Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

4 Likes
1 Like

Jeg er enig i den tankegangen, jeg synes tiltakene som gjøres nå er for voldsomme og at mange av tiltakene har liten nytteverdi, men medfører stor kostnad ikke bare i kroner og øre, men også innskrenking av personlig frihet og eiendomsrett. Men den første posten din over tror jeg lite på.

3 Likes
1 Like
2 Likes

Synes denne, som lå inne i din link, også var en interessant artikkel.

2 Likes

4789 nye smittede og 601 døde i italia. Andre dagen på rad med nedgang. Kan se ut til at effekten av tiltakene begynner å merkes nå.

6 Likes

Tallet ble rettet til 602 nå.

Ja, det er ikke bare avtagende vekst, det er faktisk nedgang; det hadde jeg ikke trodd. Og det er fortsatt en fin forskjell mellom Lombardia og resten av Italia - det er kanskje det aller viktigste.

image

6 Likes

Så lenge testing ikke kan skaleres uendelig, vil jeg påstå at økning i antall nye smittede personer per dag, er nok til å være dårlige nyheter.

Selv om prosentvis viser avtakende vekst. Det er jo ny rekord i nye smittetilfeller…

2 Likes

Registrerte smittede er ikke så interessant lenger. Det måler ikke trender en gang de fleste steder. Sykehusinnleggelser vil også være veldig elastisk i forhold til press på systemet. Dødstall er det eneste definitivt valide.

7 Likes
6 Likes

Ja dødstallene er det eneste man kan se på, og de beskriver situasjonen for 14+ dager siden.

8 Likes

Hvis det er tallene fra Italia det refereres til er vel antall nye smittede ned 2 dager på rad.

1 Like

Man må faktisk helt tilbake til den 18. for å finne et lavere antall smittede enn i dag. Men selv om det testes mange i Italia nå, så er mørketallene fortsatt garantert i størrelsesorden 10x eller mer, så de sier ikke så mye.

3 Likes

Var det dødsfall som sto listet i den tabellen din så trekker jeg selvsagt tilbake det jeg sa. Misforstått helt, og er selvsagt enig.

2 Likes
5 Likes

Hva med mørketall på døde. De som blir hentet fra sine hjem blir ikke registret med dødstall forårsaket av Corona.

3 Likes

Er vel et tema i Italia og Spania der en del dør hjemme ja. Men om vi ønsker å lære noe om dødelighet i forhold til vår egen befolkning er vel Tyskland mer nærliggende å følge med på fremover mtp demografi, de har 30.000 tilfeller nå. Testet lavere andel av befolkningen enn Norge, men mer enn mange andre europeiske land.

3 Likes

Sjokkerende doedsrate i Italia, 8,6%. Dette viruset er livsfarlig. Og etter dette, er det ingen tvil om at Kina har loeyet om sine tall. Baade antall smittede og doede er mange ganger fler enn hva de har rapportert.

1 Like
1 Like