Men det går bedre nå og om de åpner opp igjen kommer de fleste tilbake i arbeid antar jeg.
Ja, han har nok vært litt unødvendig uforsiktig, Noen ekstra dør på grunn av det.
Men hva gjelder de direkte involverte var det jo frivillig,
De sekundærsmittede som dør bør jo klandre ham, om de rekker det.
Men så står mye på spill da. Han riskikerer jo straffeforfølgelse om han taper valget.
Det har jo vist seg at barn ikke fører smitten videre i noe stort omfang, likevel er det fortsatt en del Norge som mener man skal stenge alt igjen helt ned til barnehagene.
Kan godt være enig i at det i verste fall kan føre til at færre følger smitterådene. Jeg mener likevel prinsipielt at en befolkning bør stille kritiske spørsmål til myndighetene hvis den mener at myndighetene gjør noe som skader mer enn det gagner.
Om jeg skulle valgt ett drastisk steg nå, ville det vært å innføre tiltak i den del av befolkningen som gir mest beng, ungdomskole og videregående /høgskole/universitet. Barnehage og grunnskole er viktig ifht å holde hjulene i gang, voksne ungdom er selvstendige og klarer seg selv hjemme mens foreldre jobber.
Det er nok veldig lite læring som foregår om en tenåring blir sittende hjemme foran datamaskinen (for flertallet)
Hvorfor? De blir jo ikke spesielt alvorlig syke? Har du noen risikofaktorer eller er eldre, så er det nok lurt å ta endel forhåndsregler.
Fordi det er de som sprer viruset i størst grad, de har kontakt med sine foreldre og besteforeldre skulle man tro. Så om målet er å stagnere spredning så vil det være en ide og angripe de som sprer mest?
Må vel være bedre at de som står nær disse tenåringene er forsiktige? Så kan tenåringer være tenåringer.
Om tenåringer skal få være tenåringer så vil smitten muligens aksellerere i ett tempo som gjør at de ungdommene uten symptomer smitter de utsatte. Grunnlaget for det jeg skrev var at om vi skal forsøke å stanse den store smitten vi ser nå, samt holde samfunnet oppe ellers, så kan det være ett foruftig tiltak i en periode for å bremse utviklingen, da disse står for majoriteten av smitten. Heller det enn at de får være tenåringer, smitten blir definert som ute av kontroll og barnehager og grunnskole også må stenges, som vi ser flere steder i landet. Det rammer vesentlig hardere da disse ikke klarer seg selv og foreldre må være hjemme for å være barnevakt. Jeg tror også egenlæring er enklere for de litt eldre enn de små, rent pedagogisk.
Andrew Pollard, sjef for utviklingen av vaksinen som er et samarbeid mellom AstraZeneca og universitet i Oxford, sier at det kan være mulig å se resultater fra den tredje og siste testfasen som nå pågår før jul.
Vaksinen er aktuell for Norge både gjennom EU, som startet sin godkjenningsprosess av vaksinen i begynnelsen av oktober, og den globale vaksinealliansen COVAX som Norge er en del av.
– Jeg er optimistisk med tanke på å se resultater før jul, sier Pollard ifølge Reuters.
På spørsmål om sjansene for at vaksinen er klar før jul, svarer han:
– Det er en liten sjanse.
Vaksinen er en av ti kandidater som nå er i sin tredje og siste testfase. Den testes i USA, Sør-Afrika, Storbritannia og Brasil.
Oisann.
Edit:
Ser at problemstillingen var kjent fra før av:
En liten tanke på det med dødelighet og sesong. Dødstallene har vært relativt lave nå når det har vært sommer på den nordlige halvkulen. Da har man jo selvsagt vinter på den sørlige halvkulen men ca 90% av befolkningen på jorda bor tross alt nord for ekvator. Så spørsmålet blir jo om dødstallene fort kan ta seg opp igjen nå når vinteren banker på døra her på nordlige halvkule 
Mye mer smitte på vinteren vil nok føre til mye flere dødsfall ja.
Ja men det er også et åpent spørsmål om dødeligheten kan stige igjen. Sommeren kan jo ha hatt positiv effekt på dødsraten. Feks. at større andel blir smittet med lav dose virus og at d-vitaminnivåer er på sitt høyeste.
Tror ikke det har vært så mye smitte i sommer.
Edit: Så vi har nok ikke bygget så mye immunitet i sommer.