Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Pending results of such trials, it would seem uncontroversial to enthusiastically promote efforts to achieve reference nutrient intakes of vitamin D, which range from 400 IU/day in the UK to 600–800 IU/day in the USA. These are predicated on benefits of vitamin D for bone and muscle health, but there is a chance that their implementation might also reduce the impact of COVID-19 in populations where vitamin D deficiency is prevalent; there is nothing to lose from their implementation, and potentially much to gain

https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(20)30268-0/fulltext

1 Like

After 146 Days in Lockdown, Argentina’s Virus Problem Is Getting Worse

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-08-12/after-146-days-in-lockdown-argentina-hasn-t-peaked-latam-wrap

1 Like

Tror dosene er rimelig høye i Norge nå, uten at det ser ut til å hjelpe?

Det hjelper ikke med tanke på smitte, men det man lurer på er om det kan gi lavere dødelighet / alvorlig sykdomsforløp.

Hvorfor dødeligheten er på vei ned vet man ikke sikkert, trolig en kombinasjon av at man oppdager flere, flere yngre tilfeller og bedre behandling, men D vitamin kan også spille inn - og er ikke skadelig med riktig dose enten gjennom å være ute, spise fisk eller tilskudd om man ikke får dekket på andre måter.

Gamle er mer bekymret for å få Alzheimer enn Covid

De unges mentale helse rammes hardest

5 Likes

"There is a very great interest for anyone who has supported the draconian measures taken around the world to say that Sweden’s policy has failed. Because if it succeeded, and trillions went down the drain for no reason, someone will have to answer for it.”

-Prof. Udi Qimron, soon head the Department of Clinical Microbiology and Immunology at Tel Aviv University

2 Likes
1 Like

Unødvendig å stenge barnehager

3 Likes

www.npr.org/local/305/2020/08/14/902520766/people-are-struggling-to-cope-with-the-physical-manifestations-of-their-c-o-v-i-d-stress

Novavax…?

1 Like

Takk for dette eksemplet på feilslutning. Det er et sjeldent godt eksempel på hvordan enkelte av oss lekfolk ikke ser våre egne begrensninger og tror vi kan ta epidemiologens rolle. Det er veldig mange variabler denne mannen glemmer, så logikken er ikke god, men heller basert på et intuitivt standpunkt han forsøker å begrunne. Men jeg skal ikke gå inn på det her, heller et annet sted. Jeg ville bare si takk!!

1 Like

Synes du legger opp til en diskusjonsteknikk som ikke er basert på argumenter, men generell kritikk som ikke kan møtes, eller tas konstruktivt og gi innsikt.

2 Likes

jeg prøver bare å finne data jeg tror er reelle… :face_with_raised_eyebrow:

pleximus, det var ikke kritikk av deg! Jeg mener det ærlig, for meg var kilden interessant fordi den er et eklatant eksempel på feilslutninger. Ikke ta det som kritikk! Please.

…ok,hva enn det du sa har nok en betydning,så jeg velger å tro på deg :face_with_hand_over_mouth:

holmes, jeg ser poenget ditt, du har rett.

Jeg har dessverre ikke tid til å gå inn på slikt, men ta en titt på kommentarene på nettstedet. Hvis du ser der, vil du finne flere relevante innvendinger (utelatte variabler inkludrer f eks befolkningene helsetilstand, sosial ulikhet i landene, svært ulike helsevesener. Videre er det meningsløst å velge ut ett eksempel i etterkant som “kontrollgruppe”, vi har mange land med liknende politikk som Sverige, men mye dårligere utvikling.) Uansett, jeg skal ikke delta her, men var takknemlig for lenken fordi den er et godt eksempel. Se heller på innvendingene i leserkommentarer på nettstedet, de fanger opp mye, om enn ikke alt.

Vennnlig hilsen,
Scrivener

2 Likes

Jeg fulgte med New York da det stod på som verst. Er ting som burde vært gjort litt annerledes men uten lockdown ville de ikke hatt noen mulighet til å kunne behandle alle og dødstallene ville steget markant.
New York er jo på mange måter et smitteeldorado for et slikt virus. Så den svenske modellen hadde ikke holdt der. Jeg tror man må innse at det er tilfeller hvor lockdown bør benyttes. Tenker da spesielt på når sykehuskapasiteten vil bli sprengt uten.
Var jo ikke så mye om å gjøre at de greide å utvide kapasiteten tilstrekkelig i Stockholm også. De greide heldigvis hele tiden å være i forkant av kapasitetsbehovet. Men så hadde de ikke i like ille utvikling som New York.

Det er så stor variasjon på hvor ting har gått bra og ikke at man kan plukke de dataene som passer med konklusjonen man ønsker. Må rimelig grundig analyse av mange parametre for å se om data er sammenlignbare og hva de egentlig viser.

2 Likes