Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

NCHS sine tall viser da sort på blått at det nesten ikke var influensadødsfall de også vel:
image

Skjønner ikke hvordan du leser tallene???

Hvis du trekker dette fra totalen, hva får du da?
image

Et tall som ikke har noe med influensadødsfall å gjøre.
Bortsett fra akkurat de 6785 de har definert som influensadødsfall da.

1 Like

Her er link til rapporten fra The Lancet
https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(20)30462-4/fulltext
1 Like
2 Likes

Det kan godt hende du har rett.

I excel arket som jeg har delt over er forskjellen mellom influensasesongen 17/18 og 19/20 på 77 423 (influensa og lungebetennelse) flere dødsfall i 19/20.

Influensatallene er 34,6% lavere i 19/20 og tallene for lungebetennelse er 45,7% høyere i 19/20 kontra 17/18.

Jeg synes det ser ut som det blir underrapportert influensa dødsfall, og at mange av disse blir rapportert som covid19 dødsfall.

Prof Tim Spector: hopes of a vaccine will lead to more lockdowns

2 Likes

Dessuten melder TV2 at det onsdag ble satt en ny smitterekord i USA, 140.000 smittede på en dag.
1 Like

Ble registrert over 10.000 Covid-19 dødsfall i går på verdensbasis.
image

Fortsatt dårlig trend både på nye smittede og nye dødsfall på verdensbasis. Winter is coming. Kan bli en tøff en.

Det kan jo selvsagt være COVID-19 dødsfall der personen også har hatt influensa uten å oppdage det. Men jeg tror ikke det er et stort antall. Tror nok bare man må innse at COVID-19 er mer smittsom enn influensa og at den sosiale distanseringen og andre tiltak, sammen med vaksine og en del generell immunitet, har gjort at influensaen døde raskt ut da COVID-19 kom på banen.
Så COVID-19 er nok årsaken til de store toppene.

1 Like

Hvorfor tror du ikke det?

1 Like

Fordi jeg tror at:

1. Sosiale distanseringen og andre tiltak, sammen med vaksine og en del generell immunitet, har gjort at influensaen ikke fikk spre seg stort etter februar.
  2. I sykdomsforløpet frem mot dødsfallet tror jeg en stor andel er testet både for COVID-19 og influensa.
  3. En del er nok også testet etter sin død.

Det blir jo sommer på sørlig halvkule(tallene dine viser hele kloden)

Antall influensa tester ligger vanligvis på 50-90 tusen per år i Sverige. Covid tester uke 44 var 189 tusen

Side 8: https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensasasongen-2019-2020-sasongssammanfattning-final-v3.pdf

90% av jordas befolkning bor nord for ekvator så tallene styres nok mye av sesongen her.

Når det gjelder influensatesting så er jo det i hovedsak folk med helt tydelige/alvorlige symptomer som er så syke at de går til legen/må på sykehus. For COVID-19 er det jo også mye annen testing og terskelen for symptomer er jo rimelig lav.
Når det gjelder diskusjonen så er jo det snakk om folk som har vært så syke at de har dødd. Jeg tror en høy andel av disse i prosessen med å dø har blitt testet for mye forskjellig.

1 Like

@holmes
Finnes det info for Sverige som går på nasjonaliteten på de innlagte på sykehus?

1 Like

Har bare sett dette for smittede og døde, og da er det stor overrepresentasjon av innvandrere

1 Like

Interessant. Legg gjerne ut hvis du kommer over graf/chart.

1 Like

Vi ser jo akkurat det samme i Norge. Ca 40% av de innlagte er innvandrere

1 Like