Fra Debatten på NRK.
Edit: Verken Erna eller noen andre i det panelet protesterte på det tallet. Personlig tror jeg vi kan doble det tallet hvis vi tar med tap i det private.
Fra Debatten på NRK.
Edit: Verken Erna eller noen andre i det panelet protesterte på det tallet. Personlig tror jeg vi kan doble det tallet hvis vi tar med tap i det private.
Når gikk programmet? Finner det ikke.
Fått sett på det og 400 milliarder var et tall Fredrik Solvang slengte frem helt uten kontekst og det var jo ikke en del av diskusjonen i det hele tatt så vanskelig å forholde seg til det egentlig. Tallet stemmer ikke med andre tall jeg har sett.
Holden-utvalget har vel et langt lavere tall:
Og så er spørsmålet hva tall sammenlignes med også. Får ofte følelsen av at man regner kostander i forhold til en normal situasjon og ikke i forhold til reelle alternativer. Hva hadde kostnaden vært med samme strategi som Sverige for eksempel?
Uansett hva som i ettertid vil vise seg å ha vært riktig, gjorde den Norske regjering det eneste riktige da de i mars stengte ned samfunnet. De fremsto som en ansvarlig regjering som handlet etter føre var prinsippet, siden vi på det tidspunktet ikke kunne vite med sikkerhet hvor hardt dette viruset kunne angripe langt større grupper i samfunnet enn kun de aller eldste. Det hersket på det tidspunktet stor usikkerhet rundt hvor farlig dette viruset egentlig var.
Å kritisere med etterpåklokskap har i denne sammenheng lite for seg.
Trur disse 400 som det er snakk om, kommer herfra:
Det trenger ikke være noen motsetning mellom å mene at staten gjorde der riktige der og da, i en uklar situasjon - og å mene at vi likevel skal ha en grundig (og kritisk) evaluering evaluering etterpå.
Evaluering er alltid både viktig og riktig dersom vi skal lære noe. Men det er noe helt annet enn å kritisere regjeringen for å ha handlet feil i mars.
Takk for svar. Hvis det der er opphavet så er det slik jeg ser det ikke snakk om et tall som har noe med den reelle kostnaden ved coronatiltakene å gjøre.
Som sagt viser det tallet de offenlige kostnadene, så hvis vi tar med de private kostnadene ender vi nok opp med et lagt høyere tall.
Hvor står det?
Pengene i oljefondet kan bare brukes av staten.
Ja men hvor står det om 400 milliarder i kostnader til Corona tiltak?
“Regjeringen tegner et dramatisk bilde av norsk økonomi, og skyter 419,6 oljemilliarder inn i norsk økonomi for å demme opp for coronakrisa.”
Det der er bare en misvisende ingress
Står jo blant annet:
" I fjor ble norsk økonomi smurt med 245,2 milliarder oljekroner. Nå økes oljepengebruken til 419,6 milliarder kroner."
At man da skal konkludere med at 419,6 oljemilliarder er coronakostnader blir jo veldig merkelig.
Lenge til det blir lov til å dra på harryhandel, ser det ut til.
Danskene vil heller ikke ha besøk av svenske turister. Men nå har statsminister Løven begynt å murre over håndteringen…
I følge Aftonbladet. De offentliggjør også dagens statistikk:
«i dag kl 14:00av Ebba Thorneus
Totalt har 4 350 personer nu avlidit till följd av corona i Sverige, uppger Folkhälsomyndigheten på sin dagliga presskonferens. Det är 84 fler rapporterade dödsfall än i går.
Totalt har nu 36 476 personer konstaterats smittade av corona, varav 749 fall har inrapporterats det senaste dygnet.
2 048 personer har hittills vårdats, eller vårdas, på intensivvårdsavdelning.
I Europa finns nu cirka 1,4 miljoner bekräftade fall och 164 000 personer har avlidit.
I världen är det nu cirka 5,8 miljoner bekräftade fall och totalt 360 000 döda.»
Kan sikkert diksuteres hvor ille dette er men å sammenligne COVID-19 dødsfall med tiltak og influensadøsfall uten tiltak og konkludere med at influensaen var verre blir for meg ganske irrelevant.
Og så glemmer man som vanlig sykdomsbildet i denne vurderingen. Hvor mange lå på intensiven i disse influensasesongene?
Man hadde et kjempetiltak i 1999 i form av vaksine.