Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/LAwwgq/kampen-mot-viruset-og-presidenten

1 Like

Da kan man vel kalle Sverige sin strategi for den totale fiasko? Ekstremt høyt antall syke og døde i forhold til sine naboland, og ingen økonomisk gevinst av sin kyniske strategi.

3 Likes

Hauglands prognose er dog basert på at virusspredningen ikke øker igjen i Norge.

Helt klart hvis det ikke kommer noen bølge 2 eller 3 så blir den økonomiske utviklingen kanskje ganske lik. Men får man en ny bølge som slår mindre hardt mot Sverige kan det endre mye av bildet.

Tror barn og barnefamilier har kommet bedre ut av det i Sverige enn mange andre land som har stengt ned skoler og barnehager.

2 Likes

Fra VG:

14:02Synne Eggum Myrvang

78 NYE CORONARELATERTE DØDSFALL I SVERIGE

Det er rapportert inn 78 nye coronarelaterte dødsfall i Sverige det siste døgnet, viser tall fra den svenske folkehelsmyndigheten. Dermed har totalt 4795 personer mistet livet med coronaviruset.

Sist tallet på antall døde innrapportert på ett døgn var så høyt var 29. mai, da det ble meldt om 84 nye dødsfall. På pressekonferansen tirsdag sa statsepidemiolog Anders Tegnell at det var en positiv utvikling hva gjelder dødstallet i Sverige, men at det fortsatt er “aldeles for mange”.

Svenske myndigheter har nå pressekonferanser på tirsdager og torsdager, mot daglige pressekonferanser tidligere.

1 Like

Jeg er fortsatt temmelig sikker på at overdødeligheten i Norge 2020 og 2021 kommer til å være høyere enn overdødeligheten i Sverige 2020 og 2021.

1 Like

Fordi??

Fordi Sverige har lyktes med å flate ut kurven, mens vi i Norge har satt ting på vent og dermed sørget for høyere spike på kurven. Helsevesenet i Norge kommer til å bli overbelastet.

Nei, det kommer det ikke til å bli. Ser en at det drar seg til igjen så vil det bli satt i gang tiltak igjen også. Tiltak som beviselig har vist seg effektive.

Men at dette er langt i fra over, det er jeg helt enig i.

Alt tilbake til normalen… jommen sa jeg smør:

1 Like

Helsevesenet driver ikke bare med korona. Mye annet er satt på vent. Screening av kreft er utsatt. Viktig å oppdage kreft tidlig, ergo vil flere dø av kreft nå. Mange lignende eksempler.

1 Like

Og det tror du er verre i Norge enn i Sverige :roll_eyes:

1 Like

I Sverige jobber helsevesenet opp mot full kapasitet, mens i Norge ble helsekøen satt til side for å fokusere på korona. Dette ble gjort samtidig som at man stengte ned samfunnet, og med det reduserte koronatrykket i helsevesenet. Når man nå åpner opp igjen vil helsekøen fortsatt være der og koronatrykket vil øke. Dette er det motsatte av å flate ut kurven.

3 Likes

Så du tror ikke at de ekstreme smittetallene i Sverige belastet deres helsevesen slik at det gikk ut over andre? Og i Norge satt man på pauserommet og drakk kaffe fordi siden vi hadde færre smittede?
Du tror heller ikke at den forsiktige levemåte som vi har hatt i Norge for å unngå smittespredning, også kan ha ført til lavere smitte av andre sykdommer samt mindre ulykker?

3 Likes

Som jeg svarte deg forrige gang du påstod det samme:

3 Likes

Du har to like bedrifter som produserer det samme. Den ene har en ledelse som ikke henter inn arbeid, mens den andre har en ledelse som sørger for full produksjon. Hvilken av de to bedriftene vil ha produsert mest etter to år?

Men nå har jo @Krafer fortalt deg to ganger at det ikke er tilfelle at Sverige har “full produksjon”. Sist gang i innlegget over ditt.

1 Like

Nå stoler jeg mer på helsemyndighetene i Sverige enn Krafter når det gjelder å besvare det spørsmålet.

Edit: Tipper Krafter har det utgangspunktet at han mener at helsevesenet i Norge slipper å slite seg ut på korona siden myndighetene her i landet har kjørt mer lockdown, og at vi ikke vil få like mange smittetilfeller i Norge av den grunn. Jeg mener at like stor anndel av befolkningen i Norge vil bli smittet av korona som i Sverige, og at vi har sløst med kapasiteten til helsevesenet under denne krisen.

1 Like

Han har sitert helsemyndighetene i Sverige, mens du ikke oppgir kilder for dine påstander.

2 Likes

Hvorfor skal vi egentlig få høyere spike i Norge?
Testkapasiteten er nå langt høyere enn den var ved utbruddet og vet mer om symptomene. Kan dermed teste og avdekke smitte langt raskere enn før.
Det forskes mye på medisinering/bruk av antistoffer, så godt håp om å finne en miks som i det minste korter ned sykdomsforløpet noe vil kunne hjelpe.
Hvorfor skal vi ikke greie å flate ut kurven?

Så er jo det store spørsmålet når en vaksine kommer. Jeg tror sannsynligheten er god for at vi i Norge greier å holde smitteandelen i befolkningen lavere enn i Sverige helt frem til vaksiner er tilgjengelig og derfor aldri får like stor “naturlig” smitteandel i Norge.

5 Likes

https://www.nettavisen.no/nyheter/legemiddelgigant-ligger-lengst-fremme-med-korona-vaksine---na-kan-de-ha-en-revolusjonerende-medisin/3423980162.html

"Ifølge AstraZeneca har de testet ut mer enn 1500 forskjellige typer antistoffer (monoklonale antistoffer, mAb) som kan binde seg til koronavirusets spike-protein og på den måten hindre virusets evne til å infisere nye celler i kroppen.

  • Basert på pre-kliniske resultater, har vi signert en eksklusiv lisens med seks kandidater fra Vanderbilt University som angriper SARS-CoV-2-viruset. To av disse seks vil tas med inn i klinsiske studier innen de to neste månedene, skriver de i en pressemelding."

Forskningen på antistoffer er veldig spennende og jeg har tro på at man finner en løsning der som begrenser sykdomsforløpet mye. Så får vi håpe det ikke er for langt frem.

Når det gjelder testing så er det tydeligvis bra med kapasitet nå. Siden alle med luftveisinnfeksjoner anbefales å teste seg og jeg er blitt litt forkjølet (regner i hvertfall med det er det) ringte jeg nettopp den lokale testtelefonen og skal testes om ca 3 timer.
Hvis folk bare er flinke til å la seg teste ved får symptomer så tror jeg faktisk vi kan holde veldig god kontroll på smitten også fremover.
Og så får vi jo

1 Like

Dette er sikkert overraskende for noen (“munnbind-blant-befolkningen-gjør-mer-skade-enn-nytte-ekspertene”)

1 Like