Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

“dødeligheden for aldersgruppen 17-69 år ser ud til at være nede på 0,083 %”

Sjekk smittetall og dødsfall i Sverige og Norge.

Trenger vi virkelig å være så bekymret for smitteøkningen? Tilnærmet ingen dør jo

Forresten, her antydes det at bare 10 % av smitten var oppdaget i mars. Hva har det å si for dødeligheten? Kan virke som at den er langt lavere enn antatt?

1 Like

Særdeles interessant tanke, og kan på en måte forklare hvorfor det plutselig eksploderer i sykehusinnleggelser i Frankrike bl annet.

2 Likes

Mange kan være smittet, men så lenge de har fått en lav smittedose, så vil de også spre relativt lite smitte, og være tilnærmet symptomfrie.

Men, om en person blir utsatt for mye smitte over tid, f.eks om vedkommende jobber som bartender et sted der smitteverntiltak ikke blir tatt så alvorlig, så vil vedkommende totalt få en stor dose smitte, og sannsynligvis kunne videreføre konsentrerte doser smitte.

Dødeligheten ser ut til å være lav, men det kommer også an på hvordan eventuell immunitet holder seg over tid. Folk som har fått en lav dose smitte blir kanskje mindre immune enn folk som har fått en større dose?

Det er vel heller at færre blir smittet når man er utendørs / åpne vinduer og med varmere temperatur og mye sol. Folk var veldig avslappet i sommer og reiste masse rundt så din forklaring tror jeg ikke på. Dessverre er det mange som etterrasjonaliserer slik du gjør her.

2 Likes

Når det gjelder dødfall på verdnensbasis er det en litt skummel trend nå da.
image
Som man ser av den røde streken jeg la inn er det kun midt i april registrerte dødsfall har vært høyere (10 - 22. april tror jeg det er). Da er det 7 day average jeg ser på.

Eh, god dag mann økseskaft…

Vi hadde en relativt rolig sommer i Norge, fordi folk holdt avstand og passet på, men nå på høsten har folk funnet ut at siden sommeren gikk så bra, så trenger man ikke å bekymre seg lengre… Samtidig blir vi av den kjølige, mørke og regnfulle høsten gjerne tvunget til å være mer innendørs, noe som gjør at vi blir presset nærmere hverandre. Med andre ord perfekte forhold for en ny “kjernereaksjon”…

Folk hadde generelt lite smitte i sommer, tildels pga tiltakene som ble gjennomført i vår, og delvis videreført i sommer, og i kombinasjon med at folk ofte oppholder seg mer utendørs, og ikke stimlet sammen i trange lokaler, samt holdt avstand på tog, fly og busser, så holdt smittetrykket seg lavere, og færre hadde alvorlige symptomer…

1 Like

Det er ikke influensa om sommeren her i nord.

1 Like

Det var dette jeg reagerte på. Har du noen data som viser at folk var bedre på å holde avstand i sommer og nå har begynt å slappe av mer i det siste?

holmes

Kanskje det nå er større andel av befolkningen som er enig med deg, Jadda, Allright osv?

Dermed flere som gir blaffen. Resultatet av dette er dog det stikk motsatte av hva dere ønsker. Når flere gir blaffen, så stiger smitten og myndighetene innfører dermed stadig strengere tiltak med full lock down i ytterste konsekvens.

2 Likes

Ment som en spøk altså :stuck_out_tongue:

Vet ikke om denne er delt allerede, men er relevant i forhold til @tusekakk sitt innlegg litt lenger opp her…
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp2026913

1 Like

Vel:

Jeg har i svært liten grad sett store ansamlinger med folk i sommer, før fadderukene begynte.

Etter de, så har folk i større og større grad oppført seg “normalt”, siden det i liten grad fikk konsekvenser for de som deltok. Relativt få ble smittet, og veldig få fikk bøter. Så da fant folk ut at det ikke var så farlig likevel…

1 Like

Israel har slått ned viruset to ganger nå ser det ut til. Begge gangene ved bruk av lockdown.

Nå kan de bare glede seg til neste gang!

2 Likes

Historien gjentas:

Israels strategi har gitt 25% arbeidsløshet og en svært misfornøyd befolkning. Og også en god del døde, selv om de har klart seg bedre enn en del andre land.

1 Like

En pussig detalj: Kinin var også et preparat i ilden i 1889, som i 2020,
dog nå som hydroksyklorokinin.
Men det er nesten det samme.
Trykk på den lille firkanten for dokumentasjon.

En annen detalj å legge merke til, pandemien gikk i bølger , i hele 5 år
Det passer veldig godt med Coronoavirus og immunitet som ikke varer evig.

Så dette må kanskje vi også leve med i 5 år førvi får tilstrekkelig immunitet.

Så da er det vel bare å hoppe i det, før en blir så gammel at en dør…

1 Like