Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Hvor mange tror du egentlig er smittet i Italia? CFR er høy, IFR er et viktigere tall og det får du ved å dividere på antallet kjente og skjulte tilfeller, ikke bare antallet kjente.

Det er nok ikke urimelig å anta at du kan gange antallet tilfeller med 10 slik at IFR kommer under 1% og da i et land der helsevesenet ikke holder følge med pandemien.

6 Likes

Helt sikkert korrekt. Det tenkte jeg faktisk ikke paa, men det unnskylder ikke Kinas Loegn.

1 Like

Jeg har også en mistanke om at Kina og andre land som f.eks Russland pynter på tallene, men det er egentlig ren spekulasjon. Men regimene der er vant med å bruke slike virkemidler for å stagge hysteri, og sannsynligvis fungerer det for dem.

2 Likes
3 Likes

@RedEnergy la ut denne i chatten og synes den er så interessant at jeg legger den ut her. Vet ikke om den er lagt ut før men Cuomo er god til å prate for seg og tar opp mange aspekter her. Har ikke hørt riktig hele enda da.

5 Likes

Noen som vet noe om safety på denne malariamedisinen?

1 Like

Gjennom april og frem til mai så vil i hvert fall mange respiratorer bli ledige når sesonginfluensaen går over

2 Likes

Et snev av gode nyheter i norge:

To timer før cutoff for mine tall, men første dag med synlig nedgang i innleggelser hvis dette holder.

3 Likes

Stygge bivirkninger, dødlig i doser nær behandlingsdose såvidt jeg vet. Dog tror jeg den er effektiv for lavt til middels rammet. Ikke for de som er hardt rammet.

2 Likes

Har sett pressekonferansene til Cuomo hver dag og la ut en kort video om han i går. Han gjør en utrolig god jobb. Han burde vært president. Det har jeg ment i flere dager. Kunnskapsrik, skjønner hva det handler om, kommuniserer utrolig bra og medmennesklig. Og har de dårligste tallene. Fordi han kjemper mot den vanskeligste fienden vi har sett i moderne tid og New York fikk det tilfeldigvis først/tettest befolket.

Med slike folk i frontlinjen vil vi vinne til slutt. Det er jeg sikker på.

6 Likes

Det kom vel ikke først til New York, men har spredd seg fortest der, trolig en kombinasjon av befolkningstetthet, de fleste bruker offentlig transport og værforholdene.

1 Like

@naboen

Slik jeg forstår det hjelper bare denne malariamedisinen Sink med å komme inn i cellen. Det er Sink som gjør jobben der inne.

1 Like

Well…fuck…vi er kommet dit allerede.
Til å gråte av :disappointed:

2 Likes

Men å sammenligne tallene på hvor mange som dør av influensa og hvor mange som dør av Covid-19 blir som å sammenligne hvor mange nazistene drepte med hvor mange kommunistene drepte, sier smitteverneksperten.

For noen gode råd, nå tror jeg alle vil holde avstand når jeg drar den influensa er kommunist og koronavirus er nazist, eller var det omvendt?

3 Likes

https://news.yahoo.com/chinas-coronavirus-recovery-fake-whistleblowers-191300391.html?soc_src=hl-viewer&soc_trk=fb&guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZmFjZWJvb2suY29tLw&guce_referrer_sig=AQAAAKjh_RN80k2NvQxJZGVW6-s5dBZnBVvyz_6KbBp00-CJCDsThtrB0el96HK0A6Rmq-O9Wa4DkyHVVd0plNUaxmamgQXewNkqgjIBWqFk0HqWuCqc7wJZzDIAAKhVMRN4xgQUVFuIjg850_fp2QDX7-cSsOAskZQ-YYkfFyvHysbj

1 Like

Dette styrker teorien min om viktigheten av D Vitamin

: Vitamin D-brist (S-25(OH)D < 25 nmol/l) konstaterades hos 73 % av somaliska kvinnor (n = 114) boende i Sverige (Göteborg och Borås).

Sikkert lignende tall for menn
https://www.researchweb.org/is/vgr/project/265481

4 Likes

D vitamin omhandles her også

4 Likes

Fra side 6

Vitamin D modulates cytokine profiles in animal models of autoimmune disease through limiting excessive production of proinflammatory cytokines, such as tumor necrosis factor α and interleukin-12, and thus leading to suppression of inflammation (24). In addition, the antimicrobial peptides cathelicidin and β-defensin, regulated in part by vitamin D (11,15), also have a major role in the immune defense of the respiratory system through direct inactivation of viral pathogens (25) and increased recruitment of phagocytes (26). Collectively, these studies support the hypothesis that optimal vitamin D status of the host may contribute key immunoregulatory functions in settings of viral respiratory infection by downregulating overly exuberant (and thus toxic) cytokine responses, while allowing for improved clearance of various microbial species (5).

3 Likes
3 Likes

Omtrent nøyaktig hver 10. som har vært registrert smittet under denne pandemien, er blitt registrert smittet i dag (vel 37.400).

Men worldomterets tall er på den annen side bare halve sannheten, i og med at evnen til å teste, viljen til å teste, og åpenheten om resultatene varierer fra nasjon til nasjon.

4 Likes