Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Er det ikke først i det siste forskere har funnet evidens for at viruset faktisk smitter via aerosoler, ikke bare dråpesmitte og i varierende grad overflatesmitte?

Jeg tror at her ligger noe av svakheten i mange diskusjoner om viruset og sykdommen. Folk bruker sin “sunne fornuft” til å si hvordan ting er, men så enkel er ikke virkeligheten. Det er nettopp derfor vi trenger forskningen, og etter det jeg har forstått tydet den første forskningen på at dette viruset i liten grad smittet via aerosoler.

At enkeltstudier kunne tyde på noe annet, forandrer ikke det poenget. Men nå er det vel kommet flere studier som tyder på at aerosoler er nok for dette viruset, eller kanskje snarere for muterte varianter av dette viruset.

Dette er ikke rettet mot Jadda: Jeg har lenge trodd at folk ville vite bedre enn å stole på sin synsing når det gjaldt medisinske spørsmål, i motsetning til hva mange dessverre gjør når det gjelder global oppvarming, vaksniner eller GMO. Men jeg tok feil. Det er noe av det mest spennende for meg i disse tider, å se hvordan så mange av oss mener å ha svaret uten å ha kompetansen, metodene, eller data til å kunne lete etter svarene.

Kompetansen om korona vil vi ha etter pandemien. Greit å ha noe å forholde seg til under pandemien.

PS. Når det gjelder maskene, tror jeg det var litt spill for galleriet å anbefale ikke å bruke dem. Javel, bruk av masker kan kanskje gi falsk trygghet og dermed for lite sosial avstand og for lite håndvask. Men jeg tror like viktig var det at helsemyndigheter var redd for å gå tom for masker hos dem som trengte medisinske masker (sykepleiere og leger).

Det var prekær mangel på masker selv i norske sykehus i begynnelsen, før vi visste at kun svært få ble smittet/syke i denne omgangen. Jeg har en sykepleier i familien på en av landets fremste intensivavidelinger, hun fikk kjeft for å bruke maske før det forelå prøvesvar som sa at pasienten testet positivt på Covid-19. Ganske rystende.

Vi andre kan bruke annet enn medisinske masker.

Helt sikkert og det er mange slike vikarierende grunner til mye av kommunikasjonen f.eks for å ikke tråkke på medlemslandenes tær. F.eks Taiwan er ikke et medlemsland, mens Kina er det og de sto vel også bak at generalsekretæren ble valgt. At slike vikarierende og byråkratiske motiver ligger bak kommunikasjonen gjør at tilliten til WHO er lav, dessverre trolig med rette.

3 Likes

Heldigvis sørget WHO og andre for at helsearbeidere framfor den jevne fotgjenger fikk masker. Vi skylder helsearbeiderne en stor takk. Mange av dem er ikke blant oss lenger. De, ikke vi andre, trengte medisinske masker, alt for mange av dem fikk ingen og døde på vegne av oss.

“Dr. Fauci has said he does not regret urging Americans not to wear masks in the early days of the pandemic, citing a severe shortage of protective gear for medical professionals at the time.”

1 Like

Det er vel også grunnen til at USA trekker støtten til WHo, siden de har vært største funding partner av WHO, mens Kina kun har bestukket sentrale spillere.

2 Likes

Jeg trekker meg med dette fra forumet. Legger ved et interessant intervju om Sveriges valg. Jeg tror vi primært burde lytte til fagfolk framfor vår indre stemme eller dårlige statsledere.

2 Likes

Dette er AZ sin vaksine, samtidig publikasjon her, den foregående later til å være en kinesisk studie

Gladmaten i Stavanger er i full gang!

image

1 meters avstand…joda,med ølbriller går det an :sweat_smile:

Fra CNN. Ser ikke bra ut om denne prognosen slår til…

1 million more cases in two weeks

The US is heading in the wrong direction with Covid-19 numbers, and it’s doing so with astonishing speed.

Just after 1,000 people died in a single day, the country is about to reach 4 million Covid-19 cases.

To put that in perspective, the first reported case came on January 21. After 99 days, 1 million Americans became infected.

It took just 43 days after that to reach 2 million cases.

Texas congressman says his state is holding coronavirus numbers down, as cases surge

Texas congressman says his state is holding coronavirus numbers down, as cases surge

And 28 days later, on July 8, the US reached 3 million cases. The 4 millionth case could come just two weeks after that.

As of Wednesday evening, more than 3.95 million people had been infected across the US, and more than 142,000 have died, according to data from Johns Hopkins University.

Some states are reporting record-breaking numbers of new cases. Johns Hopkins reported at least 56,649 new cases in the US on Wednesday.

More governors are requiring masks, and dozens of hospitals are out of intensive care unit beds.

President Donald Trump said the United States has now conducted more than 50 million coronavirus tests. He told reporters at a White House briefing that people should wear masks, pay attention to social distancing and wash their hands. While hot spots like Florida and Texas have popped up, it’s all going to work out, he said.

“We’re all in this together,” he said.

Men å spille fotball på løkka er fali det.

1 Like

Det man ikke snakker om er at overdødeligheten er enda høyere i mange land med streng tiltak f.eks Spania der barn ikke engang fikk gå ut og leke i bakgården.

Det er en voldsom Cherry picking i hvilke land man sammenligner. Ingen sammenligner F.eks Tokyo og New York.

Og hele denne kampanjen for sterk lockdown og stenging av skoler har på en merkelig måte gått under fanen av å liksom støtte seg til vitenskapen. Men det er veldig lite vitenskap som støtter oppunder de strenge tiltakene vi har sett med stenging av skoler og barnehager, og låse folk inne i leilighetene og husene sine.

2 Likes

Ifølge dette er lockdown relativt meningsløst:

2 Likes

“Rapid border closures, full lockdowns, and wide-spread testing were not associated with COVID-19 mortality per million people.”

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30208-X/fulltext

2 Likes

Sverige og Spania er jo veldig lite sammenlignbare. Det ene er et tett befolket land med god levestandard, det andre et lite befolket land med høy levestandard. Forskjellige tiltak må til for lik effekt.

Norge, Sverige og Danmark er fine å sammenligne. Såvidt jeg har fått med meg, så er dødeligheten ned i Norge. Lite smitte når alle passer på.

1 Like

Helt lik effekt er det ikke da