Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Generelt vil jeg vel oppfordre litt mer saklig diskusjon og argumentasjon og ikke denne hakkingen på hverandre. Vi må akseptere at det er forskjellige oppfatninger om hva som er den beste veien gjennom dette. Og alle tiltak/handlinger har både positiv og negativ effekt så vi må greie å akseptere at det er forskjellig syn på hva man vektlegger.

Et lite tips når det gjelder å få litt mer presis informasjon vil jeg anbefale å følge artiklers referanser til utgangspunktet. Veldig ofte ender i hvertfall jeg opp med å konkludere med at artikkelforfatteren har lagt til en del egen tolkning av fakta.

Ellers ser jeg på worldometers.info/coronavirus/ at 7-day moving average for dødsfall nå er oppe i 6094 som er høyere enn toppen i august og kun har vært høyere en periode (ca 2,5 uke) i april. Både i går og forigårs var det registrert over 7000 døde på verdensbasis.
Antall registrerte smittede stiger veldig raskt nå. Litt usikker på hvor mye økning det er i testing nå. Noen som har oversikt over det?

image

2 Likes

Det begynner å minne litt om kommunismen under Stalin dette her. Hvis du stilte spørsmål til de rådende “sannhetene”, så var det rett i Gulag.

Jeg tror det er viktig å minne om at det ikke er EN “sannhet” om corona - det er mye uenighet. Og spesielt er tiltakene langt i fra en eksakt vitenskap.

Det er heller ikke slik at hvis man er kritisk til deler av det som kommer frem i MSM om corona, at man er i mot alt.

Igjen, alt for mange i dag (og du fremstår som et kroneksempel på dette) har en tendens til å sette folk i bås og bruke altfor grove kategoriseringer. Ref. hvis man er kritisk til noe som ikke er en eksakt vitenskap - så er man plutselig som en Trump-tilhenger osv. Jeg skjønner at det å bruke disse grove kategoriseringene kan fremstå som en snarvei til å forstå virkeligheten - og at det sånn sett kan være behagelig. Men dessverre mister du viktige nyanser, som gjør at du får et veldig skjevt virkelighetsbilde.

Til sist - helt enig med Krafer her. Det går an å være både uenig og saklig.

Det er svært få uten underliggende sykdom som dør av covid-19

17 dødsfall (6 %) er registrert uten underliggende kronisk sykdom.

Vil vel tro det er tilfelle for de fleste virussjukdommer. Ser det er 17 dødsfall (6%) som er registrert helt uten kronisk underliggende sykdom i Norge (siste ukesrapport).

Ser det er skrevet at 1 av 3 i Norge regnes som ekstra utsatt her:

1,7 milliarder med minst en underliggende sykdom i verden så er noen ser jeg.
Problemet er jo at det er så mange at det blir vanskelig å skjerme de med forhøyet risiko.

Edit: Ser du fant frem samme rapport du også :slight_smile:

1 Like

Dersom man har en underliggende sykdom er risikoen høyere, men det er jo relativt høyere målt mot om man ikke har det. Generelt sett er det få unge som dør.

Ja alderen på de som dør er jo i stor grad høy. Her er aldersfordelingen i Sverige:
image

Men ser man på hvem som havner på intensiven er alle aldersgrupper representert og bildet blir litt annerledes. Er denne sykeligheten jeg mener en del legger for lite vekt på.

image

2 Likes

Helt enig.
Men samtidig er det en del som er ganske så opplagt: Nemlig at dersom vi slipper fri smitten uten tiltak, så øker sykehusinnleggelser og dødsfall. Øker sykehusinnleggelser, så sprenges på et tidspunkt kapasiteten på sykehusene samtidig som stadig flere leger og sykepleiere også blir smittet. Dette gjør at beskyttelse av svake blir nesten umulig og det vil også gå sterkt ut over muligheten til å behandle alle andre lidelser og sykdommer på sykehusene.

Å fornekte dette og prøve å undergrave oppfølging av tiltak for å hindre en slik utvikling, er farlig.

