Ikke så rart det når det kommer vakter løpende hvis man mingler litt og sjekker opp noen damer…
Der har vel vi allerede D-vitamin i all melk iallefall. Mener å ha sett i det i noen smør og brød i tillegg??
Må si jeg ikke følger så kjempenøye med tallene for tiden, men det er det sikkert mange her som gjør.
Russland godkjente en Covid-19 vaksine for en god stund siden, og etter det har det vært stille.
Hvordan er smitteraten i Russland nå og er det noen som vet om det ble noe masse vaksinasjon etter vaksinen ble godkjent?
Bare i noen typer
Nei, det er bare noen få varianter som er beriket med D-vitamin.
På det norske markedet er det blant den vanlige melken bare lettmelken med 0,5 prosent fett som er beriket med D-vitamin. I tillegg finnes det noen varianter av smaksatt syrnet eller proteinrik melk med D-vitamin. Disse inneholder 0,4–0,8 mikrogram D-vitamin per 100 ml melk.
Sverige dumper stadig nedover denne listen som viser antall døde per 1M innbyggere, samtidig vet vi at Sverige er et av de landene som er flinkest til å fange opp døde (av eller med covid).
Vi vet at når det dør få av årets influensa ( mange er ikke gamle/syke nok), så dør det tilsvarende flere året etter. Helt naturlig.
Fra FHI sine råd:
“Håndklær og sengetøy som benyttes av den syke vaskes på minimum 60 grader, andre tekstiler på høyest mulig temperatur”
Spørsmål:
Hvor mange grader vasker vi hendene våre i ? ( 40 )
Hvor mange grader er det i kluten som vi vasker overflater med? ( 30-40)
Hvor lenge er viruset aktivt på alle flater/tekstiler ( f.eks. i skittentøykurven eller i skapet ?) ( 2-3 dager)
Den strategien har jo vist seg være ganske bra, og de fleste land følger nå en variant av denne (la skoler og barnehager holde åpent blant annet).
Er vel ingen land som har gjort alt riktig. Når det gjelder dødsfall, som de fleste jo fokuserer på, så ble vel Sveriges problem at de innførte denne strategien før de egentlig var i stand til å beskytte de sårbare. Man hadde ikke testkapasitet og rutiner på plass til å greie dette.
Om ikke lockdown, så burde nok Sverige initiert strengere tiltak tidligere, og det innrømmer vel også Tegnell.
Sverige er jo et land som normalt ikke burde ligge høyt på listen over land med høyest dødsrate i verden under pandemier. Jeg tror de kommer til å falle videre på den listen men jeg tror Sverige fortsatt blir stående med en langt høyere dødstall enn de andre nordiske landene når pandemien er over.
Det som er viktig nå er vel at folk følger anbefalinger slik at man faktisk greier å få kontroll på smitten og man ikke trenger å innføre enda mer inngripende tiltak. Hørte på deler av debatten i går og der nevnte man at Norge nå var kommet på det nivået Tsjekkia var på for ca 7 uker siden. 7 day average dødsfall er nå på 225 og skulle Norge følge samme utvikling vil vi ha 114 dødsfall om dagen til jul. Vil si 800 dødsfall i uken. Tilsvarer en mild influensasesong i uken det.
Nå har Sverige en veldig mye høyere dødelighet enn så å si alle andre land da, så at “strategien har jo vist seg å være ganske bra” kan vel diskuteres. Dessuten regner man ikke med at man er immun i mer enn 6 måneder ca, men det vet man heller ikke med sikkerhet enda.
Leser at det anbefales c og D vitaminer.
Skal vi ta tran, som jeg forøvrig alltid har gjort og spe på med litt frukt og grønnsaker ?
Nei det er noen som spekulerer i dette men det er absolutt ikke gjengs oppfatning. Det meste tyder vel på at forsvinnende immunitet ikke er et problem og at denne varer mye lengre.
To av de jeg kjenner som ble smittet (voksne i normal alder) ble smittet i mars, ble ganske så syke i 1-3 uker og begge fikk testet for antistoffer sist uke. Begge hadde antistoffer.
ny bølge…?

Godt skrevet:
Etter litt raske undersøkelser så er jeg enig i at 6 måneder er spekulasjoner. Det er vel ingen som nøyaktig vet hvor lenge man forblir immun, hvorfor noen tester positivt to ganger og hva som faktisk gir immunitet mot korona-viruset. Vi kan vel kanskje oppsummere med at det ikke finnes noen perfekt måte å håndtere dette på, og at vi kommer til å slite med det en god stund fremover også.
(Forøvrig er jeg glad for at Norge valgte en “mer human” håndtering av korona enn Sverige, selv om det koster penger…)
Godt Gro har samme synspunkt som “oss” som har kritisert Tegnell sin tragiske strategi siden Mars!