Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Det er som jeg skrev litt tidligere (mener jeg) at det blir litt som fangens dilemma, hvem er smartest og alle prøver å være nettopp det, i stedet for å ha en “pandemiallianse” som sier at slik gjør vi det. Det burde være noe å se på for femtiden iallefall

2 Likes

@Nimrod Enig i at etterpåklokskap er den mest eksakte vitenskapen, men i dette tilfellet hadde vi en statsminister som ikke fulgte råd fra FHI og iverksatte tiltak i panikk. I en slik situasjon bør det åpnes for etterpåklokskap.

Ja, den internasjonale koordineringen har feilet totalt, med WHO i spissen

7 Likes

Sweden’s economy actually grew in the first quarter after it opted against a full virus lockdown

https://www.cnbc.com/2020/05/29/coronavirus-swedens-gdp-actually-grew-in-the-first-quarter.html

2 Likes

Artikkelen stemmer jo ikke da. Hun sa jo tvertimot at hun ikke handlet i panikk.

https://www.nrk.no/norge/solberg_--alle-tiltak-var-kanskje-ikke-nodvendige-men-de-var-riktige-1.15032053

Det andre klippet fra toppen i artikkelen.

edit: fikset link

2 Likes
2 Likes

Se på intervjuet selv, klippet er bare et drøyt minutt langt. Hvordan internasjonal presse tolker uttalelsene hennes får de selv stå for.

1 Like

“Jeg tok sikkert mange av avgjørelse ut ifra frykt, sier Solberg”

Fra linken din.

2 Likes

Jeg tenker det er greit å skille mellom frykt og panikk her.

Frykt, tilstand som oppstår når en person utsettes for en reell fare, enten direkte eller i form av en ikke-innbilt trussel.

Panikk er en sterk, ukontrollert redsel forbundet med tap av dømmekraft.

Det er faktisk en reel forskjell i begrepene, og du feilsiterer henne, neppe med vilje, men likevel…

6 Likes

En statsminister som beskytter sitt folk ut fra føre var prinsippet i en situasjon hvor ingen kunne si hvor alvorlig dette kunne bli, vil de færreste kritisere! At du bruker Sverige som et eksempel til etterfølgelse sier en del om din kyniske tilnærming. Sverige som har vært det landet i verden med flest dødsfall i forhold til folketall! Sverige sin strategi er dermed en total fiasko.

2 Likes

Det er feil, Sverige har ikke flest dødsfall per folketall

Screenshot 2020-06-01 10.12.34

2 Likes

Jeg referer kun til det som har vært påstått i media. Uansett er tallene katastrofale i forhold til f. eks. sine naboland og jeg er svært glad for at vi ikke følgte deres strategi!

2 Likes

For å sette det litt på spissen, så kunne Sverige hatt 2 millioner døde.
Man visste ikke hva man stod ovenfor.

Dette var noe nytt og ukjent, som for alt man visste KUNNE ha vært «svartedauden 2.0».

For all del, det kan godt hende at det om et år eller to vil vise seg at Sveriges tilnærming var den mest gunstige, men etter min mening var det uansvarlig å ikke utvise forsiktighet og handle etter føre-var-prinsippet når man stod ovenfor en trussel av uante proposjoner.

1 Like

Men planen er vel å følge den svenske modellen om det kommer en bølge nr 2 til høsten?

3 Likes

Det blir da en helt annen sak. Da har man jo et helt annet erfaringsgrunnlag å bygge på og mye bedre og større testkapasitet.

2 Likes

Da vi stengte ned visste vi at dette ikke var svartedauden 2.0. Var derfor Sundhedsstyrelsen i Danmark ikke anbefalte å stenge ned og at FHI ikke anbefalte å stenge ned i Norge.

2 Likes

Nye data fra den store Remdesivir-studien - ganske meh:

https://www.gilead.com/news-and-press/press-room/press-releases/2020/6/gilead-announces-results-from-phase-3-trial-of-remdesivir-in-patients-with-moderate-covid-19

Men den har absolutt en viss effekt, og vil sannsynligvis bli en del av en cocktail.

2 Likes

June 01, 2020

Gilead Announces Results From Phase 3 Trial of Remdesivir in Patients With Moderate COVID-19

– Study Demonstrates 5-Day Treatment Course of Remdesivir Resulted in Significantly Greater Clinical Improvement Versus Treatment with Standard of Care Alone –

– Data Add to Body of Evidence from Prior Studies Demonstrating Benefit of Remdesivir in Hospitalized Patients with COVID-19 –

Tror det der er en markedsdriver.

1 Like

Vel, det “drev” ikke Gilead akkurat: https://finance.yahoo.com/quote/GILD?p=GILD&.tsrc=fin-srch

2 Likes

Du minner mistenkelig mye om Pablo…