Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Jeg tror at hvis alle hadde gjort som Sverige ville de negative konsekvensene totalt sett vært mye mindre. Sverige har fulgt læreboka, mens alle andre har eksperimentert med svært drastiske tiltak, med svært lite bevis for at det fungerer. Likevel fremstilles det helt motsatt i media.

6 Likes

Feil? Det blir et definisjonsspørsmål.

Siden heter jo «Fluview» og i en innledende bekrivelse sier:

“This application is part of the CDC FluView report, which provides weekly influenza surveillance information in the United States. This application was developed to improve communication about influenza with the public health community, clinicians, scientists, and the general public.”

Ja, det er riktig at de aller fleste dør av lungebetennelse, noe som også var tilfelle under «spanskesyken».

“The majority of deaths in the 1918–1919 influenza pandemic likely resulted directly from secondary bacterial pneumonia caused by common upper respiratory-tract bacteria. Less substantial data from the subsequent 1957 and 1968 pandemics are consistent with these findings. If severe pandemic influenza is largely a problem of viral-bacterial copathogenesis, pandemic planning needs to go beyond addressing the viral cause alone (e.g., influenza vaccines and antiviral drugs). Prevention, diagnosis, prophylaxis, and treatment of secondary bacterial pneumonia, as well as stockpiling of antibiotics and bacterial vaccines, should also be high priorities for pandemic planning.”

Det er mange måter å klassifisere lungebetennelse dødsfall på, men tallene fra fluview representerer kodene J09 – J18.

Javel og min definisjon er at du tar feil.
Din tolkning er at det er høy forekomst av influensa. Fluview hevder den er lav.
image

Ja Fluview tracker flere diagnosekoder og en del av de er ikke influensa. Du velger å drite i det og kategorisere alt som influensa.
Med denne påstanden:

så påstår du influensa var nesten på høyde med toppen i 2017-2018 sesongen i uke 32. I uke 32 som er totalt utenfor influensasesong?
I praksis har du faktisk valgt å kategorisere Covid-19 som influensa også siden det også er med i grafen. For meg blir det dumt og feil.

Her er et annet bilde som viser dette:

Trist å høre at så mange er ensomme. Tror nok ensomhet og savn påvirker mye på den psykiske helsen. Kanskje media kunne begynt med å rapportere hvor mange som var smittet av “ensomhetsviruset”? F.eks 100 nye ensomme i Oslo i dag! Byrådet varsler strengere tiltak!

Er ikke ting blitt snudd litt på hodet når man stenger ned samfunnet, og på sett og vis ødelegger fremtiden for de unge, på grunn av en sykdom som er litt farligere enn influensa og hvor medianalderen for døde i Norge ligger på 84 år?

Det er jo en forenkling av litt mer komplekse realiteter, men tror dere man ville gjort noe lignende på 50-tallet, eller har dette noe med samtidens verdigrunnlag å gjøre?

2 Likes

Tror du virkelig den svenske modellen hadde fungert bra i Belgia eller NYC?

Mulig jeg tar feil ja.

Min tolkning er at det har vært unormalt mange dødsfall relatert til influensa i år. Til info så begynner influensasesongen i uke 40 og slutter i uke 39 påfølgende år, selv om det normalt sett er flest tilfeller fra slutten av oktober til mars/april. Den første bølgen av spanskesyken kom på sommeren, så det er jo ingen fasit.

Jeg sa: «døde som følge av influensa.», med utgangspunkt i P&I dødstallene.

Det er jo en grunn til at disse kodene blir brukt til å kategorisere dødsfall i en influensasesong.

Hvis du ikke ser forskjell på de to grafene så er du kanskje på feil forum.
image

image

Du ser at P&I knapt berører 16%, mens PIC (som er pneumonia, influenza and COVID-19) er oppe i nesten 28%.

Greit nok at det er forskjell på dem men du bruker grafer fra CDC og tolker deg frem til en fryktelig influensasesong mens CDC på de samme sidene presenterer både faktiske dødsfall icd-10-kodet som influensadødsfall og estimater på “burden of flu”. Feks denne:

Ingenting av det de skriver støtter opp om ditt syn på at det har det har vært en fryktelig ille influensasesong.
Sånn da tror jeg vi avslutter denne influensadiskusjonen. Jeg gjør i hvertfall det da jeg føler jeg går på repeat her.

