Unntak for barn opp til 9.klasse
Veldig mange som ikke er veldig opptatt av å bli 89 vs 87 år på sykehjem uten besøk av familie.
Det er jo også dette aspektet som ofte blir borte når man snakker om antall døde, vs. det som er viktig er hvor mange leveår man taper. Hvis en 37 åring dør i trafikken og mister 50 leveår, vs en 85 åring som mister to, så tilsvarer det første 25 ganger flere år tapt, men regnes “likt” om man bare teller antall døde.
Jeg er veldig glad for at vi ikke har begynt å rangere verdien av liv basert på alder eller andre grunner til at antall leveår igjen er teoretisk forkorta, som eksisterende sykdom.
Slik jeg forstår det, døde flere av influensa i perioden mars-mai, enn corona. Ingen overdødelighet i Norge heller. Ikke et eneste ord om det blant de høyerestående moralske herrer.
Samtidig skriver halve tråden om hvor umenneskelige man er, om man ikke føyer seg etter statens tvang, uten spørsmål?
Tusenvis av mennesker dør av alkoholmisbruk i Norge hvert år. Man kunne spart ganske mange liv ved å kriminalisere alkohol.
Er det et større, eller mindre inngrep i folks liv, enn coronatiltakene? Og hvorfor forsvinner moraliteten til folk, så lenge dødsårsaken er noe annet enn covid? Det er kanskje whataboutism, men treffer nerven i manges meningsmotsetninger.
Du stiller klart betimelige spørsmål.
Vi utsetter størsteparten av befolkningen for uante konsekvenser. Akkurat som om vi ikke hadde nok mennesker utenfor arbeidslivet fra før, eller med psykiske problemer.
Nå innføres drastiske tiltak som aldri før hadde blitt godtatt over en lav sko, mens befolkningen forventes ikke å stille spørsmålstegn og være lojale. Stikk motsatt av det vi har lært i samfunnsfag i skolen og hva samfunnet vårt er tuftet på.
Vanskelig å forstå hva som skjer nå, det hele virker disproporsjonalt til risikoen sykdommen utgjør.
Det gjør man allerede i Norge og andre land for alle behandlinger
Stemmer, men mens de setter en pris på alt bak lukkede dører sier de utad at ‘man kan ikke sette en verdi på et menneskeliv’.
Kan hende jeg tolket influensautsagnet feil fra den artikkelen.
Antall døde av lungebetennelse var ned år over år mars-mai.
Helt riktig, politikerne strekker seg langt utenfor deres klare maktbegrensninger.
Når en mann får 30.000 kr i bot for å gå i butikken har dette ingen større betydning i det hele tatt enn for vedkommende som dette gjelder.
Med flere hundretusener som smittes hver dag i utlandet og ingenting som tyder på at dette influensaviruset forsvinner, så er dette ikke annet enn en stor skam for Norges demokrati.
At det er mange politikere som tenker akkurat det samme er jeg ikke i tvil om, noe som sier sitt om integriteten til de som styrer landet.
Som du selv vel er inne på i neste innlegg så er dette helt feil ja. Sjekker du statistikkbanken finner du at 33 døde av influensa i perioden mars-mai, mens 213 døde av COVID-19.

Link til statistikkbanken
Ja. Det startet jo med at Erna ba om fullmakt til å bli eneveldig i flere måneder tilbake i mars. Da stilte heldigvis noen av våre skarpe jurister opp i pressen og sa klart ifra. Vi endte med en modell hvor fullmakten må fornyes med jevne mellomrom. Jeg mener dette fortsatt er udemokratisk.
Vi har to problemer, nemlig at vi har både en servil befolkning og en servil presse. Når sist gjorde journalister i de store mediene en innsats for å dissikere tiltakene og vurdere dem objektivt? Isteden fikk pressen rettssikkerhetsprisen for å støtte regjeringens koronastrategi. En farse er ikke beskrivende nok.
Jeg tror fordi myndighetene har bygd opp narrativet om hvor gode vi er, som vi nordmenn alltid gjør (og elsker), så har politikerne fått så mye backing at de tenker at de gjør det rette. De har havnet i en «feedback loop» hvor befolkningen har blitt skremt til å kreve mer og mer tiltak. Med mediene som kavaleri. Og derfor kan de heller ikke bare trekke seg.
Vi må nok dessverre se dette løpe ut nå, til vi finner et kompromiss hvor ingen taper ansikt.
Men at det vi ser er en grov overreaksjon med mildt sagt tvilsomme og udemokratiske tiltak, det tør jeg allerede nå ganske bastant å hevde. I hvert fall med den informasjonen vi har per nå.
Er det ikke slik at noen må bestemme ?
Hvorfor ikke bare akseptere tiltakene vårt styre i samarbeid med ekspertene mener er best ?