Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Fint hvis noen har et godt svar på dette spm:

Som Sønbø Kristiansen sa på debatten - tiltakene koster det norske samfunn 150 milliarder kroner. Hvis vi ikke ville hatt noen tiltak ville ca 5000 folk dødd i Norge. Justert for gjenlevende leveår er de dødsfallene verdt “50 mrd kr”.

Hvorfor skal vi betale 3 ganger mer for de som dør av corona enn de som dør av kreft?

Fordi uansett om den norske regjeringen hadde gitt faen i covid á la Brasil, så ville folk uansett endra adferd, og alle land rundt oss ville endra adferd som igjen ville påvirka norsk økonomi. Ikke alle er villige til å legge seg ned og dø for økonomien.

2 Likes

« Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.»

Benjamin Franklin

4 Likes

Wow… bare wow… selv i denne tråden må dette være en ny bunn med tanke på ignoranse.

3 Likes

Selvsagt er min mening “på min regning”. Jeg synes Solvang overdramatiserer.

Jeg tror det nivået på “tiltak” vil føre til et overbelastet helsevesen og mange som ikke vil kunne få nødvendig behandling. Med den høye sykeligheten COVID-19 har tror jeg veldig mange familier vil bli sterkt berørt og det kan fort gå utover livskvaliteten til barn, unge og samfunnet generelt.

Å unngå dødsfall er ikke det eneste man betaler for.

1 Like

Begge sider har gode poenger, jeg savner like fullt en mer åpen og (konstruktivt) kritisk diskusjon om hvorvidt graden av nedstenging er for altomfattende målt opp mot kostnadene (fysisk, psykisk og økonomisk) sårbare grupper (med og uten sykdom) bærer tilnærmet alene.

2 Likes

Et fungerende samfunn må ha lover, regler og styring i ulik grad, i fredstid, krig og gjennom kriser. Dersom befolkningen ikke godtar det, vil ikke samfunnet fungere og vi ender opp i kaos. Da er ditt sitat en mager trøst…

1 Like

Et tankekors at en som er mot de fleste tiltak for å begrense Covid-19, heller ikke vil ta vaksinen når den er klar. Dersom mange skulle være av samme mening som deg, var det ikke store grunnlaget for optimisme…

En håpløs fordummende sammenlikning… bildet er langt i fra så enkelt. Uten tiltak hadde det vært mye større kostnader i form av sprengt helse-vesen og et mye mye høyere sykefravær over hele fjøla…

Pluss, som det også nevnes her allerede, mye av de økonomiske konsekvensene kommer av eksterne forhold uansett.

1 Like

Det dør ca. 50.000 i året i Norge.

Ca 11.000 dør av kreft i året

Ca 11. 000 dør av hjerteinfarkt i året

Ca. 5000 ville dødd av Corona UTEN tiltak - og da først og fremst folk som uansett snart ville dødd

Total kostnad 500 mrd på samfunnstap for å redde disse 5000 livene (offentlig + private kostnader)

Ringer det INGEN bjeller her eller?

3 Likes

Igjen, hvor dumme sammenlikninger er det mulig å lage…? :man_facepalming:t3:

2 Likes
2 Likes

Hva tenker du om tapte inntekter i næringslivet pga. alle de som blir smitta og syk og må være hjemme, samt kanskje får seinskader eller blir langvarig svekka med de konsekvensene det får for arbeidsevnen? Bare for å ta én av mange innvendinger mot dette enkle regnestykket.

1 Like

Fin innvending det, og flere sånne innvendinger må jo inn for et nøyaktig regnestykket. Men du ser sikkert poenget likevel.

Hvis du er frisk og under 70 år er ikke corona særlig verre enn en vanlig influensa, så konsekvensnee i næringslivet (sykemelding osv) ville ikke blitt så dramatisk særlig mer enn vanlig influensa

2 Likes
1 Like

Jeg forstår nå hvor frustrerende det må være for deg å se hvor dumme myndighetene er i de aller fleste land.
Å fremstå som ekspert på et forum er jo en grei oppgave? Til og med ha tall på hvor mange som ville dødd uten tiltak og hvor mye samfunnet kunne spart på å latt alt gått sin gang uten tiltak.
Jeg gir opp.

4 Likes

Et sitat som ofte benyttes i helt annen betydning enn den originale. Han forsvarte faktisk lovgivende myndighets rett til å styre av hensyn til kollektiv sikkerhet. Mistenker at det kanskje ikke var det du ville påpeke :slight_smile:

WITTES: It is a quotation that defends the authority of a legislature to govern in the interests of collective security. It means, in context, not quite the opposite of what it’s almost always quoted as saying but much closer to the opposite than to the thing that people think it means.

Her kan man lese om opprinnelsen:

2 Likes