Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Uten å ta stilling til hvem eller hva du henviser til for øvrig, mener jeg denne typen retorikk og merkelappsetting/ibåssetting er mye verre enn det du selv peker på av negativ atferd. Du kommer her med null (i hvert fall veldig få) argumenter, men velger likevel altså å bruke fullt skyts mot dine meningsmotstandere på denne måten? Dette er hersketeknikk og forsøk på såkalt labelling og hører ikke hjemme i en saklig debatt.

8 Likes

[quote=“Scrivener, post:6082, topic:20422”]
alle disse uten vitenskapelig bakgrunn
[/quote] Hva mener du med dette?

Lørdag er det registrert 117 coronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en økning på åtte pasienter fra dagen før. 13 personer får respiratorbehandling, viser tall fra Helsedirektoratet.

1 Like

1 Like

Det kan sikkert også settes inn massive tiltak mot at vi skal erobres av ailiens fra verdensrommet. - Med godt resultat.
En medisinsk ekspert (?) ble i Aftenposten intervjuet om temaet.
Han sa : “Vi får håpe det kommer en vaksine før vi blir overtatt av dette viruset.” :scream:

Foreløpig må begravelsesbyråene i Norge få “Koronasøtte” for å overleve denne politiske dødspandemien.

2 Likes

Munnbind som er over munnen når du er ute blant folk gjør at du hindrer andre i å bli smittet med dråpesmitte av deg fordi du selv ikke har symptomer eller vet du er syk. Så hvis alle hadde brukt munnbind ville det ikke florert med “partikler” i lufta og færre ville blitt smittet. De som er smitte og ikke har utviklet symptomer enda som kanskje ikke er så “redde” eller nøye på det bidrar til å spre viruset til andre og alt av overflater.

Å sammenligne med farligheten av viruset vs influensa ved å se på innleggelser og dødsfall blir feil. Som det påpekes over her har tiltakene skylden for færre dødsfall og sykehusbesøk. Men å se på antall nå vs tidligere år er riktig for å se på kapasitet i helsevesenet og sørge for at innleggelser og derigjen dødsfall fører til kapasitetsproblemer.

Covid er også langt mer alvorlig enn influensa, punktum.

5 Likes

Ikke i følge denne forskningen her:

Og har man et norsk perspektiv skjønner ikke jeg hvorfor man ikke kan sammenligne influensa og corona?

1 Like

Takk, du setter ord på ting jeg ikke gidder selv. Ser at de skyldige føler seg truffet, så jeg vil si at du nailet målgruppen rimelig presist :wink:

2 Likes

Ikke mye farligere er fremdeles farligere. Kanskje ikke målt i antall døde, men senskader som feks følge av angrep på lunger er ikke noe særlig. Og det er logisk å tenke at uten skjerming av de eldre, ville det sett annerledes ut. Antall døde tidligere år var også i en gruppe hvor mange var vaksinert, det har vi jo ikke enda under covid, så ved å bruke hodet så er det direkte feil å sammenligne alvorlighetsgraden med tidligere influensasesonger hvor man hadde vaksinert mennesker og lite og ingen tiltak ala det vi ser nå.

Om alle dopet seg i fjor, og ingen i år, og alle rekorder ble satt i fjor, da har idrettsprestasjonene blitt dårligere i år. Det er ikke sammenlignbart, fordi forutsetningene er drastisk endret.

4 Likes

Senskader får man av vanlig influensa også, foreløpig tyder ikke forskning at dette er langt mer alvorlig for corona

Generelt for virus er at de sprer seg og blir mildere i takt med muteringer.

Jeg skjønner at det sikkert kan lønne seg å være “fagperson” for å sette seg godt inn i dette viruset.

Når det er sagt så kan et hvert tenkende menneske få et inntrykk av at tiltakene er overdrevet. Dødelighet på 0,35 % basert på konservative smittetall, trolig lavere. De som dør er stort sett folk som uansett snart ville dødd (over gj. snittdalder)

De negative konsekvensene, både økonomisk og annet er langt verre enn de livene man redder.

