Basert på en “opinion piece”
An opinion piece is an article, usually published in a newspaper or magazine, that mainly reflects the author’s opinion about a subject. Opinion pieces are featured in many periodicals. Wikipedia
Du får gjerne basere deg på dette, men tror jeg heller stoler på tallet fra FHI direktøren (assisterende helsedirektør hos Helsedirektoratet operer forresten med et enda høyere tall).
holmes
Har du noen gode råd du gi til ledelsen i sykehusene i Europa for hvordan de skal unngå å bli overbelastet? Dette bør jo gå fint siden det ikke er verre enn influensa?
Det vi har snakket om nå er at dødeligheten kanskje ligger rundt 2 ganger influensa, men antall som må legges inn på sykehus er flere, slik jeg tok opp over burde man heller legge pengene på å støtte helsevesenet og helsearbeidere enn å sponse nedstengning av samfunnet.
Så dersom man bare nå holder samfunnet åpent, men samtidig gir mer penger til helsevesenet, så vil dette gå bra? Dette må jeg med respekt å melde kalle grenseløs naivitet…
Er det virkelig mulig å være så blind for hva som skjer i verden i disse dager? Med noen ekstra bevillinger til sykehusene så kan man sjekke ut alle pasientene som nå velter inn, ingen leger og sykepleiere blir smittet, osv osv
Har du tenkt på hvor mange flere som vil trenge behandling på sykehusene om man ikke foretar den smittebegrensning som nå innføres??
Vi vet jo fra Sverige at helsevesenet kan klare dette, spesielt nå som landene har hatt god tid på seg på å bygge kapasitet, og man har blitt bedre på å beskytte sykehjemmene
Virker for meg som at du ikke leser aviser… Med ditt opplegg ville verden opplevd ragnarokk.
Eneste grunnen til å få meg til å støtte lockdown, er fulle sykehus.
Men med såpass lang tid å forberede seg på, burde vel feltsykehus og kapasitetbygging ha vært ordnet for lengst. If only.
Virker for meg som du leser litt for mye aviser, og da spesielt MSM-aviser som alle har det samme budskapet
Hvorfor tror du at det er bedre å dra dette ut i lang tid?
Hypotetisk spørsmål (for å sette det på spissen): Ville du ofret foreldrene/besteforeldrene dine, eller barna/barnebarna dine.
Å holde på slik er en skam for fremtidige generasjoner. Mener jeg!
Virker som om du leser litt for mye aviser, tar alt for god fisk og serverer det gjerne videre. Ekko?
Vitamin D deficiency was found in 82.2% of COVID-19 cases and 47.2% of population-based controls
Beklager at jeg ikke klarer å forholde meg til deres alternative virkelighet. Egentlig burde vi bare ignorert dere. Problemet er bare at dere antagelig klarer å lure noen naive sjeler til å tro på deres propaganda og forvrengninger av virkeligheten og på den måten undergrave en enormt viktig dugnad for at vi skal klare å komme oss gjennom dette uten for mange dødsfall og uten at sykehusene blir så overbelastet at de ikke klarer å behandle alle syke, langt mindre ta seg av andre typer pasienter.
Dere minner jo ganske mye om Trump tilhengere, som mistror alt som kommer frem i media… En ting er sunn skepsis, noe annet er å lage sine egen virkelighet basert på strutsemetoder.
God natt.
Før man setter seg på sin høye hest forteller hva sannhetene skal være…
Det er ikke akkurat enighet mellom instansene som dere ser som ekspertene vi skal lytte til heller.
Og dette kan man se i de forskjellige land og innad i WHO. Ikke bare i Norge.
FHI beskriver situasjonen er mye mindre dramatisk enn i mars, og at det ikke er snakk om en ny nasjonal smittebølge.
En fordel man hadde i første runde var at bølgen startet på et sessongmessig langt gunstigere tidspunkt enn den gjør nå. Nå er det jo når den tradisjonelle influensasesongen starter slik at det er mange uker til den sesongmessige toppen normalt nås. Det kan gjøre det vanskeligere å begrense toppen.
Som mitt innlegg om innleggelser i Sverige viser så er jo antallet som må legges inn mange ganger høyere enn for influensa.
En faktor som kan hjelpe er jo selvsagt at en liten andel tross alt har vært smittet før denne gangen.
Lockdown bør man selvsagt prøve å unngå men jeg mener korte lockdowns er bedre enn et overbelastet helsevesen. Men forhåpentligvis kan man holde det på et håndterbart nivå med smittebegrensede tiltak uten å måtte ty til lockdown.
Burde jo ha litt bedre kunnskap om hvilke tiltak som gir best effekt nå.
Er gjennomsnittsalderen på dødsfallene fremdeles over forventet levealder?
Tidligere var det en del skriverier om dette, men har ikke funnet oppdaterte tall.
Dette er et viktig poeng. Det vi har drevet med i Europa og USA er seigpining. Hadde vi hatt skikkelige lockdown tidlig og god grensekontroll kunne vi åpna opp og levd nesten som normalt, uten smitte i samfunnet. New Zealand er et eksempel på et land som har fått dette til. De lever nå omtrent som normalt uten smitte i samfunnet.
Løsningen er å ta dette tidlig og ved rota, ikke late som om det ikke er et problem og la kaos, frykt og død få fritt spillerom, som i skrekkeksemplene USA og Brasil.
Fra siste ukesrapport: “Gjennomsnittsalderen på de døde er 82 år”
Men står også: "Gjennomsnittsalderen for de uten underliggende sykdom er 75 år og medianalderen er 77 år. "
Og så fra fhi: “Forventet levealder var i 2016 cirka 84 år for kvinner og 81 år for menn.”
Så gjennomsnittet ligger ca på forventet levealder, men for de uten underliggende sykdommer ligger det 7-8 år under faktisk. Litt overrasket over den siste men det er vel ikke så mange over 80 uten en underliggende sykdom kanskje.