Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Problemet til Belgia og mange andre land er at de har kjørt på hard lockdown uten å ha en plan for hva de skal gjøre når nye smittebølger kommer. Man kan ikke kjøre på full lockdown gang på gang.

Lovet å ikke gjøre ny lockdown i Mai.

Ny lockdown likevel - så er spørsmålet om folk orker det igjen:

Men det hevdes jo at Covid-19 bare er en vanlig influensa. Så da er det vel normalt at sykehusene blir overfylt om høsten da.

5 Likes

Bruk av masker bidrar med å gjøre ting verre i følge henne:

1 Like

“The weight of evidence we examined from both historical and modern analyses of the 1918 influenza pandemic favors a scenario in which viral damage followed by bacterial pneumonia led to the vast majority of deaths,” says co-author NIAID Director Anthony S. Fauci, M.D. “In essence, the virus landed the first blow while bacteria delivered the knockout punch.”

Det er ikke en influensa, dødelighet er kanskje to ganger influensavirus, og En del flere må på sykehus enn for influensa. Det betyr ikke at det er riktig å stenge ned hele samfunnet uten å tenke på kostnaden knyttet til disse tiltakene.

4 Likes

Jeg tror det er vanskelig å trekke en konklusjon ut av dødstallene som er rapportert. Enkelte land er veldig ivrige på å rapportere det som et covid dødsfall når noen dør med, og ikke av.

2 Likes

Men vi har enkelte her som fnyser av hele Covic-19, i Oslo var det demonstrasjon mot tiltakene osv osv osv.
Da er det vel ikke noe å bry seg om da.
Selv var jeg på en jobb i dag, da måtte jeg sprite hendene ved ankomst, bruke maske osv, eneste personen jeg så var hun som satt i resepsjonen, verke så eller hørte andre.
Heldigvis er det andre som tar pandemien på alvor.

1 Like

Spesielt måten man bruker maske på i vesten, virker som den oftere er ned på haka og i hvert fall ikke over nesa. Har hørt fra Spania at folk der tar bort masken for å hoste. Men det virker som at det viktigste er å finne på ting man kan bøtelegge folk for i disse tider. Vanskelig å gi bøter for å ta seg i ansiktet som trolig er mer farlig, så det er bedre med maskepåbud.

1 Like

De fleste er greie å følger reglene. Ikke alle som tør å dele meningen sin når man blir uglesett om man ikke gjør som man blir fortalt.

Altfor mange får meningene sine fra media, som ikke gjør jobben sin med å stille spørsmål om det som blir gjort er riktig.

3 Likes

Det store problemet er jo at så mange flere må på intensivavdeling enn for influensa. Norge hvor man slo ned på Covid-19 har man jo ikke noe relevant sammenligningsgrunnlag. Så får gå til Sverige hvor man til tross for sterkt smittereduserende tiltak fikk en smittestopp og en del innleggelser på intensivavdelingene. Så til tross for en veldig kort sesong så ser tallene for innlagte på intensivavdeling i Sverige slik ut for de siste årenes influensasesonger og COVID-19 i 2020.

image

Tallene for Covid-19 varierer fra 6,15 til 44,85 ganger høyere enn for verste og mildeste influensasesong i perioden 2012-2020. Det høye antallet intensivplasser er det som er mest problematisk med COVID-19 slik jeg ser det. Og land hvor man ser at denne kapasiteten kan bli sprengt om man ikke foretar seg noe for å bremse utviklingen synes jeg det er naturlig å innføre tiltak. Hvor strenge tiltak og hvilke tiltak som bør innføres kan selvsagt diskuteres. Men det er for sent å handle når kapasitetsgrensen er nådd slik at man er nødt til å styre etter trender. Hvis ikke ender man trolig opp med å ikke kunne tilby alle nødvendig behandling.

2 Likes

Du nevner det var demonstrasjon mot tiltakene. Og så? Betyr det at man fornekter corona fordi man er skeptisk til tiltakene da eller? Nei, det betyr at man er kritisk til tiltakene. At de ikke står i proporsjon til faren. At de skader mer enn de hjelper.

2 Likes

Ja, hadde du fulgt med hadde du fått med deg det.

Tror det kan være greit å minne om at det dør 40 000-50 000 hvert år i Norge

11 000 av hjertesykdom hvert år
11 000 av kreft hvert år
Ca 1000 av influensa hvert år

Og corona? Jo, 270

Og uten tiltak? Maks 5000. Og da hovedsakelig eldre mennesker som er over gj.snittlig levealder.

Viktig å minne oss på dette.

Og hva betaler vi for dette?

• Ca 500 mrd kr (som vi heller kunne brukt på å redde mange fler liv eller bygget nye sykehus/sykesenger)
  • flere titalls tusen arbeidsledige
  • depresjon og ensomhet
  • et kaldt samfunn hvor du ikke en gang kan se ansiktene til folk
  • frykt og angst i store deler av befolkningen
  • mer statlig styrt teknologi og overvåking
  • i det hele tatt nærmer vi oss Orwell 1984 med stormskritt

Der er smått utrolig hva du kan få saueflokken til å akseptere bare du skremmer dem litt

6 Likes

Det er feil. Det er tilnærmet ingen som sier corona ikke eksisterer. Men det er mange som mener viruset ikke er like farlig som det blir presentert som. Og enda flere er kritiske til tiltakene.

2 Likes

Folk snakker om dødelighet, men ser helt ut til å glemme at covid er mye mer smittsomt enn influensa.

1 Like

Jada, men se det i en større sammenheng, så skjønner du at mange av disse tiltakene skader langt mer enn det hjelper.

Jeg prøver å finne noe informasjon om total antall på intensivavdeling, siden mange med influensa ikke får laboratorietest og man tester covid i mye større utstrekning er det nok store mørketall.

Fant denne, men går ikke veldig langt tilbake i tiden, men som du ser er totalen ganske stabil

Bullshit. Sjekk demonstasjon.

Jeg var der. Hørte ingen som sa at det ikke finnes coronavirus. Men du kan jo gjerne vise til det motsatte, siden du er så sikker i din sak.

Det er litt dette som er problemet. Er man kritisk til noe så er det kort vei for folk å kalle de en “fornekter”. Må være en menneskelig svakhet.

2 Likes