Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Er veldig positiv utvikling ja.
At det har vært en god del smitte blant studenter og festmiljøer vil jeg vel tro har dratt ned snittalderen på de som er smittet en god del og at det hjelper.
D-vitamin kan helt klart være en del av svaret. Mer sol og frisk luft samt generelt bedre kosthold med mye grønnsaker, bær og kanskje litt mer fisk påvirker vel positivt på mange måter vil jeg tro.

Så får vi bare håpe at dette holder seg selv om sommeren er på hell. Hvis ny kunnskap om hva som hjelper kan benyttes fornuftig og bidra stort til å redusere sykelighet og dødeligheten vil jo det være et stort pluss for Norges valgte strategi.

Her er innstrammingene som vurderes.

*Øke fokus på å beskytte sårbare grupper, forebyggende tiltak for å unngå smitte inn i helseinstitusjoner og forsterke råd til risikogrupper ·

*Oppfordring om hjemmekontor forsterkes

*Oppfordring om å unngå kollektivtransport hvis mulig

*Maksimalt antall som kan samles på offentlige arrangementer reduseres til 50 personer

*Skjerpet anbefaling om avstand og antall på private sammenkomster kan eventuelt reduseres til maksimalt 5-10 personer avhengig av situasjon

*Tillatt åpningstid i restauranter, på barer og kafeer begrenses midlertidig til for eksempel kl. 24.

*Full stenging kan også vurderes som midlertidig tiltak avhengig av situasjonen.

*Anbefaling om bruk av munnbind i situasjoner der man ikke kan holde avstand, som for eksempel kollektivtrafikk i rushtid

*Oppfordring til å la flest mulig arrangementer foregå utendørs

*Gjøre all undervisning på universitetene digital slik at det blir minst mulig fysisk oppmøte

– Disse tiltakene kan innføres lokalt hvis man får utbrudd, slik Bergen kommune nå har gjort. Smitteverntiltak kan også innføres for en større region eller for hele landet, dersom det blir nødvendig for å beholde kontrollen på smitten, sier Solberg.

Tror lavere IFR skyldes først og fremst mer testing. Husk at i mars/april var testkriteriene meget strenge, du måtte i prinsippet komme fra en risikosone eller være virkelig syk. En del gikk nok under radaren da. Dernest tror jeg det skyldes mer D-vitamin i sommerhalvåret, at en større andel unge er smitta og bedre kunnskap om virksom behandling på sykehusene.

0 pasienter på respirator nå, etter en måned med 50-100+ smittede per dag

I Norge, så var jo 300 smittede studenter. De blir jo generelt ikke syke i den alderen. Jeg tviler på at det er mange i risikogruppen som blir smittet nå.

Tidligere var det vel en del yngre som også trengte intensivbehandling?

Tenker forskjellen her mellom Hovedstaden Danmark og Stockholm trolig kan forklares av flokkimmunitet?

1 Like

Fra siste ukesrapport:
image

Ikke vært noen under 30 på intensivavedelingen ser det ut som. I hvertfall veldig få. Fra siste rapport:
image

Rapporten ligger her:

Hadde ikke sett på disse rapportene på lenge og mye informasjon der nå ser jeg. Får se litt mer på den når jeg får bedre tid.

2 Likes

Jeg anbefaler å se gårsdagens debatt om koronavaksine. Der fortelles det hvordan vaksiner fordeles mellom land, vaksinekappløpet, kostnad, hvordan Norge ligger an, hvorfor AstraZeneca tar pause i vaksineutviklinga og hvem som vaksineres først https://tv.nrk.no/se?v=NNFA51091020

Meget interessant er at enkelte vaksinene har en kostnad på 100-150 kr - relativt billig. Det er enkelte vaksineprodusenter som ikke tjener penger på vaksinene sine.

1 Like

En helt annen demografi nå enn sist. Nå er de tre største gruppene under 40, mens sist var de fleste over 40

1 Like

Nå er det snart bare Sverige man får reise til uten karantene - ser ut som hele Danmark kan bli rødt.

1 Like
1 Like

1 Like

Så du mener alle disse landene hadde fått færre døde hadde de bare gitt blaffen i sykdommen slik du synes å mene?

2 Likes

Sverige er nr 11 på lista, så jeg reagerer at de skriver “not even in the top 10” og ikke en gang nevner Sverige på neste plass.

Landene på topp 10 er preget av mange ganger høyere befolkningstetthet eller dårligere sykehustilbud. Interessant at dødeligheten er lav i Asia og høy i Sør-Amerika. Muligens fordi det har vært vinter på sørlige halvkule?

2 Likes

Du må se på excess deaths, Sverige er vel et av få land som har høyere offisielle tall enn excess deaths siden de er veldig bra å tracke døde, og teller både dødsfall av og med covid. Dessuten hadde man flere år med veldig mild influensa sesong som gjorde at flere enn normalt var sårbare mot viruset

1 Like

Bingo :slight_smile:

Flere døde aug 2016-2018 enn aug 2018-2020, men ingen mener at Sverige burde stengt ned i 16-18

Covid kom senere enn influensa og dermed ble excess mortality høyere enn om dette hadde kommet i jan-mars.

2 Likes