3 Likes

Det er ikke slik at det står mellom INGEN tiltak eller full lockdown. Igjen, jeg kan ikke understreke dette nok ganger - du har en meget lei tendens til å se verden svart-hvitt. Ting er altså ikke enten/eller, det er nyanser - kan du ikke prøve å få det inn i skallen?

Great Barrington Declaration for eksempel, som flere av oss støtter oss på, anbefaler tiltak - men ikke fullt så inngripende som de vi ser verden over nå. https://gbdeclaration.org/

Vi kan ikke bevege oss mot et meningsdiktatur om hva som er sannheten, slik også Høie holder på med:
https://www.nettavisen.no/okonomi/fredrik-solvang-fyrer-los-mot-bent-hoie--da-har-han-all-makt-da/3424038482.html

Det som nå skjer er at vi beveger oss mot et totalitært samfunn. Du kan jo se hva den tidligere britiske høyesterettsdommeren Lord Sumption sier - nemlig at koronatiltakene inneholder alle ingrediensene til det totalitære samfunnet - og har gått lengre enn under 2. verdenskrig.

Gitt disse ekstreme tiltakene skulle det bare mangle at vi må stille kritiske spørsmål.

3 Likes

Norge har denne høsten klart seg uten full lockdown. Det kan vi også klare å unngå om befolkningen følger opp de smitteverntiltak som iverksettes. Det er da også mitt personlige ønske! Jeg ser ikke svart hvitt på dette. Men jeg mener det i krisetider er viktig å følge opp de mest innlysende tiltak for å hindre katastrofe. Jeg forklarte hva som var opplagt i min forrige mail.
Du og 4 til 5 andre på denne tråden, har i lang tid brukt ensidig propaganda til å undergrave samfunnets tiltak. Jeg er rimelig sikker på at dere er i et klart mindretall på dette forumet. Grunnen til at dere har kunnet bombardere oss med disse ensidige innlegg, er nok at de fleste andre ikke orker si dere i mot.
Ikke overrasket over at du prøver å undergrave min troverdighet ved dine personangrep på meg. Det gjør dog ikke dine egne argumenter mer troverdige…

1 Like

En ting er å stille kritiske spørsmål, som selvfølgelig alltid må være lov. En helt annen ting er å bagatellisere sykdommens alvorlighetsgrad, eller å latterliggjøre smittevernstiltak som maskebruk feks…

1 Like

Katastrofe for hvem?

Er det greit å la dette gå mest utover barn og unge verden over, for å redde flest mulig gamle og syke?

La naturen gå sin gang, det blir bare verre ved å kjempe i mot. Det blir som å forsøke å få vann til å bli stille ved å slå ned bølgene.

3 Likes

Hvilke tiltak mener du er greie da?

Hvordan er ditt syn på vaksine generelt?
Har du samme holdning mot alle sykdommer?

Hvilke tiltak mener du er “innlysende tiltak for å hindre katastrofe”, og hva er den faglige begrunnelsen? Alle tiltakene som alle myndighetene i hele verdenhar innført? Alle tiltakene som norske myndigheter har innført?

Og du mener at disse tiltakene vil hindre katastrofe? Du er ikke åpen for at noen av disse tiltakene faktisk kan FØRE til katastrofe da? For eksempel som at flere hundre millioner barn havner i ekstrem fattigdom? Eller at en halv milliard mennesker mister jobbene sine? Du mener det ikke er en katastrofe? Eller mener du at det er en katastrofe verdt å ta for å hindre det du anser ville vært en enda større katastrofe hvis vi hadde hatt mindre inngripende tiltak?

Hva med sensuren som foregår, ytringsfriheten som er under press? Trusselen mot kontanter i samfunnet? Depresjonen til folk som er ensomme? Alle disse tingene er direkte eller indirekte påvirket av de ekstreme coronatiltakene.

Og ikke minst - den enorme økonomiske kostnaden. Som Sønbø Kristiansen sa på debatten - tiltakene koster det norske samfunn 150 milliarder kroner. Hvis vi ikke ville hatt noen tiltak ville ca 5000 folk dødd i Norge. Justert for gjenlevende leveår er de dødsfallene verdt “50 mrd kr”. Hvorfor skal vi betale 3 ganger mer for de som dør av corona enn de som dør av kreft?

