Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Kort oppsummering av Folkehelseinstituttets ukerapport – uke 46

• Omtrent samme antall nye smittede som i uke 45.

• Nedgang i antall meldte tilfeller i aldersgruppene mellom 13 og 79 år, mens antall meldte tilfeller økte blant barn under 12 år og personer over 80 år. Fortsatt høyest relativ andel nye tilfeller i gruppen 13-19 år

• Det er meldt inn 10 dødsfall hos personer som har fått påvist viruset, økning fra 6 forrige uke. I gjennomsnitt dør det mellom 700 og 800 mennesker på en uke i Norge på denne tiden av året.

• Andelen utenlandskfødte som fikk påvis virus var 40 prosent mot 37 prosent i uke 45. Mennesker født i Polen og Somalia var i flertall av de som fikk påvist virus. Innvandrere utgjør omtrent 15 prosent av befolkningen.

• På sykehusene er andelen utenlandsfødte hele 52 prosent. Her er den største gruppen nå personer født i Pakistan.

• I 182 av landets kommuner ble det ikke meldt om nye tilfeller i uke 46. Per 13. november var det 38 kommuner som ikke har hatt noen registrerte tilfeller.

• FHI anslår at det totale antallet personer i Norge som har hatt covid-19 viruset er 89 150. Av disse er 300 personer registrert som døde med/av viruset. Det gir en totaldødelighet på 0,34 prosent.

• Medianalderen til de døde er 84 år.

• Kun i 6 prosent av dødsfallene (17 personer), er det ikke påvist underliggende sykdom. Medianalderen for disse er 77 år.

• 58 prosent av alle dødsfall som kan knyttes til covid-19 har funnet sted på sykehjem, 39 prosent på sykehus.

1 Like

Hvor er det blitt av ME og fibromyalgi opp i dette?
Antagelig puttet i sekken Covid19-symptomer.

Omtrent det samme som for influensa og lungebetennelse altså.

1 Like

Jeg har hørt om 90 - år gamle/syke/demente på sykehjem som ble , til de pårørendes forskrekkelse, fraktet til sykehus og lagt i respirator for å hindre død .
Antagelig likner dette litt på USA, der sykehusene fikk ekstra betalt hvis de syke eller døende var smittet av Covid-19. Og ekstra, ekstra, hvis de ble lagt i respirator.

Et lite sukk om munnbind.
I min jobb kommer jeg nært på klientene, munn til munn 30 cm og mine fingre berører deres ansikt over neseroten.
I disse nære relasjoner ber jeg om at det bæres munnbind.
Men 90 % av munnbindene som brukes slutter ikke om nesen, så utpustingen har fri vei oppover.
Jeg tror dette, og det er basert på innkjøp av REMA munnbind, skyldes at munnbindene har for svakt formbart nesebånd.
Dette gjør munnbindene ineffektive både når det gjelder å spre smitte og motta smitte.
Dessuten fører det til dugg på brilleglassene til de som trenger briller.
Står Vollvik bak dette? elller er det FHI som svikter?

2 Likes

Trodde de fleste kirurgiske munnbind var perforert øverst uansett? Løsningen er kanskje medisinsk tape over øverste del?

Jeg er passe naiv; når folk her inne supplerer sine argumenter med artikulerte henvisninger som vedheng til innlegget så må man som regel ta det for en dokumentert sannhet.

Nå strider denne med noen av innleggene i denne tråden hva angår Sverige; nå vet ikke jeg sannhetsverdien i denne kildehenvisningen.

Den får tale for seg selv:

“Det första halvåret i år dog 51 405 personer i Sverige. Det är det högsta antalet dödsfall för årets sex första månader sedan 1869, då 55 431 personer dog. Det är även 4 633 dödsfall fler än genomsnittet för åren 2015–2019.”

« Antalet dödsfall ökade kraftigt från slutet av mars och nådde en topp i mitten av april. »

@holmes , mulig du kan si noe om troverdigheten til denne kilden

1 Like

Da får du nesten sitere hvilke konkrete innlegg du mener dette strider med.

Ikke så værst = høyeste overdødelighet på 150år

Det får holde.

1 Like

Hygienetiltakene man gjør grunnet korona reduserer vel antall døde av andre årsaker også, som har med infeksjoner osv å gjøre (?). Men det vil sikkert være andre former for dødsfall som blir redusert i en koronahverdag der mye er nedstengt. Uansett, etter hva jeg har forstått gjør disse hygienetiltakene at man får en ikke ubetydelig reduksjon i antall døde av andre årsaker, så overdødelighet viser kanskje et mindre tall enn det korona har skyld i.

1 Like

Det er korrekt. Man kan si det sånn at mange som normalt sett ville dødd i år, overlever litt lengre.
Vi kommer fort til å få en ny overdødelighetsbølge før eller siden, det blir jo bare et etterslep, nå utsetter vi jo bare dødsfallene. Så er spørsmålet når det skjer, om de da får Corona som dødsårsak eller ei.

1 Like

Feil, det du refererer til er absolutt antall døde, og sier ingenting om overdødelighet. Hvis du sammenligner overdødelighet i år med andre land kommer Sverige relativt sett bra ut

2 Likes

Hvorfor sammenligner du Sverige med andre land. Jeg henviste til svensk overdødelighet. At flere dør i andre land er irrelevant for Sverige.

@holmes hvordan er troverdigheten til denne kilden?

1 Like

Hvis du ser på innlegget mitt som du siterte handlet det om overdødelighet i forskjellige land. Der ser man at Sverige på tross av myke restriksjoner hadde mindre overdødelighet enn andre land med strengere restriksjoner.

Kilden er troverdig, det er samme som jeg bruker. Men overdødelighet på 10% et enkelt halvår er ikke ekstremt høyt.

2 Likes

Okei, da er jo alt i skjønneste orden:)

Takk for meg Inntil videre

Litt skremt over hvor mange som tror at en vaksine gjør at nåværende tiltak kan lettes allerede i januar/februar.

Selv tror jeg at dette tidligst skjer etter sommeren, men mest sannsynlig vil det være visse tiltak hele 2021.

Hva tenker tråden?

1 Like

@Hypergris

Her kan du se en god oversikt over dødeligheten i Sverige. Som vi ser har det ikke vært spesielt alvorlig nå under corona.

3 Likes

Nei men hvis man tar med i betraktningen at det ble iverksatt tiltak som vel mangler sidestykke på den tidsskalaen der og at COVID-19 utbruddet i Sverige kom først mot slutten av virussesongen (heldigvis) så kan man si at utbruddet var temmelig alvorlig.

1 Like

Hvilke tiltak tenker du på, og hvor mange dødsfall antar du de tiltakene hindret?

På den annen side så kan det se ut som at både 2018 og 2019 var historisk lav dødelighet, og at det dermed kan late til å være et visst etterslep som ville kommet i 2020 uansett?

1 Like