Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

blir nok ikke siste gangen vi se denne type overskrift!
image

akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke gadd å stappe nesen mer ned i skolebøkene for å bli en leder…

All fornuftige tankegang rundt covid 19,idag ca 7 måneder etter utbruddet/nedstengningen,så tilsier det at vi absolutt ikke bør gå vekk fra nedstenging av landet,-DA SPESIELLT MOT SVERIGE!..dette “Del opp sverige” er bare noe forbanna tull :man_facepalming: :man_facepalming: :man_facepalming:

Og det å stoppe skjenkingen på barene etter kl.00:00??..og Lavpanna Høye står nå og ber ungdommen å skjerpe hjemmefestene… :weary:

Nei…Dette styrer RETT mot et nytt regjeringsskifte ved neste valg,-mark my words!

hva ville du gjort?

avvent med å åpne grensene ,fortsett med karantene og tenke seg Langt mer nøyere igjennom,-så slipper de å snu i døra hver gang de tar en beslutning…

Covid 19 er EKSTREMT smittsomt!..dette er noe politikerre må ta mer hensyn til!

ellers er all tiltak kjangseløst og bortkastet!

3 Likes

Enig syntes det å åpne grensene er helt håpløst

Og hvor lenge skulle man kjørt en lockdown, og til hvilken pris?

Lett for personer med penger på bok, kan jobbe hjemmefra og sitter generelt godt i det, å skrike om lockdown.

Realiteten for enkelte er at man risikerer å miste hus og hjem, jobb osv.

3 Likes

Når man først hadde nær null smitte i Norge og strategien er å avvente godt fungerende behandling og vaksine synes jeg kampen mot viruset burde vært gjort ved landegrensen/flyplassene. Har dessverre vært helt fraværende obligatorisk testing der.
Med gode kontrollrutiner der burde lite smitte slippe inn og da burde vi kunne ha relativt lavt nivå på smittetiltakene innad i Norge og folk kunne levd rimelig normalt. I de tilfellene smitte hadde kommet inn hadde det nok da vært enklere å få med folk på tiltak. Nå har det vært såpass mye tiltak/begrensninger over lang tid at folk har gått lei og en del driter i å følge de.

2 Likes

Jeg forstår heller ikke hvorfor man åpner opp mot utlandet ETTER AT SMITTEN er nesten borte i landet. Det er jo helt ulogisk. Enten må man ha strategien som New Zealand at man forsøker å ikke ha smitte eller minst mulig smitte, men med lockdown og tiltak som i seg selv er svært ødeleggende på andre måter, eller så må man gjøre som Sverige og Japan, “flatten the curve” dvs lette tiltak som gjør at helsevesenet ikke blir overrumplet og forsøke skjerme utsatte grupper.

1 Like

Folk har sett mye på film og der er det alltid et samsvar mellom heltemodig handling og resultat “Vi bekjempet smitten ved å slå resolutt ned på viruset og gjennomførte en hard lang lockdown”, er et mye lettere budskap å selge til befolkningen, enn at dette er noe man tilpasser seg og holder ut og overlever så godt man kan. At man på en underfundig måte kan komme fram til at det er basert på “vitenskap” er godt gjort, jeg tror det er mer basert på retorikk og narrativ.

2 Likes

Bring `em in!

image

Noen venter kanskje på en arv.

1 Like

FHI: Norge kan bli rødt om to uker
I en ny rapport anslår Folkehelseinstituttet en kraftig oppgang i smitten i Norge de neste tre ukene.

– Sammenlignet med forrige uke indikerer resultatet fra våre modeller samlet en forverring av situasjonen og en økning i smitte, skriver FHI i en modelleringsrapport datert onsdag denne uken.

Det melder VG.

– Vi anslår en vekst i nye tilfeller i de neste tre uker, mens vi for en uke siden anslo at det ville ligge stabilt, påpeker FHI.

Om én uke anslår FHI en økning på 84 smittetilfeller om dagen, og 100 nye smittetilfeller om dagen om to uker.

Dersom anslagene slår til vil Norge om to uker ligge over 23 nye smittetilfeller per 100.000 innbyggere de siste to ukene, som innebærer at Norge ville ha blitt farget rødt etter norske myndigheters krav til EØS- og Schengen-land. Nå ligger Norge på 10,3, ifølge VG.

Her er rapporten:

Long term predictions for the next 12 months, assuming that the reproduction number R4 remains estimated as now, show a hospitalization peak in early 2021. The probability that more than 500 patients need ventilator treatment at peak is estimated to be 24.5% (and 21% for more than 1000). These probabilities were below 1% a week ago.

Ser ut til at selv Fauci kan komme med noe fornuftig fra tid til annen.

1 Like
1 Like

Kun en kasustikk, men den illustrerer Nature studien. Vi har tatt et stort steg videre siden mars når det gjelder de kritisk syke.

2 Likes

Sjekk prisforskjellen på munnbind i Norge og Danmark.
I Norge er prisen for 50 munnbind ca 700 kr.
I Danmark settes prisen pr munnbind til tre kroner stykket. I et nyhetsinnslag på dansk Tv2 for et par dager siden kostet 50 munnbind 99 danske kroner.
De ublue prisene her til lands gjør meg kvalm. Skjerpings Erna og Høie!
Til og med Helsedirektoratets Guldvåg synes den norske munnbindprisen er høy.

1 Like

Er Coop som setter munnbind i sin kjede til 3 kroner (4,24 Nok). Er ingen statlig styring av prisene i Danmark heller.
" Ifølge DR har landets helseminister Magnus Heunicke makten til å bestemme hva prisen for smittevernutstyr som munnbind skal prissettes til som følge av lovverk som ble innført da koronaviruset kom til landet, men ministeren har vært tydelig på at dette ikke vil bli tatt i bruk."

Når det er sagt så synes jeg i hvertfall de som behøver det av medisinske årsaker burde fått munnbind på blå resept her hjemme. I hvertfall de med dårlig økonomi.

1 Like
4 Likes