Nedgang i selvmord i Australia under pandemien.
https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(20)30435-1/fulltext
Nedgang i selvmord i Australia under pandemien.
https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(20)30435-1/fulltext
Det har vel vært gjennomgående i hele verden. En teori er at når folk har en felles fiende som nå, og under krig, så faller selvmordsrater fordi folk får en større følelse av fellesskap. Man får noe til felles med andre.
Skylden for et virus? Verden har gått helt av skaftet.
Love is the death of duty.
Følelser gjør oss irrasjonelle, ingen tvil om det.
Det er vel derfor mange spiller på folks følelser når de vil innskrenke folks frihet?
Lettere å appellere til følelser enn logikk.
Hva tenker du selv hadde vært en optimal strategi i møtet med Covid-19?
For å diskutere optimal strategi, må man først bestemme seg for hva man ønsker å oppnå.
Hva mener du selv man skal oppnå med tiltak? 0 dødsfall og 0 smitte?
Vi er på et aksjeforum, så det er åpenbart at en velfungerende økonomi og ei fet pengebok står øverst på listen for de fleste her.
Jeg tror den optimale strategien i Norge ville vært å holde alt åpent, og samtidig forsøkt å isolere / ta vare på de eldre ved bruk av hyppig testing og smittevernutstyr for sykepleiere/omsorgsarbeidere.
I tillegg burde det vært brukt en del ressurser på beredskap, slik at man har bedre kapasitet.
Nå var det ikke din nedlatende mening om alle andre jeg spurte om, men takk for en spennende vinkling.
Og jeg spurte heller ikke deg om noen verdens ting.
@anon39067724 ok. Hva med de i risikogruppen i samfunnet? Overvektige, kroniske sykdommer, kreft etc? Skal de også isoleres?
Tenker de selv må bestemme i hvor stor grad de ønsker å isolere seg.
Ok. Skal de få statlig dekket lønn om de velger karantene eller be om permisjon fra arbeidsgiver?
Er du enig i at vi ikke kan vite hvor alvorlige senskadene fra Covid-19 er og hvor lenge de vil påvirke en som har vært syk?
Så fremt det foreligger en risiko- og samfunnsøkonomisk vurdering (som for alle andre behandlinger/medisiner m.v.) for det, helt klart ja.
Ja, det er mye vi ikke kan vite ja.
Haha… mente jeg leste et sted at ca 1.5 millioner nordmenn var i såkalt risikogruppe for alvorlig Covid 19. Alle skulle altså fått dekket å ta seg fri, i månedsvis… hadde vært billig… pluss at samfunnet hadde stoppet ganske så greit opp…
Enkelte her inne virker ikke eie virkelighetsforståelse!
Så ved å slippe fritt viruset i samfunnet risiker vi 350 000 mennesker med langtidsskader og mulig kronisk redusert arbeidskapasitet?
Og dette er i tillegg til alle de yngre som rapporterer senskader og forskningen på området som viser at svært mange symptomløse også får skader.
Vi vet jo ikke mye om disse skadene enda, og vi vet heller ikke så mye definitivt om hvor mange ganger man kan få sykdommen.
Andre: Det er 350.000 som er under 65 år, men som likevel er i risikogruppen.
Hvordan kan vi forsvare risikoen for disse scenarioene? Det vil jo være alt for sent å angre i ettertid om man bommer nå.
Hva beregner du sannsynligheten for at 350 000 mennesker i Norge ville fått kronisk redusert arbeidskapasitet, hvis vi hadde latt viruset gå fritt?
Meg bekjent opplever ca. 10% “langtidseffekter” av corona. https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3026
En ny studie fra England viser følgende resultater:
The latest British long covid study with more than 4000 PCR-confirmed participants found that most people fully recovered within 12 days, about 15% had symptoms for at least four weeks, about 5% had symptoms for at least eight weeks, and about 2% had symptoms for at least 12 weeks.)
Ganske god oversikt over forskning på dette her.
Risiko = sannsynlighet + konsekvens
For at tiltak skal være riktige må risiko > bieffekter av risikoavlastende tiltak .
Vet vi hvor lenge immunitet varer?