stanser inntil videre utprøving av malariamedisinen hydroksyklorokin i behandlingen av covid-19.
Årsaken er bekymring om risikoen knyttet til medisinen, melder nyhetsbyrået AFP.
(NTB).
Food shortage prompts clashes between hungry protesters & police | COVID-19 lockdown
Situasjonen bedrer seg på nordlig halvkule som går inn i sommerhalvåret og blir mer dramatisk på den sørlige halvkule som går mot vinter?
Brasil befinner seg midt i mellom, og der er det dramatisk.
Sommer eller vinter, noe effekt kan det ha.
Men å respektere hygiene og avstandsregler, der man kan det, betyr nok mer.
Forholdsvis trangt i favelaene
Sverige, VG
4:03Andreas Løf
95 NYE CORONADØDSFALL I SVERIGE
Folkhälsomyndigheten i Sverige har bekreftet ytterliger 95 dødsfall i Sverige det siste døgnet.
Totalt er det dermed 4220 dødsfall relatert til coronaviruset i nabolandet i øst.
35.088 er bekreftet smittet. 2002 er eller har vært innlagt på intensivavdeling.
For andre uke på rad har Sverige flest døde i forhold til folketall.
4220 døde sammenlignet med 235 døde i Norge!
Hvordan kan noen fortsatt hevde at Sverige sin strategi var riktig??
Mange andre kriterier ein kan bruke enn hvor mange som er oppført som døde i ein statistikk fra forskjellige land som ikkje fører statistikk på samme måte.
Selv om man kompenserer for ulike måter å føre statistikk på, er Sverige sine tall en stor skam og en falitt! De trodde de skulle være smartere enn de fleste andre land og komme seg gjennom dette med mindre økonomiske tap. Nå ser det ut til at de taper både mer liv og penger enn andre…
Det er for tidlig å konkludere, i Sverige tror de vel at det bare kommer tilbake igjen selv om man klarer å holde nede en bølge, men det gjenstår å se.
Det som er interessant er hvorfor folk blir så opprørt over Sveriges strategi selv om de ikke selv bor i Sverige. 80% Her støtter strategien, og Sverige er vel at av de få landene som har gjort det alle snakket om i begynnelsen, flate ut kurven slik at helsevesenet ikke kollapser.
Og hva mener du om å bruke andre kriterier enn døde?
Tror du virkelig at Norge kommer til å ta igjen Sverige over tid? Slik dagens utvikling er etter at vi har åpnet opp igjen, er det svært lite som tyder på det. Til neste vinters mulige oppblomstring av virus har vi med stor sannsynlighet medisiner som hindrer de fleste dødsfall.
Nei det tror jeg ikke, men jeg tror det er mulig at land som har klart seg bra nå må lukke ned flere ganger og at Sverige ikke må det i samme utstrekning. Tror det kan bli tøft for mange med lockdown nummer 2. Men jeg vet ikke, det vil tiden vise.
Med mye bedre testmetoder og langt hyppigere tester vil man med stor sannsynlighet opprettholde så god kontroll at ny nedstenging av samfunnet unngås.
Men man kan uansett stille spørsmålet: Hvor mange ganger flere dødsfall enn oss vil Sverige akseptere for å unngå å måtte stenge mer ned?
Jeg tror ikke Sverige ser på det som en konkurranse i hvor mange ganger flere døde man får i forhold til Norge. Jeg tror man ser på hva alternativkostnaden er ved å stenge ned skoler og barnehager mm, og innføre udemokratiske nye lover, samt at de ikke ser en god løsning for hvordan man kan forhindre viruset i blusse opp igjen dersom man demper den første bølgen.