Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Har lite for seg å se på antall smittede når antall døde ikke samsvarer med tidligere.

Statistisk har vi aldri hatt flere smittede ute i Europa. Samtidig er antall døde milevis unna toppen i mars/april.

3 Likes

Hmmm, jeg kjenner ingen som har blitt immune.
Jeg kjenner ingen som er blitt smittet…

Jeg er for det meste enig, det er antall dødsfall og sykehuskapasitet som burde styre tiltakene. Jeg dro kun opp smittetallene i Sverige fordi det har vært snakk om at “flokkimmuniteten” i Sverige er det som holder smitten tilbake der. Det er en teori som ikke ser ut til å holde vann.

2 Likes

Du kan godt kalle det noe annet om du foretrekker, “delvis flokkimmunitet” eller “på vei mot flokkimmunitet”, men Sverige er blant de landene som er mindre rammet av smitte i Europa nå på tross av at de også har de minst innskrenkende tiltakene med tanke på individets frihet.

1 Like

Hvilke land i Europa er det du da sammenligner med? Norge? Finland? Eller sammenligner du med land som Frankrike, England og Portugal.

Jeg tenker at det er naturlig at Sverige har flere smittede enn i Norge pga mindre tiltak og færre enn større land med høyere befolkningstetthet. Flokkimmuniteten tror jeg er veldig langt borte i Sverige.

Sverige med sine myke tiltak hadde nok vært mye lengere bort til høyre her om det ikke var for en stor grad av immunitet i befolkningen. Smitte per 100 000 de 14 siste dagene.

Jeg synes jo det er naturlig å sammenligne Sverige med norden, ikke resten av Europa:

Jeg vet ikke helt hvordan tiltakene i Sverige er vs Norge/Finland/Danmark/Island nå?

Island er såpass lite at selv et lite utbrudd der slår rett ut på statistikken, så vet ikke helt om de hører til langt til høyre der, eller om det bare gjelder en fjortendagersperiode nå. :slight_smile:

2 Likes

Det er ganske stor forskjell når det kommer til bevegelsesfrihet på tvers av landegrensene og karantene.

Det er vel ikke så mye å være stolt av når prisen de betalte for å komme dit var rundt ti ganger flere døde enn sine sammenlignbare naboland?

Tror man får gjøre den type analyser og konklusjoner når pandemien er overstått. Sverige faller stadig nedover på listen over de landene med flest døde per innbygger.

2 Likes

Det mest naturlige for Sverige må være å sammenligne seg med sine naboland som har samme kultur og styresett.
Og når det gjelder å eventuelt vente med konklusjoner til pandemien er overstått, så gjelder vel det for de som har samme syn som deg også på disse tallene…?

2 Likes

Det er vel et uvanlig prinsipp vi nå følger er at man gjør noe man vet er skadelig for å oppnå noe som KAN hjelpe. Det vil være tilsvarende å ta en medisin man vet skader din helse fordi den kanskje kan hjelpe, men man har ingen studier som viser dette enda.

2 Likes

Uttalelse fra Infectious Diseases Society of America, legeforening som organiserer 12 000 helsearbeidere: “Herd Immunity” is Not an Answer to a Pandemic

https://www.idsociety.org/news--publications-new/articles/2020/herd-immunity-is-not-an-answer-to-a-pandemic/

1 Like

Grafer sier mer enn tusen ord?

Døde og smittede i EU. Noe som ikke henger på greip? Hvordan kan man skjønne seg på portforbud i Frankrike? Der er grafene enda mer påfallende.

Har man fått flokkimmunitet i EU? Har viruset mutert til å bli mindre farlig? Det er vel det virus generelt har for vane å gjøre - de ønsker jo å spre seg mest mulig, og da bør helst ikke bæreren dø!

2 Likes

De fleste medisiner har bivirkninger… :wink:

1 Like

Ja, men du har også studier som viser at den har noen effekt, og at bivirkningene er veldig sjeldne og små i forhold til effekten.

3 Likes

Mitt poeng er at du får vente med å proklamere at Sverige har gjort det bedre enn Norge til Norge eventuelt har tatt igjen Sverige i antall døde.
Du påstår også at det brukes medisin som ikke virker men bare har bivirkninger? Det må du gjerne dokumentere… Selvsagt hjelper avstand mellom de som er smittet og de som enda ikke er smittet.

Til dere som bruker diskusjonsforum til å misjonere for at folk skal gi blaffen og at alle tiltakene er unødvendige: Dess flere som hører på dere og gjør som dere, dess flere blir smittet og dess strengere tiltak vil myndighetene innføre.
Økningen av smitte i verden skyldes med stor sannsynlighet at store grupper av befolkningen ikke følge smittevernråd. Konsekvensene av dette ser vi når myndigheter i land etter land innfører strengere tiltak.

1 Like

Vel, noen synes det er greit å bøye seg ned å bli tatt bakfra, andre synes det ikke er greit.

Det er fornuftig å diskutere om hva som oppnås ved tiltakene, både på kort og lang sikt.

Tallene taler for seg selv, men altfor mange lukker øynene, noen bevisst og andre ubevisst.

2 Likes