Er det ikke først i det siste forskere har funnet evidens for at viruset faktisk smitter via aerosoler, ikke bare dråpesmitte og i varierende grad overflatesmitte?
Jeg tror at her ligger noe av svakheten i mange diskusjoner om viruset og sykdommen. Folk bruker sin “sunne fornuft” til å si hvordan ting er, men så enkel er ikke virkeligheten. Det er nettopp derfor vi trenger forskningen, og etter det jeg har forstått tydet den første forskningen på at dette viruset i liten grad smittet via aerosoler.
At enkeltstudier kunne tyde på noe annet, forandrer ikke det poenget. Men nå er det vel kommet flere studier som tyder på at aerosoler er nok for dette viruset, eller kanskje snarere for muterte varianter av dette viruset.
Dette er ikke rettet mot Jadda: Jeg har lenge trodd at folk ville vite bedre enn å stole på sin synsing når det gjaldt medisinske spørsmål, i motsetning til hva mange dessverre gjør når det gjelder global oppvarming, vaksniner eller GMO. Men jeg tok feil. Det er noe av det mest spennende for meg i disse tider, å se hvordan så mange av oss mener å ha svaret uten å ha kompetansen, metodene, eller data til å kunne lete etter svarene.