1 Like

Bra, da er vi helt enige om det viktigste. Men du kan jo se hva som skjedde da Solvang spurte et kritisk spørsmål om munnbind. Det ser ikke ut som dette er lov av regjeringen.

Synes faktisk det var helt greit at Høie understreket at FHI støtter munnbindrådene og uttrykket sin bekymring om at spørsmålsformuleringen kunne være med på å undergrave tiltakene.
Så kan han selvsagt ikke nekte Solvang å formulere seg slik men jeg mener Høie var i sin fulle rett i å kunne påpeke sitt syn på formuleringen.

2 Likes

Konsekvensene etter en runde på intensiven kan være mer brutale enn mange her kan forestille seg.
Heldigvis styres ikke smitteverntiltakene av TI!

2 Likes

Jeg blir nysgjerrig: Dere som later til å være så prinsipielt mot enhver form for tiltak fordi dere er redd for økonomiske konsekvenser, psykiske lidelser osv., kan dere peke på ett land som der dette ser ut til å ha fungert? Jeg veit ikke om noen sånne land, men det kan jo hende jeg ikke er opplyst nok.

Det jeg imidlertid har fått med meg er at flere land i Asia ser ut til å ha håndtert denne krisen best, f.eks. Vietnam, Sør-Korea, Singapore, New Zealand. Felles for dem er tidlige tiltak, streng grensekontroll, god smittesporing og bruk av munnbind. New Zealand har benytta kortvarige lockdowns, som gjør at folk kan leve omtrent som normalt når det er over. Hestekur i stedet for seigpining, med andre ord.

Det virker som noen tror at det er tiltakene som er selve problemet. Men problemet er et dødelig virus som smitter svært lett. Ingen land kan komme helt uaffektert ut av det, uansett hvilken strategi som velges. Men enkelte land har klart seg mye bedre enn andre, og for meg ser det helt klart ut til å være de asiatiske landene jeg nevner.

3 Likes

Ingen myndigheter er ufeilbarlige når de skal takle noe slikt som dette for første gang. Men jeg synes norske myndigheter har klart å takle dette meget bra, sett i forhold til mange andre land. Våre tall er jo det beste bevis på det.
Når det gjelder din bekymring for resten av samfunnet, er jeg selvsagt enig i at alt dette har alvorlige følger, nesten uansett hva man gjør. Men å slippe fri smitten, gjør ikke konsekvensene nødvendigvis mindre for økonomi og samfunn, heller tvert i mot.
At vi må gi slipp på noen av våre friheter i en slik krise som dette, er noe de fleste er inneforstått med.

1 Like

Det får stå på din regning, jeg registrerer at det er ulike oppfatninger om dette.

https://www.nettavisen.no/okonomi/fredrik-solvang-fyrer-los-mot-bent-hoie--da-har-han-all-makt-da/3424038482.html

Utdrag fra denne:

– Det er fint at toppolitikere viser følelser. Når det gjelder det han sa svarer han på spørsmålet med at jeg «sår tvil» ved å stille spørsmålet i det hele tatt. Som journalist er jeg grunnleggende uenig i at jeg skal ta det hensynet, sier Solvang til Nettavisen.

– Men Høie mener dette er et for alvorlig spørsmål?

– Da har han all makt, da. Da bestemmer Bent Høie hva som til enhver tid er tilrådelig. Hvilke andre koronatiltak kan vi ikke stille spørsmål om? Hvilke andre deler av hans eller regjeringens politikk kan vi ikke stille spørsmål om?

1 Like

God hygiene og holde seg hjemme dersom man er syk.

Velprøvde vaksiner har jeg ingenting imot, men jeg kommer ikke til å ta vaksine mot corona, på samme måte som jeg heller ikke tar vaksine mot influensa.

Vi bør så klart hjelpe syke og lidende der vi kan, men ikke til enhver pris. Spesielt ikke hvis det går utover livskvaliteten til barn, unge og samfunnet generelt.

2 Likes