Det kan ikke utelukkes at det er en annen agenda bak dette.
Great Reset av WEF er et godt alternativ. Det er ingen konspirasjonsteori, alt står åpent på WEFs hjemmesider.

2 Likes

Hvordan hadde dødeligheten sett ut med vaksinert befolkning og uten restriksjoner? Det får man aldri svaret på, men man kan jo la kreativiteten få leke litt med tanken, og da er det ikke utenkelig at situasjonen hadde vært verre enn i dag, og at vi ikke ville kommet ut av bølge 1, og alle andre pleietrengende personer ville vært i en kinky situasjon ved å ha måtte stå i kø bak covidinnlagte

3 Likes

Jo, men hvor mye skal vi leke med kreativiteten når vi vet hvor alvorlige konsekvenser smitteverntiltakene gir?

Vi snakker f.eks om globalt:

• 500 millioner flere arbeidsledige
  • 150 millioner flere barn i ekstrem fattigdom

Og nasjonalt:

• tilsammen ca 500 mrd kroner i kostnader (tapt bnp+tiltak)
    -titalls tusen arbeidsledige

Vi vet at dødeligheten ikke er dramatisk på verdensbasis. Vi har hatt voldsomme influensaepidimier før, som kan sammenlignes med corona. Aldri har det vært snakk om å stenge ned samfunnet.

Som Næss sier, under influensqepidimien i 2000 ble 2000 mennesker smittet daglig, kun I Bergen.

Likevel står det med store bokstaver i alle medier når det nå er 50 nye smittet.

Dette henger ikke på greip, man trenger vel ikke være fagperson for å se dette?

2 Likes
2 Likes
2 Likes

Nå var mitt innlegg om Covid og at det har mer dødelighet /er mer alvorlig enn influensa og at det holdes nede av nettopp enkle smittevern. Om ingen hadde brukt kondom i HIVens stortid og alle hadde tutet på som før ville trolig mange flere blitt smittet og dødd av AIDS.

Smitteverntiltak som å holde avstand, sprite/vaske hender, bruke munnbind og unngå store forsamlinger går ikke utover så mye, de skaper kun en ekstra barriere for å ikke bli smittet. Hadde alle fulgt rådene ville vi trolig hatt færre smittet. Jeg er ikke for lockdown nå, jeg mener det var riktig da viruset var nytt og usikkerheten stor. Jeg mener også man burde gjøre det samme neste gang, for å kjøpe seg tid og få oversikt.

Jeg er også egoist, jeg ønsker ikke at min far med høyt blodtrykk og MS i 60 årene skal bli smittet fordi “ungdom skal få være ungdom”. Det blir feil å la en i utgangspunktet frisk bestemor dø år før tiden, så hun ikke får se sitt gravide barnebarns barn som har termin om 2 måneder fordi noen som jobber på sykehjemmet absolutt må kose seg med kjeks og vin på hjemmefesten med 20 gjester når de kanskje kunne hatt det like koselig med ett vennepar. Og kanskje droppe årets julebord og heller ta en dobbelt feiring neste år.

Jeg er for å holde hjulene i gang, la barnehage og skole minimum for de yngste være 100% oppe, kunne gå på restaurant å spise middag med gode smittevern, kunne reise å se film med ett par kompiser. Hadde alle fulgt en felles linje verden over og gjort de enkle tiltakene så tror jeg det ville sett annerledes ut i mange land.

6 Likes

https://www.cnbc.com/2020/10/21/how-the-coronavirus-crisis-is-hitting-young-people-so-hard.html

https://www.cnbc.com/2020/08/12/ilo-nearly-half-of-young-people-have-lost-income-due-to-the-crisis.html

De eldre med makt og trygge jobber ofrer de unges levebrød og livskvalitet for at de selv skal føle seg mer trygge fra viruset?

Et fantastisk PR trick å kalle dette for sosialisme og lockdown kritikk for høyre politikk og uetisk.

5 Likes

Slike hendelser mener jeg er unødvendig og uheldig i dagens situasjon

2 Likes

Da er vi enige om det meste. Enkle tiltak som du nevner er jo greit.

2 Likes