Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

In an in-depth article, the Politiken newspaper detailed how the government’s emergency law on March 12 had stripped powers from the Danish Health Authority, changing it from an “regulatory authority” to an “advisory” one.

This allowed the government to ignore the authority’s opinion that Covid-19 was not a sufficiently dangerous disease to permit the government to impose compulsory interventions on the public under Denmark’s epidemic law.

As late as March 15, the Danish health Authority, argued there was insufficient ground for banning public events and gatherings of ten people under the law.

“The Danish Health Authority continues to consider that covid-19 cannot be described as a generally dangerous disease, as it does not have either a usually serious course or a high mortality rate,” it wrote.

“The National Board of Health continues to find that there are no grounds for a general exemption for covid-19 in accordance with the provisions of section 10 …”.

https://www.thelocal.dk/20200529/leaked-emails-show-how-denmarks-pm-steam-rollered-her-own-health-agency

1 Like
2 Likes

Hvorfor skal vi tenke på det som ikke angår oss direkte? Min økonomi er viktigere enn andre folks helse osv. Redde de gamle og syke på bekostning av andre som trenger behandling og oppfølging er viktigere så lenge disse menneskene er min familie. Diskusjon er bra, men en ting er sikkert, man skal være veldig forsiktig med å være for bombastisk i ytringer om det ene eller andre er rett å gjøre eller ikke, fordi det store bildet kan bli helt annerledes enn hva vi ser for oss i dag. Og når vi gjør som vi gjør så vil vi aldri se hvordan det hadde blitt hvis vi gjorde det annerledes.

4 Likes

1 Like
3 Likes

Her på TI var vel de fleste for stenging av skoler, og syntes vel at myndighetene var sent ute?

3 Likes

Ikke jeg, men skal ikke snakke for andre.

2 Likes

Jeg jobber i skolen, og måtte i dagene før nedstengingen bruke 10 minutter hver morgen for å forklare elevene hvorfor vi skulle fortsette med skole når vi så hvor mange som døde i Italia. og hvor mange som ble syke i Norge. her snakker vi om ungdom i alderen 16-18 år som var genuint redde og bekymret, og som slet med søvnen.

Foreldre tok barna sine ut av skolen, og vi lærere følte et press ovenfra for å undervise i en situasjon vi ikke følte var under kontroll i det hele tatt. Skulle vi fortsatt å undervise mens land rundt oss stengte fullstendig ned? Det ville blitt ramaskrik og protester blant foreldre og ansatte.

I ettertid kan man vurdere om det var feil å stenge skolene eller ikke, men for mange av oss som jobbet der føltes det som det eneste trygge valget.

10 Likes

De klassetrinnene ble også stengt i Sverige. Ungdom på 16-18år kan nok takle hjemmeundervisning bedre enn barn. Spørsmålet er om barnehager og de lavere klassetrinnene burde stengt.

2 Likes

Personlig synes jeg det var riktig å stenge i starten når man ikke hadde oversikt, og for Norges del så synes jeg det tross alt har fungert bra frem til i dag. At alle bedrifter i Norge permitterte folk for å spare penger da staten garanterte lønnen ser jeg i etterkant kunne vært løst annerledes, det er jo direkte skyld i mye av den kunstige ledigheten vi har hatt. At det har vært tøft å være hjemme i noen måneder, se at det har vært manko på visse varer i butikkene osv ser jeg på som en viktig læring for fremtiden, og jeg vil kreve at de folkevalgte er bedre forberedt neste runde, ikke bare til høsten /vinteren, men når neste pandemi er ett faktum. Og når man foreløpig har nådd i overkant 1/4 del av årlig dødelighet som kommer ved vanlig influensa, må man si at i kategorien “å spare liv” har vært særs vellykket.

3 Likes

Etterpåklokskap er den mest eksakte vitenskapen. Det eneste vi kunne spå med sikkerhet tidlig i mars var at uansett hvilken retning dette tok over noen måneder ville det krype frem folk fra alle bauger og kanter for å si “hva var det jeg sa”.

7 Likes

Ja, fordi det var det de sa. At statsministeren handlet i panikk sier litt…!

Tråden er litt lengre enn 3 timer gammel.

3 Likes

Da Norge ble stengt ned hadde vi data fra Italia og FHI anbefalte ikke å stenge ned. Når vi får en ny bølge til høsten så håper jeg at myndigheten styrer ut fra data og fornuft, slik som Sverige gjorde.

Hvis man tar de 400 milliardene det har kostet å stenge ned og deler det tallet på 2000 døde (halvparten av Sverige), så får man at man har brukt 200 millioner per person. Henger ikke på greip fra en samfunnsøkonomisk synsvinkel. Er 34 millioner som staten selv regner som verdien på et gjennomsnittlig menneske her i landet. Da kan man ikke forsvare å bruke 200 millioner på mennesker på 84 år med skrantende helse.

Siden vi ikke bor i et eventyrland med ubegrensete ressurser, så må det prioriteres. Norge er et land som lar kreftpasienter dø siden medisinen de trenger koster over 1 million. Hadde man kjøpt medisin til disse pasientene kunne man berget 400000 liv for 400 milliarder. Da mener jeg at man hadde vært betraktelig mer safe og betydelig mindre sorry.

6 Likes

Er ikke uenig i budskapet, men det er på ingen måte grei debatteknikk å bruke feil tall gjentagende ganger etter at det har blitt påpekt tidligere:

Ellers er det som sagt etterpåklokskap å sitte med tall og “fasit” nå. Beslutningene som ble gjort i mars var vanskelige beslutninger der man ikke visste regnskapet eller hvor farlig viruset faktisk var, det man visste var at tilstanden i Italia var så ille at sykehusene og respiratorkapasiteten brøt sammen, og at man kjørte militærkolonner med døde for å lagre dem midlertidig før man fikk gravlagt dem.

Mitt poeng er at det er enkelt å sette seg på sin høye hest nå som man har data på både det ene og det andre.

6 Likes

Man hadde data fra Italia da man stengte ned Norge. Jeg skrev dette i innlegget mitt.

De 400 milliardene har jeg fra Fredrik Solvang, og Erna Solberg hadde ingenting å utsette på det tallet. Jeg velger å bruke dette tallet så lenge ingen kan komme med et bedre dokumentert tall.

De data man hadde fra Italia i midten av mars var vel CFR høyere enn 5% siden man ikke hadde kapasitet til å teste andre enn de som kom inn på sykehus. Alle regnet med at det var betydelige mørketall, men jeg ser ikke helt hvordan data fra Italia da skulle hjelpe på beslutningsgrunnlaget.

1 Like

Les innlegget mitt! FHI anbefalte IKKE å stenge ned.

Jeg har lest innlegget ditt og påpekt en hel del ting :slight_smile: At noe av det du skriver er korrekt betyr ikke at jeg ikke kan kommentere andre ting.

5 Likes

Jepp, men så kunne de åpnet opp noen uker senere i stedet for å la det gå over påske. Det dummeste var vel egentlig at man lot grensene være åpne så lenge. Hadde man vært litt mer aktive der, så kunne stort sett alt fortsatt som normalt her i Norge.

Jeg ser ingen grunn til å åpne grensen mot Sverige samtidig som man fortsatt har masse tiltak her hjemme. Det er fortsatt 5-700 som tester positivt hver dag i Sverige vs 5-10 her i Norge.

7 Likes