Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Uff, dette er den vaksinen jeg har hatt størst tro på. Hittil.

3 Likes

Får jo se om dette skyldes vaksinene eller ikke da. Men fint å se at AstraZeneca følger vanlig prosedyre og ikke kjører videre for enhver pris.

Var jo en del milde/moderate reaksjoner ganske mange opplevde tidligere også. Men det er vel kanskje vanlig at kroppen reagerer litt på vaksine. Den skal jo ha en viss effekt.
“A Phase 1/2 study published in July reported that about 60% of 1,000 participants given the vaccine experienced side effects. All of the side effects, which included fever, headaches, muscle pain, and injection site reactions, were deemed mild or moderate. All of the side effects reported also subsided during the course of the study.”

1 Like

– I store studier vil sykdommer oppstå ved en tilfeldighet, men de må vurderes uavhengig for å kunne kontrolleres nøye, sier en talsperson for selskapet til Financial Times, og legger til at saken vil undersøkes så raskt som mulig for ikke å forsinke studien mer enn nødvendig.

Så gjenstår det å se om det var en tilfeldig annen sykdom eller noe som skyldes vaksinasjonen.

1 Like

Peru has now registered almost 30,000 coronavirus-related deaths, the largest toll in Latin America after Brazil and Mexico. That is despite the Peruvian government’s imposing a nationwide quarantine less than two weeks after detecting the country’s first case on March 6.

Ille nok med viruset i seg selv, men nå må folk leve med en dobbel krise i stedet for bare en.

1 Like
1 Like

Hva er/har vært forskjellene på tiltakene i Norge og Sverige siden i sommer?
Har det ikke vært rimelig likt?

Karantene-reglene er vel den største forskjellen nå (spesielt fra utlandet), og at Norge stenger ned skoler osv for kortere perioder når det kommer utbrudd/oppdages smitte. Ellers er det vel mest mindre nyanser.

Spørsmålet er hvorfor har Sverige gått fra ekstremt høy smitte til at det nå nesten er borte? Trolig en kombinasjon av sesong, flokkimmunitet og myke tiltak. Vanskelig å si hvor stor del hver av disse spiller inn.

2 Likes
1 Like
1 Like

Spørsmålet blir vel om vi er i nærheten av smitte frekvens-toppen nå eller om en tredje topp kommer:
image

På det ville jeg tro nei, da viruset har fått infisert så og si alle land allerede og det ikke er flere nye områder å spre seg til. Men internt i landene er det fortsatt store områder som ikke har vært gjennom en smittebølge enda, så mulighetene finnes. Ser også ut til at man ikke nødvendigvis er ferdig med viruset bare fordi man har hatt en smittetopp, som vi nå ser i Norge. Winter is coming som de sier… Vi får sjå.

1 Like

Jeg hørte Nakstad kommentere dette nylig i et intervju. Han pekte på to ting:

1. Sverige har trappet opp tiltakene gradvis, sånn at de nå er (nesten) på nivå med Norge.
  2. Sverige tester omtrent halvparten så mange som Norge justert for folketallet, altså kan man anta at den skjulte smitten i Sverige er større.
3 Likes

Når trappet Sverige opp?

1 Like

Aner ikke, refererer bare hva Nakstad sa.

Alle de siste endringene har vært å myke opp anbefalingene/reglene. Det siste var vel å åpne opp for arrangementer for 500 Personer (fra 50 tidligere)

Veldig få som dør av dette viruset nå er over lengere tid vært 50-100+ nye smittede per dag, men ingen dør eller blir lagt inn på intensivavdeling - kan kanskje delvis forklares av D-vitamin status?

1 Like

Litt far fetched å trekke D-vitamin slutning fra så overordnede data. Husk at det er veldig mange fler unge blant de smittede nå også :slight_smile: + mange flere faktorer.
Når det er sagt er jeg enig i at D-vitamin høres riktig ut som en del-forklaring, er bare vanskelig å si så mye om det siden det er lang vei fra tallene over til den slutningen som mangler.

2 Likes

Derfor stilte jeg det som et åpent spørsmål og skrev “delvis” :wink: