Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Melbourne, Australia passerer vel 70 dager med lockdown og portforbud nå. Der snakker vi full lockdown der.

1 Like

Såvidt jeg kan se var det vel 2. august de introduserte de siste restriksjonene i hvertfall. Men mulig de hadde en mildere form for Lockdown før det også.

Grafen over nye smittede i Victoria ser slik ut (den stygge røde pilen er der de inførte nivå 4):

Utviklingen var jo relativt stygg så mulig det kan rettferdiggjøres med tiltak. Vet ikke hvor presset helsevesenet er der.

Jeg refererte til hun norske som jobbet i myndighetene der som ble intervjuet på nyhetskanalen i dag.

Du baserte deg sikkert på det hun sa men du refererte ikke til henne :wink: Alltid greit å oppgi kilde :slight_smile:

2 Likes

Må se på de nye funnene om det er relatert til det jeg har skrevet om tidligere.

Verden er rar. Hvordan kan man hylles som en folkehelt fordi man har reddet Sverige fra coronaviruset uten nedstengning, når prisen man betalte var nesten 6000 døde?? Rundt 12 ganger flere døde enn sitt sammenlignbare naboland?
Hva i all verden betyr dagens smittetall mot dette faktum?

3 Likes

Hva er gjennomsnittsalderen til de 6000 døde i Sverige?

Folk dør hver dag, og overdødeligheten i Sverige har jo vist seg å være minimal av hva jeg har forstått. Så tenker at mange setter pris på at det ble brukt lite tvang og tyranni fra staten sin side, slik mange land nå opplever.

3 Likes

Det døde like mange de to foregående årene som de to siste, for å sette dødstallet ditt i perspektiv. Mange eldre og skjøre dør av influensa og nå coronavirus, noen år er bedre og andre verre.

Nettopp dette den gemene hop ikke greier å forstå. Mennesker er ekstremt dårlige til å vurdere denne type risiko, når det er noe nytt og ukjent. Derfor noen er reddere for terrorangrep enn å kjøre bil til jobben.

Jeg kjenner mange som vil stenge ned alt og nekte folk sosial omgang på ubestemt tid. Menneskeliv foran økonomi mener de selvsagt… Som om det er det som er problemstillingen… :man_facepalming:

4 Likes

Nei det er vel bare greit å få kvittet seg med noen gamlinger…

Og når man setter dødstallene i perspektiv, så må man gjøre det med de landene man sammenligner med også.

Tror neppe dere er klar over hva som hadde blitt konsekvensene om vi alle skulle gitt totalt blaffen i alle smittetiltak og begrensninger slik dere synes å mene. Bare kjørt på som før og latt livet gå sin gang?

Det er en misforståelse hvis du tror det er den svenske modellen, det handler om å først og fremst jobbe med anbefalinger (og i mindre grad lover og regler, selv om det også har vært noen slik som at man forbød besøk på pleiehjem og arrangementer med flere enn 50 deltakere osv.). Ser at det har blitt omtalt som “smart social distancing” noen steder, et ganske passende begrep synes jeg.

Kvitte seg med gamlinger ja. Ser hva slags nivå du legger deg på.

Eldre mennesker dør, av mange grunner. Det er trist, men en del av livets gang.
Sverige har gjennomført massevis av smitteverntiltak og anbefalinger. Ingen her som mener vi skal/skulle gi blaffen i tiltak. Da snakker du til feil folk:)

3 Likes

Du vet heller ikke konsekvensene av en hypotetisk scenario du snakker om.

Samme som alle scenarioene som ble forespeilet for Sverige når det blei kjent hvilken vei de valgte å gå. Ene “eksperten” etter den andre snublet over hverandre om å estimere hvor mangen tusen som kom til å dø.

Selv det minste estimatet ved full lockdown har blitt gjort til skamme.

3 Likes

Uansett hvordan man vrir og vrenger på dødstallene i Sverige for å få dem til å se bedre ut, så er forskjellen mot Norge så stor at det ikke kan feies bort.
Norge sin strategi har vist seg meget fornuftig og ansvarlig. Streng i begynnelsen da man visste lite, og mer spesifikt målrettet i dag da man har bedre kunnskap og mer testing. Også økonomisk synes det som om Norge har kommet greit ut sammenlignet med andre land.
Får inntrykk av at en del av dere her inne mener at et hvert forsøk på å kontrollere spredning er unødvendig. Blir noen ganger uvel av å lese her, samtidig som man ser hvordan denne pandemien har herjet i en del land .

2 Likes

Tror du tolker litt vel mye inn i intensjonene til bidragsytere her inne. Jeg synes ikke Norge sin håndtering er den verste, noen ting som å stenge ned alle barnehager og skoler har vist seg at det trolig var unødvendig (slik man også har kommunisert selv), og så er spørsmålet om stenging av grenser vil gjøre en stor forskjell til slutt. Vi får trolig fasit på det først når vaksine er på plass og vi får se hvor lenge man klarer å holde smitten i sjakk. Danmark er allerede iferd med å miste kontrollen slik det ser ut nå, men de har også åpnet opp mer mot omverdenen enn Norge.

1 Like

Men du legger forskjellen i dødsfall ene og alene på lockdown vs ikke lockdown virker det som.

Hva skjer når man åpner opp igjen? Hvor mange vil stryke med av vanlig influensa når dette får bevege seg som normalt igjen?

Hvis vi statistisk får en markant “underdødlighet” i koronaperioden, vil dette gi utslag på et senere tidspunkt med overdødlighet. Da svake individer har blitt skånet mot alt de normalt ville blitt eksponert for under normale omstendigheter.

1 Like

Men flokkimmunitet er vel et ord som brukes litt prematurt her?

https://snl.no/flokkimmunitet

3 Likes

Lockdown var riktig som føre var strategi i begynnelsen da man ikke visste hvor farlig dette viruset kunne vise seg å bli. I dag er situasjonen en annen og den strategi vi nå har synes god.
Poenget mitt er at det finnes ikke noen fornuftig grunn til å lovprise Sverige sin strategi og så hevde at Norges strategi er mislykket. Tallene taler for seg.
Jeg tror samtidig at vi alle har kunnet lære noe nyttig i denne perioden og at det kan føre til bedret hygiene som igjen fører til mindre smittespredning av andre sykdommer i fremtiden.
Husk også at når vi beskytter de “svake” så menes det mye mer enn bare eldre mennesker.

3 Likes