Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Ingen vanlig influensa. Men noe har endret seg siden første bølge slo innover Europa.

Man kan argumentere for at det er andre populasjoner som blir smittet. Men det alene forklarer ikke den sinnsyke forskjellen mellom antall smittede og antall døde nå, kontra mars/april.

Mye av frykten nå er drevet av media.

2 Likes

I Italia gjorde de jo en lignende feil som NYC, begge disse stedene fikk antakeligvis unødvendig mange døde siden de plasserte koronapasienter på sykehjemmene

Of particular attention to prosecutors was the March 8 decision by the regional government to allow recovering COVID-19 patients to be put in nursing homes to free up hospital beds. The region says it required the homes guarantee the patients would be isolated, but it’s not clear who was responsible to ensure that or whether anyone checked.

Edit: var ment som svar til @Duogdu

1 Like

“Confirmed cases” vs “actual cases” har jo en helt annen ratio nå da. Det testes jo i en helt annen skala. Så grafen over confirmed cases er ikke veldig representativ for det faktiske smittenivået dessverre. Så en stor del av forskjellen er jo åpenbart i at veldig mye større andel av smitten faktisk blir bekreftet.

Men så har man selvsagt i tillegg at yngre blir smittet men også at man har lært mer om hvilken behandling som fungerer. Og det siste har selvsagt også redusert dødeligheten, forsåvidt for alle aldre men blir vel spesielt synlig blant de eldre vil jeg tro.

1 Like

Er det ikke mange færre som blir lagt inn / behandlet i det hele tatt også, tenker det har noe med D-vitamin status å gjøre, men gjenstår å få dette bekreftet i en vitenskapelig studie.

Det er forøvrig få behandlinger så langt som er vist i studier at de har noen reell effekt.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32021-3/fulltext

Bedre på å forebygge kan også være medvirkende ja. Litt i tvil om hvor godt slik informasjon egentlig har kommet ut. Skulle gjerne sett man kjørte litt “kampanjer” på hva folk anbefales å gjøre for å forbygge slik at man reduserer egen risiko ved eventuell smitte. Slike råd har jo en generell positiv effekt også.

1 Like

Det er jo på mange måter en livsstil-sykdom, så her er det mye man kan gjøre selv. Å sitte hjemme og spise potetgull og binge netflix er jo kanskje ikke det som er mest risikonedsettende. Selv om det er det mange land har bedt befolkningen sin gjøre.

2 Likes

Hvis IFR på 0,13% skal gjelde for sverige så skulle vel det bety at det i Sverige bør være 44,9% av befolkningen som har vært smittet hvis man skal ta utgangspunkt i rapporterte dødsfall.

1 Like

Det er vel naturlig å også tro at viruset er mutert til en svakere versjon som ofte har vært tilfellet tidligere. Samt at de svakeste i samfunnet fra runde 1 allerede er døde eller har kommet seg gjennom sykehusbesøket med eller uten respirator.

1 Like

Det er vel ingen grunn til å tvile på dokumentasjon på at Covis19 er langt mer dødelig enn vanlig influensa! Grunnen til relativt lave dødstall på tross av et slikt faktum er selvsagt at folk flest så langt i stor grad har fulgt smittevernrådene samt de nasjonale tiltakene for å kontrollere smitten.
Hadde folk derimot oppført seg slik Jadda har misjonert for, hadde vi nok sett adskillig styggere tall.

2 Likes

Spørsmålet er jo hvor lenge, og hvor mye av friheten din du er villig til å gi bort til myndighetene, for å holde deg trygg?

Det er ikke alltid så enkelt som at den ene siden driter i dødsfall og kun bryr seg om økonomi, mens motsatt side er engler som er moralsk overlegne i selvpålagt karantene på ubestemt tid.

Etter alle solemerker er covid noe vi må lære oss å leve med. Vask hendene, unngå unødvendig nærkontakt i hverdagen, og bruk sunn fornuft. Som jeg opplever 95% er veldig flinke på. Her må vi finne balansen mellom å beskytte utsatte menneskeliv, og holde verden som vi kjenner den, og tar for gitt, igang.

5 Likes

“no statistical correlation was found between the number of fatalities and the duration, severity or even total lack of a lockdown in each country.”

1 Like
1 Like

Jeg tror vi kan hente mye positivt fra denne ekstraordinære perioden i våre liv.
Vi kan med fordel stoppe opp og tenke over hvordan vi lever og har levd på denne kloden. Samtidig ser jeg selvsagt at det rammer en del bransjer og personer spesielt hardt. Men det hadde ikke blitt enklere for disse bransjer om vi hadde gitt blaffen med de følger det hadde fått!
Det er et par personer som daglig bruker denne tråden til å forsøke å demotivere oss fra å ta denne pandemien på alvor. På samme måte som f.eks. Trump i USA.
Personlig er jeg optimist med tanke på både vaksiner og medisiner på litt sikt, og har ingen problemer med å leve med de nåværende restriksjoner frem til vi får en vaksine tilgjengelig.

Hva om staten sier du kun får lov til å gå ut for å handle mat?

Det hadde ikke heg godtatt, og i ytterste konsekvens skjer slike grove overgrep mot menneskers frihet flere steder over hele kloden.

Det er fint at du lever godt med dagens restriksjoner. Alltid greit å teste hvor lydig befolkningen er! :wink:

Misforstå meg rett, vi er i stor grad enige. Men balansegangen er viktig, og vanskelig å få til i praksis.

1 Like
3 Likes
1 Like

Gjorde en grov utregning av dette basert på min synsing for over en måned siden. Jeg kom frem til at 3 millioner hadde vært smittet i Sverige og det skulle vel bli rundt 30%.