Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Ingen bakgrunn som forsker innen dette feltet eller noe annet felt som jeg kan se. MBA og ekspert på «storytelling»

Skrevet bok om Star Wars

https://www.amazon.com/Star-Wars-Rings-Hidden-Structure-ebook/dp/B074NZCFWT

Er jo det samme som komme frem i statistikkene i videoen som eg posta tidligare.

Folk henge seg og opp i antall døde. Men som det kom frem når man sjekka dødsertifikat, forskjell å dø av korona kontra med korona…

1 Like

Flokkimmunitet ligger nok bak den store forskjellen i smitte i Stockholm vs København, det er ikke bare et mye høyere antall nye smittede i København, men også høyere andel av testene er positive (så den reelle forskjellen er muligens enda større)

Hvordan er det i Oslo til sammenligning?

56 per 100k

Så, har Oslo flokkimmunitet også? Siden tallene er så mye bedre enn København?

Jeg tror du går for litt lettvinte forklaringer. Det kan jo ha noe å si at smitten har vært mer utbredt, men forskjellen mellom Oslo og København tilsier i mine øyne at det er lokale forhold som betyr mest.

1 Like

Oslo er jo halvparten så stor by som København og Stockholm så det blir ikke helt sammenlignbart. Større byer blir ofte rammet hardere av viruset. På tross av dette er det mer en dobbelt så mye smitte i Oslo sammenlignet med Stockholm.

1 Like

De siste ukene ja, er ikke mange ukene tilbake det var motsatt?

Det er jo det som er poenget, hvorfor har Stockholm gått fra høy smitte til lite smitte? Det stemmer ikke at Sverige har strammet inn slik jeg har sett noen har hevdet (Norge derimot har strammet inn noe), Sverige har heller sluppet på tiltakene og folk har blitt mindre forsiktige. Noe kan forklares av sesongvariasjon, men det forklarer ikke hvorfor Stockholm nå har lavere smitte enn andre områder i Sverige (det er vanligvis mest smitte i hovedstaden) og mindre smitte enn de fleste andre byer i Europa.

4 Likes

Produksjon av biologiske legemidler og vaksiner - Teamsmøte

Teamsmøte fra torsdag 17. september 2020 om produksjon av legemidler og vaksiner i Norge.

1 Like

Tror de fleste nå har forstått hvorfor du har flyttet til Sverige.

Ja vel? Jeg flyttet til Sverige før epidemien, men hvis man er redd for å bli smittet kan det være at Stockholm nå er et at de tryggeste stedene å være, evt New York der man også ser ut til å ha nådd flokkimmunitet

Screenshot 2020-09-18 at 09.18.59

1 Like

Legger bare merke til hvordan du lovpriser Sverige i alt dem gjør i denne sammenheng. Det faktum at de har rundt 12 ganger flere dødsfall enn Norge blir enten bagatellisert eller forbigått… Daglig letes det etter hva som kan tolkes negativt for Norge og motsatt for Sverige. Det hele blir bare for dumt…

1 Like

Jeg sammenlignet i utgangspunktet Stockholm og København siden det er like store byer og synes det var naturlig grunnlag for sammenligning og vi har sammenlignbar data for begge storbyområdene. Så kom det spørsmål om Oslo som jeg da også tok med i sammenligningen selv om det egentlig ikke er det mest relevante. Kritikken din legger jeg i kurven for “personangrep” i stedet for saklig diskusjon, om ikke du har noe mer konkret å komme med?

Burde være relevant og nyttig informasjon for alle om det viser seg at flokkimmunitet inntreffer på et tidligere tidspunkt enn det mange har gått utifra. Det er flere artikler her som har hevdet at Sverige er svært langt unna flokkimmunitet, men det viser seg nå være stadig mindre sannsynlig.

Tror det er mange som ikke forstår at Sverige og Norge har hatt en relativt lik strategi om man sammenligner med mange andre land i verden som har hatt en mye strengere lockdown. Helt klart forskjeller mellom landene, men noen av disse har jo blitt mindre ettersom Norge har innrømmet at det var feil å stenge ned alle skolene, og Sverige har gått inn for mer testing (som Norge var tidligere ute med).

Norge stengte alle grenser i motsetning til Sverige, det ser jeg på som en annen diskusjon enn “lockdown”, stenging av grenser kan være mer effektivt enn å stenge ned innad i landet. Så er spørsmålet om hvor bærekraftig det er på lang sikt, men jeg har mer forståelse for stengte grenser enn å stenge ned barnehager, skoler, og andre tilbud som har lite nytteverdi i forhold til å spare liv, men stor kostnad for samfunnet ikke bare økonomisk.

Jeg viser til dine innlegg over lang tid, og ikke spesifikt til dine siste.
Er ikke tilhenger av personangrep, men vil bare påpeke at du så langt fra er objektiv.

Vi er i ein “casedemic”…

Dette er 7 dagers snitt over Europa.

3 Likes

Ville det jo være veldig naturstridig om høyere smitteandel ikke har noen positiv effekt. Det jeg tror noen reagerer på er å kalle det flokkimmunitet. Ordet er litt “ladet” med en antagelse om at man kan leve helt som før uten at man får noen større smitteoppblomstring. Og der er nok ikke Stockholm heller enda. Hadde man åpnet utelivet, gjennomført konserter og sportsarrangementer helt som før tror nok jeg man fort hadde sett at flokkimmuniteten ikke er så stor.
Men at høyere andel immune gjør det enklere å holde smitten nede tror jeg ikke noen vil krangle veldig på. Men er nok bruken av begrepet flokkimmunitet som fører til litt kjekling på dette forumet :slight_smile:

Når det gjelder strategier valgt tror jeg vel alle land vil se ting de kunne gjort bedre. Ingen har gjort det helt riktig tror jeg.
Kanskje burde Sverige stengt ned mer en kort periode i starten så man fikk litt tid til å forberede seg og beskytte de sårbare før man slapp mer opp?
Kanskje kunne Norge spart seg en del av tiltakene og hatt en kortere lockdown?
Kanskje burde både Norge og Sverige sluppet opp enda mer på sommeren når vi kanskje var i den gunstigste perioden til å takle viruset og heller strammet inn når høsten nærmet seg igjen?

Vi får se hva etterpåklokskapen tilsier etter hvert. Ikke så sikker på at man blir helt enig om hva som hadde vært best da heller da :slight_smile:

Uansett synes jeg vi bør respektere at det er forskjellig syn på dette. Ingen grunn til å bruke klubba på hverandre fordi om man er uenig. Dette er tross alt et diskusjonsforum å må jo litt uenighet til for å få gode diskusjoner :wink:

2 Likes