1 Like

@holmes vet du om de dødstallenen 9 og 10/11 (33 og 30 stk) i Sverige inneholdt en reklassifisering av tidligere dødsfall eller var det bare vanlig rapporterte dødsfall som var litt høyere de dagene?

image

Ellers stiger jo sykehusinnleggelser og intensivinnleggelser i Sverige ganske mye for tiden. Antallet sykehusinnleggelser er nå faktisk hele 68% av toppen i april. Det som er litt gledelig er at intensivinnleggelser ikke har steget like raskt og “bare” er på nesten 32% av toppen i april.

Her er en graf som viser utviklingen av sykehusinnleggelser (blå) og intensivinnleggelser (gul). Skalaen er helt forskjellig på de selvsagt, bare for å vise relativ utvikling. Ser ut som de har blitt en del flinkere til å behandle de som kommer inn slik at sykdomsforløpet ikke utvikler seg like alvorlig lenger. Mer enn stor nok andel som må på intensivavdeling fortsatt men positiv utvikling.

Har du sett på grafen over antall nye smittede? litt tendenser til at den har toppet ut synes jeg.

1 Like

Om du gjentar en løgn X antall ganger, er det dessverre fortsatt en løgn.
I Norge 303 døde, i Sverige 6321 døde.
Litt at en suksess for Sverige det ja!
På toppen av det hele er ikke Sverige kommet bedre ut av det økonomisk enn sine sammenlignbare naboer.

4 Likes

Ja virker som man har greid å stabilisere og til og med få antallet nye smittede litt på nedadgående trend. Nå inneholder grafen hos vg 0 smittede for i går enda så den er nok litt vel optimistisk enda.

Nå har man jo også gradvis økt antall utførte tester de siste ukene i Sverige så det kan jo ha “fått frem” mer av smittestigningen.
Med tanke på utviklingen på sykehusene er det i hvertfall viktig at man får flatet ut smittespredningen.

1 Like

Ensomhet må selvsagt tas på alvor. Ensomhet har vært et stigende problem i flere år. Regjeringen lanserte jo i fjor en strategi med det “fine” navnet; «Saman mot einsemd – regjeringa sin strategi for å forebyggje einsemd (2019 – 2023)»

Ser man på undersøkelse som ble gjort i desember 2019 fant man jo også at:
“67 prosent i aldersgruppen 18–29 år oppgir at de ofte, alltid eller av og til kjenner på ensomhet”

Så dette er ikke noe som har eksplodert under COVID-tiden.

1 Like

Dobling i antall symptomer på angst og tredobling av antall med symptomer på depresjon

2 Likes

Naturkatastrofer som pandemier vil nødvendigvis være en stressfaktor for mange. Og når man ikke setter inn ordentlige, men kortvarige tiltak tidlig, sånn at man faktisk blir kvitt viruset og kan leve normalt, får man den seigpiningen vi opplever i Europa og USA. Klart det påvirker psykisk negativt helse når myndighetene ikke gjør nok for å stanse viruset.

2 Likes

Svensk ekspertutvalg anerkjenner at aerosolsmitte er en fare og anbefaler bruk av munnbind. Kanskje noen kan overtale Tegnell til å lese noe evidensbasert for en gangs skyld. Det er til og med på svensk.

https://www.kva.se/sv/pressrum/pressmeddelanden/ny-rapport-om-munskydd-och-ventilation-fran-vetenskapsakademiens-expertgrupp-om-covid-19

1 Like

Europa ser nå ut til å ha brutt den stigende trenden i nye smittede mens USA fortsetter veksten og passerte 11/11 Europa i antall nye smittede relativt til befolkning. Jeg mener jo alt tyder på at dette skyldes tiltakene rundt omkring i Europa.

Når det gjelder dødstall ligger Europa fortsatt godt over USA men får jo se hvordan utviklingen blir fremover. Vil tro det gapet tettes etter hvert hvis smittetrenden fortsetter.

2 Likes

Du leste ikke artikkelen? “- Det er grunn til å tro at styrken på symptomene beveger seg opp og ned i tråd med strengheten av tiltakene.”

Er vel en litt dobbel effekt. Det er sikkert riktig at:
“- Det er grunn til å tro at styrken på symptomene beveger seg opp og ned i tråd med strengheten av tiltakene.”
Så tror jeg at man også kan skrive:
“- Det er grunn til å tro at styrken på symptomene beveger seg opp og ned i tråd med smitteutviklingen.”
Og så har man vel også at:
“- Det er grunn til å tro at styrken på tiltakene beveger seg opp og ned i tråd med smitteutviklingen.”

Jeg tror smittesituasjonen påvirker den psykiske helsen. Så da blir det en dobbel effekt når smitten øker, med økende angsten for smitte og at muligheten til sosial omgang begrenses.