Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Hovedgrunnen til den smitteøkning vi ser i våre samfunn i dag, skyldes at alt for mange deler de holdninger som noen bestemte personer på dette forum misjonerer for. Da bør man tåle en slik kommentar som jeg kom med.

2 Likes

Jeg lever et helt greit liv og følger smitterådene fra våre helsemyndigheter. Hadde alle gjort det , så hadde vi hatt mindre problemer med denne pandemien enn det som vi har nå.

3 Likes

Man kan helt ærlig ikke leve som autister inn i evigheten for en sykdom som WHO nå sier har anslått dødelighet på 0,17%?

Man tar normale steg innenfor rimelighetens grenser. Ingenting tyder på overbelastede sykehus, som var mantraet for nedstenging i våres. Da var også antatt dødelighet mange ganger høyere.

Med det vi nå vet, er det ekte hysteri å snakke om nedstenging. Ikke at du gjør det altså. Nesten alle følger de fleste rådene fra myndighetene. Folk flest er faktisk veldig flinke i hverdagen:)

2 Likes

Jeg reagerer på at en mengde innlegg her har til hensikt å bagatelliserer pandemiens alvor og få flest mulig til å ikke tro på hva våre helsemyndigheter råder oss til. Disse innlegg undergraver den solidaritet som vårt samfunn er avhengig av i denne situasjonen. Vi må huske på at det ikke bare er eldre mennesker som er i faresonen. Mennesker i faresonen vil normalt vaksinere seg mot influensa. I dette tilfelle er som kjent vaksine enda ikke mulig. Da er det vi andre som må stille opp og redusere faren for smittespredning frem til en vaksine kan være klar.
Om jeg holder en meter avstand til andre, så reduserer jeg faren for smitte i betydelig grad. Jeg føler ikke at jeg lever som en autist av den grunn… Jeg er samtidig heldig som slipper å reise kollektivt. Hadde jeg vært avhengig av det, så ville jeg brukt munnbind.

3 Likes

Finnes mye som er farligere enn covid som du ikke ofrer en tanke i hverdagen. Veldig selektiv solidaritet blant folk, må jeg si.

Man er kjapp til å bruke tvang nå ved covid. Om det virkelig handlet om å redde liv kunne vi brukt tvang i mange anledninger. Feks sukkerdrikker og alkohol må selvsagt gjøres ulovlig. Røyking også, selvfølgelig.
Obligatorisk trening blant befolkningen må nok også innføres. Ingen unnasluntrere! Kanskje staten kan bestemme kostholdet vårt også, så redder vi tusenvis av liv til hjertesykdom og kreft. Et ekte idealsamfunn!

Folk som elsker overtramp fra myndigheter har ingen anelse om hvor langt det kan gå. Vi er for heldige til det i det moderne Norge.

Vask hender og hold avstand når du kan. Så går livet videre som før:)

Min siste coronarant.

1 Like

Synes dette blir et så idiotisk nivå at jeg trekker meg fra videre korrespondanse i denne saken med deg. Lykke til videre!

1 Like

Takk det samme! Nå er det landskamp :bouvet_island:

0,17% dødelighet er vanlig influensa.

0,13% dødelighet er korona.

Merkelig da at i f.eks. Italia måtte man ha hjelp av militære kjøretøyer for å frakte alle kistene med døde. Eller i New York der man måtte lagre lik i trailere…

Covid 19 blir først og fremst mest alvorlig for risikogruppene som ikke får anledning til å beskytte seg med vaksiner.

2 Likes

Grunnen til at så mange døde innenfor ett kort tidsrom i New York og Italia, var at smitten ble spredt maksimalt i sårbare grupper på grunn av idiotiske beslutninger av udugelige politikere.

Nå har det vel vært litt varierende rapporter om hvor stor grad den beslutningen var hovedårsaken til smitten på gamlehjemmene. Lurt var det dog definitivt ikke.
New York hadde dårlig testkapasitet og veldig mye smitt i tidlig fase så den generelle spredningen var også i høyeste grad medvirkende.

Men COVID-19 tallene hadde rimelig sikkert slått influensen i NYS uansett. Her er graf med oppdaterte tall for COVID fra worldometers.

image

I staten New York har np 0,1715% av befolkningen blitt rapportert død av COVID-19.

2 Likes

Bare så jeg forstår deg riktig:

Mener du at dersom verden hadde forholdt seg til Covid-19 helt uten smitteverntiltak av noen slag, og dermed på samme måte som under en influensaepidemi, så hadde vi fått færre døde enn det man normalt har ved influensa?

2 Likes

Hvis du mener en IFR på 0,13% er feil, så får du ta det opp med WHO. De som kom med det tallet.

@rockpus Jeg bare siterer de tallene som Nakstad og WHO kommer med.

Ok. Forstår dog godt at du ikke svarer på spørsmålet.

3 Likes

Personlig så mener jeg at vi har hatt hvertfall fire influensasesonger som var verre enn korona siden 1989. Kan ikke huske at jeg ble nektet å gå på skole og måtte sitte i isolat gjennom barndommen. Dagens unger er dessverre ikke like heldige.

Tror du ikke disse 4 influensasesongene hadde sett lavere dødstall dersom vi hadde hatt samme tiltak som under denne nåværende pandemien?

2 Likes

Kan du vise til hvor WHO anslår 0,13%?

Det jeg har fått med meg er at Dr. Michael Ryan i WHO har uttalt at “best estimates” indicate roughly 1 in 10 people worldwide may have been infected by the coronavirus.
Media har så tatt tak i dette tallet og brukt rapporterte dødsfall til å beregne en IFR. WHO har ikke gitt noe best estimate på faktisk døde av COVID-19. Det er også en forsinkelse fra smitte til eventuell død som må tas hensyn til når man beregner IFR. Dette har heller ikke media gjort.

Så jeg mener påstanden om at WHO mener IFR er 0,13% er feil. Men vis meg gjerne en link til der WHO uttaler dette så skal jeg selvsagt revurdere standpunktet :slight_smile:

1 Like

@Krafer Har ikke sett at WHO opererer med egne dødstall. Har du?

@rockpus Tiltakene for å hindre smitte på gamlehjemmene hadde nok bidratt med å redusere dødstallene. Tiltakene for å hindrer smitte i den generelle befolkningen drar bare pandemien ut i tid. Hadde man latt den generelle befolkningen bygge flokkimmunitet så fort som mulig, hadde tiltakene på gamlehjemmene ikke trengt å følges så lenge. Jo lenger tiltak drar ut i tid, jo vanskeligere blir de å overholde. Den generelle befolkningen skulle derfor dratt på konsert og fotballkamp, slik at flokkimmuniteten kom kjapt. Hviterussland gjorde mye bra i så måte. Deres måte er dessverre ikke mulig å kopiere i ett demokrati siden det er så mange hysteriske folk som krever handling. Sverige er modellen for hvordan man kan gjøre det i ett demokrati. De beroliger de hysteriske med oppfordring om håndvask osv.