Dere som er mot tiltak, kan dere peke på noen land dere syns har gjennomført dette bra uten tiltak?
Hviterussland er vel de som har hatt best håndtering av korona.
Ja, i Hviterussland er det vel bare ca 1000 som har dødd, og eneste tiltak har vært badstu.
Ps. Visstnok skulle Lukashenko få et stort lån fra IMF, på betingelse at han iverksatte lockdowns. Det nektet han, og lånet ble trukket tilbake.
Helt utrolig at Hviterussland er det landet i Europa med mest frihet nå i dag…
On 30 March 2020, Belarus and International Monetary Fund (IMF) started negotiations on a $900 million loan intended to compensate the economic losses from the coronavirus pandemic.[332] On 19 June 2020, Alexander Lukashenko stated the IMF was demanding imposition of lockdown measures as a condition for loans, but the demands were declined by Minsk.[333] On 10 September, Belarus was refused the loan due to “significant disagreements on the reacting measures to current difficulties”.[334]
Får håpe for deres del at smittetallene og antall døde holder seg på såpass lavt nivå.
Per i dag 15/11 så er det ganske nøyaktig dobbelt så mange døde i Hviterussland som i Norge. Målt ift folketall.
Sverige som mange ser opp til har 11 ganger så mange døde som Norge.
I mars var jeg glad for at jeg bodde i Norge, det har i november ikke endret seg.
Jeg fatter ikke hvordan du gidder å stille et slikt spørsmål, det oppleves som om jeg bor i et annet land.
Jeg tror ikke jeg har endret oppfatning, og jeg håper at vi ikke har en galopperende utvikling med covid-19 dødsfall de neste fem månedene.
Jeg vet ikke va du tror og håper på, evt drømmer om, men jeg tror ikke det er lurt å slippe covid-19 fri, vi ser hvor vellykket det har vært med lettere tiltak hos storebror Sverige.
For de som ønsker å danne seg et bilde så er det bare å søke på feks «Svensk økonomi korona» så får en opp noen treff.
I tillegg til at mange dør rammes økonomien hardt.
Jeg tror ikke det er mulig å “stoppe” korona, slik som du tror.
Edit: Men time will show. Håper du har rett.
Kan ikke huske at jeg har skrevet at jeg tror det går an å stoppe korona.
Det er forskjell på å stoppe og begrense skadevirkningene.
Om 6-12-18 måneder kan vi håpe på at større deler av befolkningen er vaksinert med en virkningsfull vaksine.
I mens velger jeg å holde avstand, vaske hender og unngå unødvendige reiser.
Vi bør alle også forsøke å ta kloke valg slik at vi ikke skader oss selv eller andre, og derved legge beslag på livsviktige sykehusplasser.
Viktig at kronisk syke, kreftsyke osv osv kan få behandling.
Jeg er vel mer en realist.
Man får prøve å isolere de eldre så langt det er mulig. Resten av samfunnet må få leve normale liv.
Vi kan ikke stenge ned hele samfunnet, og bruke ubegrensete ressurser og penger på dette. Det går en grense. Også når det gjelder tid.
Det vi holder på med nå er bare å utsette spredningen av viruset i den friske befolkning.
Hvor lenge skal man holde på da?? Hva hvis vaksinen ikke gir de ønskete effekter? Skal man bare fortsette med locldown og sosial distansering i all uendelighet??
Gitt de enorme kostnadene lockdowns har- og de meget tvilsomme effekten - er det en elendig idé.
Sjekk forresten denne her, søksmålene begynner å materialisere seg
Det foregår også en massiv sensurering av kritiske coronastemmer i regi av Big Tech nå som burde bekymre oss alle.
Vi kan ikke gi opp vår frihet på grunn av irrasjonell frykt.
Og slik som media og regjering blåser opp faren ved dette koronaviruset, er det ingen tvil om at dette er mye påvirket av frykt! Sjekk også ut nocebo.
Gj. snitt BNP i EU ca -8%
BNP i Sverige ca -3%
Sverige har gjort det langt bedre økonomisk enn resten av EU
liten tangegang…det rapporteres daglige smittetall…men å få svar på en corona test,tar 2 dager… 
Flere og flere leger begynner å skjønne galskapen. Bra de får slippe til.
Lockdowns er meningsløst.
Verdensøkonomien raseres. Hvem skal jobbe på sykehus når økonomien er kollapset?
Lykke til
Personlig er jeg veldig i tvil om hvilken strategi som er riktig å velge, for snart et år siden mente jeg dette viruset var nærmest null å bry seg om.
Har ofte tenkt på, hva skjer om man lar viruset bare sprer seg vilt?
Hvis man tror på og og legger til grunn at de dødsfall oppgitt hos Worldometer er direkte covid 19 relatert og tenker at om man slapp viruset fritt og antok ikke 50 mill smittede men 5mrd smittede.
Hva ville skjedd, hvordan ville dødsrate etc sett ut?
Dødeligheten vet man er forholdsvis lav, men ville den endret seg betydelig dersom man stoppet “alle” smitteverntiltak?
At vi er for mange mennesker på denne jorden allerede, er nok en kjennsgjerning for de aller fleste, poenget er mer, ville samfunnet taklet at viruset fikk løpe sin frie gang, hvordan ville det påvirket økonomien?
Synes dette er utrolig vanskelige spørsmål og har ikke betalt for å tenke på det, men diskusjonen dukker til stadighet opp når man prater med venner og famile.
Gode spørsmål du stiller her, og sikker på svaret kan vi aldri bli.
Men det er helt riktig at virus som får spre seg fritt, smitter videre med eksponensiell vekst.
Det skjer med alle virus. Inntil et visst punkt hvor kurven flater ut, helt av seg selv. Både som følge av mutasjoner men også som følge av flokkimmunitet.
Det vi gjør nå er jo det stikk motsatte - nemlig at vi gir viruset kunstig åndedrett og utsetter denne spredningen på ubestemt tid til ENORME kostnader for verden og for enkeltindivider.