Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Fantastisk idiot det her.

5 Likes

To forskjellige koronavirus kan ha vidt forskjellig evne til å smitte. Det er også fullt mulig å tenke seg en svært dødelig sykdom som smitter lett i inkubasjonstiden slik at det ikke er noen generell regel at dødelige sykdommer utrydder seg selv.

Jeg leste for noen dager siden en artikkel som tok for seg dette, men jeg finner den ikke igjen nå. En stor forskjell mellom Covid-19 og SARS/MERS var at de som er smittet av Covid-19 sender ut store mengder virus allerede i inkubasjonstiden, mens for de andre sykdommene var pasientene mest smittefarlige etter de hadde blitt syke. Og da var mange så syke at de ikke var ute i samfunnet slik som du nevner.

2 Likes

En ting som jeg ikke har fått med meg er at FHI skriver i sin siste ukesoppdatering at:

“En studie har foreslått at SARS-CoV-2 har utviklet seg til minst to litt forskjellige grupper av virus, en S-type som menes å være den opprinnelige og en L-type som har forårsaket de fleste bekreftede smittetilfellene globalt. Helgenom analyser (rundt 30 000 bp) utført ved avdeling for Virologi på hele 11 SARS-CoV-2 virus fra norske pasienter viser at alle de norske virusene så langt tilhører L-typen.”

Men jeg vet ikke om forskerne på FHI har lest denne jeg? (det virker jo som det er mye de ikke leser):

Den originale artikkelen som altså “peers” anbefaler trukket tilbake pga. flere feil og feilaktig konklusjon er altså denne:

1 Like

SARS forsvant ikke plutselig, det ble gjort en stor innsats med å spore opp og isolere de syke. Vi hadde sannsynligvis en del flaks i tillegg til at vi bør takke WHO for innsatsen.

2 Likes

Kanskje - men Covid-19 og SARS smitter på samme måte.

Jeg har ikke sagt at dødlige sykdommer utrydder seg selv, men de er enklere å begrense fordi symptomene er så alvorlige og de som bærer smitten dør før de får smittet mange flere. Dette er som sagt ikke tilfelle med CoVid som smitter fort og har spredd seg fort fordi mange er asymptomatiske smittebærere.

1 Like

Men det forsvant da uansett til slutt uten hjelp av vaksine?
Og hva tilsier at ikke Korona får et noenlunde tilsvarende løp, som også den årlige influensa epidemi får?

1 Like

Jeg skriver ikke måte, jeg skriver evne. Se ditt opprinnelige innlegg der du trekker konklusjonen at vi fikk kontroll på SARS fordi den var dødelig. Dødeligheten er ikke den eneste parameteren, smittsomhet er også svært viktig og det er mye som tyder på at Covid-19 er mye mer smittsomt enn SARS, derfor kan vi risikere å slite med dette helt til vi får vaksine i motsetning til SARS.

1 Like

FHI: Strenge tiltak kan måtte pågå i måneder

Det er ikke mulig å stoppe koronaepidemien, mener Folkehelseinstituttet (FHI). Det kan bety strenge tiltak i flere måneder framover.

Ut fra et smittevernfaglig ståsted ser FHI for seg at de sterke virkemidlene vil vare i noen måneder framover, før de gradvis slippes opp, sier områdedirektør for smittevern i FHI, Geir Bukholm, til forskning.no.

– Vi tror ikke det er mulig å stoppe epidemien, sier han.

Men når andelen smittede i befolkningen kommer over et visst nivå, vil noen av tiltakene ikke lenger ha effekt.

– Som karantenetiltakene, eller å teste folk med milde symptomer, sier Bukholm.

3 Likes

Each of these viruses seem to affect humans differently, so I think it’s difficult to extrapolate from MERS and SARS to COVID-19. SARS had a much higher mortality rate. And the number of asymptomatic or mildly symptomatic people after infection was quite low. So, it was a lot easier to do isolation and contact tracing with SARS, because if you were infected, then it was quite obvious. And so SARS really went away because of public health measures. But with COVID-19 it’s much harder to find and track those who are infected. It’s a good thing that it’s less deadly than SARS and MERS, but the [higher] transmissibility makes it much more difficult to control.

2 Likes

Tror vi snakker forbi hverandre. Jeg sier ikke dødlighet er den eneste parameteren, men det er et viktig parameter ifht. å få kontroll på situasjonen. Når 80% får milde symptomer av Covid, og mange av disse er asymptomatiske, sier det seg selv at smittefaren blir mye større enn ved et virus hvor man dør kort tid etter smitte.

Jeg er enig i at Covid er smittsomt enn SARS selv om måten de smitter på er lik.

2 Likes

Ikke noe som tilsier at det ikke KAN skje, men det er mulig vi må ha en stor porsjon flaks igjen. SARS og MERS forsvant vel på et tidspunkt der det fortsatt var lav spredning, Covid-19 sprer seg som ild i tørt gress for øyeblikket. MERS er vel ikke helt borte heller, mener å ha lest at det dukker opp noen tilfeller nå og da.

