Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Er vel veldig mye som tyder på at dødsraten generelt har falt ganske mye siden starten av pandemien.
Se bare i Sverige. Over 50% av dødsfallene har vært i mars og april.
image

Jeg mener utviklingen viser at lockdown i mars nok var det riktige. Så for meg er det veldig stor forskjell på å diskutere om lockdown var riktig i mars eller hva som skal til for å rettferdiggjøre det nå.

2 Likes

Tallene i seg selv er et bevis på at Sverige gjorde det meste feil i starten av pandemien. Dette poenget har gått mange forbi da det nå fokuseres mest på dagens situasjon.
Hvordan WHO kan trekke frem Sverige som et eksempel til etterfølgelse, er for meg en gåte. Et land som har ti ganger flere døde enn sine sammenlignbare naboland, kan da ikke betegnes som en suksess??!
Hvorfor trekkes ikke heller Norge og Finland frem som slike positive eksempler? Det mest naturlige er jo å sammenligne Sverige med sine nære naboland. Vi har samme kultur og ganske like politiske systemer.

Jeg mener asiatiske land burde trekkes frem ofter som eksempler. F.eks Taiwan og Japan har klart seg veldig bra uten å stenge ned helt. Mange afrikanske land har også klart seg bra.

1 Like

Det var da en ganske søkt sammenligning?

1 Like

Mange syns nok at både USAs krigføring og manglende corona-håndtering har ført til alt for mange dødsfall som kunne vært unngått.

Goldman covid reopening scale

1 Like

USA har vel egentlig hatt mer strenge tiltak enn Norge

1 Like

Place your bets… :sweat_smile:

2 Likes

Front page of the Daily Mail today:

1 Like

Det er vel rundt 40% av befolkningen som støtter Trump. De har jo gjort det til en form for politisk ytring å vise at de gir blaffen i smittevern.

Han operer med en ganske høy dødelighet?

Han presenterer et regnestykke hvor dødeligheten av influensa i Norge anslås til 0,17 prosent , mens dødeligheten for coronaviruset kan – avhengig av hvilke tall man bruker – anslås til 0,3 prosent, 1,8 prosent eller cirka 1 prosent. Selv det laveste anslaget gir coronaviruset dobbelt så høy dødelighet

:thinking:

– Om vi legger 0,3 prosent dødelighet til grunn vil en slik spredning medføre cirka 16.000 dødsfall.

100% blir smittet?

1 Like

Det er vel i tilfelle bare om vi følger rådene fra deg og Jadda…

1 Like

Slike kommentarer bør vi holde oss for gode til.

3 Likes

Du holder deg vel innelåst med masken på, så deg får vi neppe smittet😜

1 Like

Nakstad sier dødeligheten av influensa i Norge anslås til 0,17%. WHO sier at dødeligheten av korona er 0,13%. Så Nakstad er åpenbart uenig med WHO i denne saken.

Edit: Trump sier jo bare det samme som WHO, men det er klart at media er mye mer komfortable med å angripe Trump enn WHO.