Vi har nå en vaksine som virker, og kanskje 10 andre som også virker.
Vaksinen vil være tilgjengelig først for de sårbare, i løpet av et par måneder.
Og i løpet av vårmånedene kan den normalisere samfunnet.
La oss følge Nakstads anbefaliger en stund til.
Jaha?
Realiteten er at vaksinen må lagres i minus 70 grader. Og at man kanskje må vaksineres flere enn en gang.
Og for ordens skyld, vaksinen er fremdeles ikke godkjent for bruk.
Enn så lenge finnes det ingen godkjent vaksine…
Fra VG
02:19Knut Arne J Hansen
BRASIL STANSER CORONAVAKSINEFORSØK
Brasils helsemyndigheter stanser et pågående klinisk forsøk med en kinesiskutviklet coronavaksine etter at en deltaker ble utsatt for en alvorlig hendelse.
– Vi har besluttet å avbryte det kliniske forsøket med CoronaVac-vaksinen etter en alvorlig hendelse med en frivillig deltaker 29. oktober, heter det i en kunngjøring fra Brasils legemiddeltilsyn Anvisa.
Tilsynet kan ikke oppgi detaljer om hva som konkret skjedde med deltakeren, og henviser til personvernet. Men på generelt grunnlag kan slike hendelser dreie seg om dødsfall, mulig dødelige bivirkninger, alvorlige funksjonshemninger, sykehusinnleggelse, fosterskader og andre hendelser av klinisk betydning. (NTB)
Fra Nrk
Grønt lys for antistoffbehandling
PUBLISERT KLOKKEN05:56 IKORONA-VAKSINE OG -MEDISIN
USAs legemiddeletat FDA har gitt hastegodkjenning for en syntetisk antistoffbehandling mot covid-19 som fortsatt er på forsøksstadiet. Godkjennelsen av bamlanivimab er klar etter at legemiddelet har vist evne til å redusere risikoen for innleggelse.
Blir spennende å se hva dette fører til. Her er det snakk om en syntetisk antistoffbehandling mot covid-19. Hvis dette viser seg å være effektivt vil man kunne redusere sykehusbelastningen mye med dette også.
20 person i verden er bekreftet smittet 2 ganger, altså 0,000039% av de som har fått bekreftet covid er smittet 2 ganger, dvs mikroskopisk liten andel.
Her er litt om utviklingen i Sverige siste uke.
Er det bare meg?
Men eg føle eg har blitt “vaksinert” mot korona-nyheter. Det er blitt pumpa så sinnsykt mye artikler at eg kjenne eg går i metning. Eg hoppe glatt over nyheter om korona. Det er den samme driten om og om igjen. Gjerna under sensasjonsoverskrifter med STORE bokstaver.
Ja, eg sprite henda, og ja vi følge normale retningslinjer. Men korona: minutt for minutt har eg fått langt opp i halsen. Er eg interessert å se på tilstanden går eg inn på ourworldindata.org og ser på siste statistikk.
Første 5 overskriftene på både dagbladet og VG var koronarelatert når eg sjekka no.
Pfizer-vaksinen må holde en temperatur på minus 78 grader under transport, ikke minus 70, som jeg skrev.
1000 høres kanskje mye ut, men husk at det er 1,4 millioner innleggelser på sykehus hvert år for andre ting
Under 2019 ägde ungefär 1 446 000 inskrivningar rum på svenska sjukhus
ti dager i karantene på hotell før han slipper tilbake til kona og deres ett år gamle barn hjemme i Oslo
Dugnaden fortsetter
Så du videoen?
Se fra 1:20. Han fra infeksjonsklinikken er ikke helt enig i at dette er helt uproblematisk.
At det er et lite antall i forhold til totale innleggelser betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke er en stor byrde. 13% av disse pasientene krever jo også intensivbehandling akkurat nå. Og allerede forrige uke lå antallet planlagte operasjoner som gjennomføres 25% ned i Sverige.
Så dette er ikke “pytt pytt noen få ekstra innleggelser”.
Vi får se hvordan dette utvikler seg, foreløpig er det få som dør av dette og antall innleggelser er små i forhold til total pasientmasse. Men jeg forstår så klart at de på sykehusene er slitne etter denne ekstra innsatsen de gjorde på våren og nå må til pers igjen. Om det var opp til meg skulle man gjerne doble lønnen midlertidig og sørge for masse resurser og ekstra goder til de som står på.
Hvilken ekstra innsats?
Det var jo sikkert mye overtid og vanskelig å ta lang ferie for en del med flere pasienter enn normalt.
Nå får de allerede noe ekstra lønn som er bra: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/11/extra-covid-ersattning-for-vardpersonal-i-ostergotland/
Dette er kapasiteten
Under er makstallet på hvor mange intensivplasser sykehusene kan ta imot, ifølge tall fra Helse Sør-Øst:
- Oslo universitetssykehus (OUS): 250
- Sykehus Østfold Kalnes: 80
- Akershus universitetssykehus (Ahus): 65
Ved tallet under må sykehusene begynne å prioritere annerledes, opplyser de til VG:
- Oslo universitetssykehus: 100 (over dette må de hente inn folk uten intensiv-kompetanse og gjøre om operasjonsstuer til intensivrom)
- Sykehus Østfold Kalnes: 20 (over dette må en intensivsykepleier behandle flere pasienter)
- Akershus universitetssykehus: 30 (over dette må de gjøre om operasjonsstuer til intensivrom og bruke folk uten intensiv-kompetanse)
Det som er felles for alle er en ting: Mangel på intensivsykepleiere.