Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Elsker hvordan @jadda totalt ignorer dette og bare kjører på med å fortelle sin historie. Tillitsvekkende.

5 Likes

Det har vært rally i folketall siden tidenes morgen, naturlig med noen korreksjoner av og til. Ingenting å bekymre seg for.

For å dempe frykten for det uungåelige er det kanskje en ide og slutte å lese aviser? :upside_down_face:

1 Like

@Christian Som sagt så har ikke jeg sett at WHO opererer med egne dødstall. Har du?

The consensus is over. The Daily Mail’s front page today.

1 Like

Ikke sett det men det må de jo ha for å beregne IFR.
Hadde du noe belegg for at IFR på 0,13% ikke bare er et mediaskapt tall?

1 Like

IFR beregnes ut fra to tall. WHO kom med tallet for antall personer som de tror har hatt korona. De har aldri operert med andre tall for dødsfall enn det som alle landene raporterer. Ergo er ikke en IFR på 0,13% bare et mediaskapt tall.

1 Like
2 Likes
1 Like
1 Like
1 Like

WHO ville aldri beregnet IFR ut ifra eget estimat på antall smittede nå, og offisielt antall registrerte døde. Det er ikke slik man beregner IFR.
Slik er det bare media som beregner det.

2 Likes

Kina ombestemmer seg. Kan det være for å vise verden at de er bedre enn USA, som ikke er med i samarbeidet?

Den dagen Norge har like mange døde i forhold til folketall som det Sverige har, skal jeg begynne å tro på din argumentasjon.
Det er forresten ingen som hadde anbefalt de strengeste tiltakene mot smittespredning om de ikke trodde på at det vil komme en vaksine og også bedre medisiner. Det handler nå om å kjøpe seg tid.

Sverige: økning i antall arbeidsledige fra okt 2019 til jul 2020: 2,9 prosentpoeng.

Norge økning i antall arbeidsledige i samme periode: 1,4 prosentpoeng.

Jeg synes ikke det virker som om Norge er like hardt rammet av Covid-19 som Sverige?

*Kilde: https://tradingeconomics.com/sweden/unemployment-rate, https://tradingeconomics.com/norway/unemployment-rate

4 Likes

Er vel bedre å ta utgangspunkt i februar? Økning fra oktober 19 til februar 20 er vel ikke fra covid?

En ting man også må tenke på er at veldig mye av de negative effektene kommer også av andre lands restriksjoner. I en internasjonal økonomi så vil selv land som holder åpent bli rammet når andre land stenger ned.

1 Like

Kan være du har rett, prøvde å ta fra en periode litt tilbake i tid som ikke hadde så store variasjoner, men ser jo ut til at Sverige var på vei utforbakke allerede i januar/februar, kanskje pga korona i Kina?

Det høres veldig rart ut synes jeg. Før vinterferien tror jeg de fleste tenkte at det ville ha minimalt å si for økonomien her, det ser man også på børsen frem til 20. februar.