Covid, gjenåpning og masse diagnostikk/testing er veldig bra for BIOTEC. Kjøpte en spekulativ post most slutten av dagen.
Foreløpig taler tallene i Sverige sin grelle status. I Norge tyder alt på en riktig strategi, og vi ser ingen tegn til å miste kontroll. Dette får vi bare være uenig om. Personlig mener jeg Sverige gamblet av hensyn til sin økonomi, og tapte.
Hvis man ser på chartet jeg postet ovenfor så døde det flere enn normalt i april i Sverige. Nå er det mindre folk enn normalt som dør i Sverige. Jeg tolker dette til at de som døde av korona i april ville stort sett dødt av andre årsaker innen en til to måneder allikevel.
Jeg tviler påat det chartet ditt har fått med seg alle døde de siste dagene.
21 mai døde det 40 av Covid-19 alene.
Og 23 mai døde 67 av Covid-19
Chartet ditt viser25 døde totalt i Sverige siste dag ( usikker på dato, 21 eller 23 mai)
Sannsynligvis tar det noen dager før alle dødsfall blir registrert
Ja, man kan ikke se på de siste dagene, siden det tar litt tid å registere. Men kan heller ikke se på antall nye registrering for å se hva det var akkurat den dagen, siden det er nye dødsfall, ikke nødvendigvis på den dagen
Dataene fra dette chartet har blitt lagt ut her mange ganger, alle ser sånn ut. Det er alltid en kraftig nedgang i nærmeste tiden, det må man bare ignorere som støy. Det tar tid før tallene kommer inn og man ser de reele tallene.
Så de er nok absolutt fremdeles forhøyet i forhold til ordinært.
Kommer norske politikere til å høre på ekspertene neste runde?
Det tror jeg de vil gjøre.
Nedstengningen, dog mildere enn i mange andre land, står i etterpåklokskapens lys noe unødvendig streng.
Vel har vi tapt noen milliarder, men så har vi reddet noen tusen liv. I alle fall foreløpig.
Høsten og neste bølge blir nok verre, selv om vi er bedre forberedt nå,
Men man vil denne gang også ta hensyn til økonomien, hvilket var fullstendig fraværende i mars.
Hvis man tar de 400 milliardene det har kostet å stenge ned og deler det tallet på 2000 døde (halvparten av Sverige), så får man at man har brukt 200 millioner per person. Henger ikke på greip fra en samfunnsøkonomisk synsvinkel.
Er 34 millioner som staten selv regner som verdien på et gjennomsnittlig menneske her i landet. Da kan man ikke forsvare å bruke 200 millioner på mennesker som allerede står med en fot i graven.
Har det gått så mye bedre økonomisk i Sverige en Norge? Mitt inntrykk var at det var veldig få på skole, barnehage osv
Det stemmer sikkert, men når en ser på Norge og Rogaland, så var det desidert flest smittet her.
Tiltak ble innført, det er vel langt under 10 døde, og i Stavanger åpnes nå sykehjem opp for besøk igjen, det er ikke en eneste person som har dødd på sykehjem/institusjon i Stavanger.
Men det er klart hvis ansatte på sykehjem/institusjoner begynner å gå ut og feste, så kan dette fort bli stygt. Styggere enn vi liker å tenke.
Det som jeg reagerte på med Sverige var bla i starten når Norge og verden stengte ned, så var det full rulle på after ski i Sälen, da ber en om stor smittespredning. Om det var da eller litt senere så var jo meldingen at de holdt seg innafor begrensningen på maks 500. Usikker på om det var plass til så mye mer enn 500, men ut fra media så det ut som sild i tønne.
Flott at svenskene synes strategien er god.
Jeg føler meg rimelig trygg i Norge, sjansen for å bli smittet i mitt distrikt er før ferien liten, blir spennende å se etter ferien…
Betydelig reduksjon i dødelighet hos alvorlig syke Covid-19 pasienter i en kinesisk studie.
Det ble gitt et gammelt immunmodulerende preparat, thymosine alpha 1, registrert som Zadaxin.
Dødelighet ved bruk 10% mot 30 % uten.
Men desverre en retrospektiv studie.
Den naturlige konsentrasjonen av Thymosine alpha 1 i blod faller med økende alder:
Så kanskje er det noe der.
Lettelsesrally på meldinger om at antall tilfeller med covid-19 har begynt å falle
Ehh nå har vi endelig kvittet oss med viruset i Norge så da åpner vi opp for reiser til Sverige der 1/4 har eller har hatt viruset? Forstår ikke strategien. Det er nå man skal stenge grensene ikke når man selv har viruset inne i landet.
Må jo mingle med de som er på samme Covid-19 nivå. Tror det er økonomisk politikk. Men en høy grad av testing kan fungere som et skjold, vet ikke om det er i strategien.
De burde teste alle som kommer tilbake fra Sverige
Strategien er klokkeklar.
Nå skal smitten økes moderat gjennom sommeren slik at vi ikke får alt med en tsunami kombinert med influensa senhøstes.
Hvor har du det tallet fra?