3 Likes

For å spinne litt videre: Hva er det som egentlig skjer når et virus forsvinner? Er det en mutasjon?
Lurer også på hvordan en mutasjon sprer seg til samtlige aktive virus av samme type? En mutasjon skjer jo først i et enkelt virus et eller annet sted?
Satser på at noen glupinger kan belyse dette. :wink:

1 Like

Vet ikke om det var akkurat denne artikkelen jeg har lest, men her er det en del info om forskjeller i virusspredning som ikke går på at folk blir mindre syke og derfor går ut i samfunnet. De mener å ha funnet store forskjeller mellom Covid-19 og SARS mtp antall virus som spres fra den syke i inkubasjonstiden:

The findings contrasted starkly with those from the 2003 outbreak of SARS in terms of viral load. “In SARS, it took 7 to 10 days after onset until peak RNA concentrations (of up to 5x105 copies per swab) were reached,” the researchers wrote. “In the present study, peak concentrations were reached before day 5, and were more than 1,000 times higher.”

1 Like

Er spent på om Tegnells utsagn om at viruset roer seg i mai fordi våren og varmen kommer. At høyere temperatur knekker ned kurven på coronaen. Er jo varmere sørover i Europa, slik som Italia , Spania og Frankrike…

2 Likes

Ser ut som FHI mener at epidemien varer fram til høsten;

Slik ser ein føre seg korona-utviklinga og tiltak

I eit brev FHI har sendt ut til kommunelegane og Fylkesmenn i landet står det at ein ventar at hovudbølgja av korona-pandemien vil slå til i deler av landet om nokre dagar eller få veker.

Hilde Vormedal Nybø

Publisert: 23.03.2020 10:43 Sist oppdatert: 11:08

– Me er no i ein fase med klyngjer av innanlands smitte nokre stader i landet og nokre tilfelle som me ikkje kan spora tilbake til utlandet eller kjente smittekjelder i Norge. Me trur dette vil vara nokre dagar eller få veker til før hovudbølgja byrjar for alvor i nokre delar av landet. Deretter vil epidemien treffa heile landet, og i løpet av mange veker òg nå ein topp og så gå tilbake, kanskje utpå hausten eller vinteren ein gang. Då vil ein stor del av befolkninga ha gått gjennom sjukdommen, skriv FHI i brevet.

[

Les også

Høie: Koronatiltaka blir truleg oppdaterte tysdag ](https://www.sunnhordland.no/nyhende/hoie-koronatiltaka-blir-truleg-oppdaterte-tysdag/)

14 prosent sjuke

FHI har bedt helsetenestene planleggja for at 14 prosent av befolkninga (733.000 personar) blir sjuke, og at 22.000 av dei vil trenga sjukehusbehandling, og 5.500 trengja intensivbehandling.

I brevet, som er datert 19. mars, skriv ein at ein no veit at det er smitte ute i samfunnet. Når det gjeld smitteoppsporing og oppfølging av kontaktar, er det eit veldig viktig tiltak i tidleg fase for å bremsa utbrotet, men vil vera av mindre betyding seinare.

– Me veit at dette er svært ressurskrevjande og me vurderer fortløpande kor lenge dette arbeidet skal gå føre seg. Me har no stoppa med smittesporing på fly, skriv FHI.

FASER: FHI har laga denne oversikten av fasar og tiltak. ILLUSTRASJON: FHI

Målretta innsats

FHI oppfordrar også kommunelegane til å ha målretta innsats i ein situasjon der arbeidsoppgåvene kan bli overveldande.

– Dersom det er nokre av våre råd som blir for arbeidskrevjande å følgja til punkt og prikke, gjer det viktigaste først, og prioriter dei mest sårbare gruppene! Til dømes dersom du ikkje kan følgja opp alle kontaktar, prioriter dei næraste, og dersom du ikkje kan følgja opp alle, prioriter dei som er åleine og i isolering i heimen, står det i brevet.

[

Les også

Ber folk respektera fotball-forbod ](https://www.sunnhordland.no/nyhende/ber-folk-respektera-fotball-forbod/)

Her blir også kommunane oppfordra til å ikkje bidra med ugrunna tiltak.

– Innreisereglar og karantene mellom kommunar og landsdelar blir sett på som å ha liten effekt på smittespreiinga i Norge no, skriv FHI, som også oppmodar om å unngå til stigmatisering.

– Smittefrykt kan vera ei sterk kraft. Det er viktig at me no alle bidreg til at ikkje enkeltpersonar eller grupper blir stigmatisert, står det i brevet.

5 Likes

Et virus forsvinner når det ikke klarer å spre seg til mer enn en ny person. Et mutert virus sprer kopier av seg selg, det sprer seg ikke til “andre virus”.

MERS har et reservoar i kameler og dromedarer og er derfor ikke utryddet, SARS-CoV-2 har i følge artikkelen som ble postet over her et reservoar i de stakkars få beltedyrene som er igjen på kloden (og da bare de som er i fangenskap sannsynligvis).

4 Likes

Til og begynne med, trodde man jo at viruset ville roe seg til sommeren, for så å komme tilbake til høsten…

@Buzz, tror det kan være dette.

Det kan også være at spredningen er den samme, men lavere dødsrate på grunn av styrket immunforsvar

Vi vet ikke. Håpe kan vi jo. Dødsfall nummer åtte nå her i landet.