Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Dette syndes det voldsomt med. Bruk av munnbind er sannsynligvis med på å øke smitten istedenfor å minske den, pga. feil bruk.
Ser man intervju av folk med munnbind på TV er det lett å se at stort sett alle tar på munnbindet for å rette det opp.

En av hoveddriverne for ikke å få og spre smitte er at man ikke tar seg til ansiktet!

Sier seg selv at ikke folk tar med et dusin munnbind hver gang man skal ut døra. Gjenbruk er uunngåelig da man “må” bruke munnbind overalt. Her i Oslo regionen blir du uglesett om du går inn i en butikk uten munnbind, uansett hvor tom butikken er.

De fleste tar munnbindet ned på haka når de skal snakke med noen, da blir jo poenget litt borte. En viktig ting i Japan er at man snakker veldig lite, og lavt i det offentlige rom.

2 Likes

tipper MINST 1 år til…

image

imens i Japan…

Bruk av munnbind er virkelig ikke så vanskelig. Har man flere ærender i byen er det veldig greit, du tar på deg munnbindet før du går ut døra og tar det ikke av igjen før du er hjemme igjen.

Men det skal sies at norske helsemyndigheters kommunikasjon rundt munnbind har vært vinglete og til dels selvmotsigende, så det er ikke rart folk blir forvirra.

2 Likes

Siden jeg har vært på banen her før med spørsmål knyttet til falske positive, så ser det ut som du har hatt rett vedrørende dette. Det er ingen grunn til å tro at falske positive, som er et resultat av spesifisiteten, altså sannsynligheten for at en at en negativ prøve er sann (gitt at testpersonen faktisk er frisk), er stor ved bruk av PCR-testen.

Folkehelseinstituttet opererer med samme spesifisitetsnivå som Nakstad har uttrykt, altså hele 99,999%, hvilket innebærer kun én falsk positiv blant 100 000 tester i helt frisk befolkning. Det er da ingen grunn til å tro at falske positive er et stort problem.

En sånn feilmargin vil også jevne seg ut over tid, og om man studerer tallene nærmere, f.eks. ved å log-transformere dem for å gi et tydeligere bilde, ser vi jo klart uttrykt en økning nå på høsten:

*Blå kurve: Antall prøver totalt. Grønn kurve: Antall positive prøver. Lilla kurve: Andel positive i prosent av totalt antall prøver. (*Log-transformerte verdier).

Gitt at testens feilmargin vil jevne seg ut over tid, så vil vi ikke se slike variasjoner i den lilla kurven (andel positive prøveresultater i prosent av totalt antall prøver). Det eneste annet som kan forklare denne variasjonen er endringer i prevalensen i testutvalgene. Men det er vel heller grunn til å anta at vi tester bredere nå enn vi gjorde tidligere, heller enn mer spesifikt? I så fall kan faktisk økningen være enda større enn den viser her, dersom det er tilfellet.

Slik jeg ser det må vi følge denne kurven for å få et inntrykk av variasjonen i smitte, da antall positive prøver i absolutte tall avhenger av antall tester gjennomført. Så denne blir spennende å følge framover nå som vi kanskje ser en effekt av tiltakene.

Edit: Det jeg mener her er at det virker nesten helt sikkert at testen påviser det den er laget for å påvise. Dette betyr ikke at PCR-testen ikke kan fange opp virusrester som ikke fører til faktisk sykdom, eller at de som tester positivt må være klinisk syke. Jeg tror det store spørsmålet rundt testen og dens bruk ligger her: hvor mange av de som tester positivt er symptomatiske og ville fått en diagnose av en lege?

2 Likes

– En total nedstängning av samhället i flera länder har fått dramatiska effekter på ekonomin i klass med 1930-talet, vilket kan komma att döda många fler än själva viruset. Unicef räknar med att runt 80–90 miljoner barn i världen kommer hamna i fattigdom, och att miljontals barn kommer att dö före fem års ålder. Även uteblivna vaccinationer drabbar miljontals barn.

– Runt 1,5 miljoner människor dör av tuberkulos varje år men det är ingen som stänger ner världen för det. Och att jämföra döda med Norge och Finland som vi håller på med och få skuldkänslor är bara vilseledande och gör inte att vi tänker mer brett

1 Like

Det er nok ikke riktig. Sannsynligheten for at en falsk positiv test er avhengig av basisrate, dvs antallet som faktisk er syke. Med bare én positiv test, er sannsynligheten fortsatt ganske stor for at man ikke er smittet. Derfor tar pasienten en ny test. Er den negativ, regner man med at første test var falsk positiv.

Dette kan man regne på. Stikkord er base rate på engelsk, og det hører hjemme i Bayesisk stastistikk/sannsynlighet.

Jeg er ikke ofte innhom her, så dere slipper heldigvis for det meste forskerkommentarer fra min side.

Men… sammenlikningen av Japans tall for antall selvmord og antall døde pga covid-19 er meningsløs. Det er manipulativ bruk av statistikk.

Tallet på døde fra covid-19 er svært lavt i Japan, pga tiltak og pga en god disiplin i befolkningen. Det er fullstendig tullete da å sammenholde dette tallet med antallet selvmord.

En parallell: Vaksinemotstandere som dessverre ikke visste bedre, argumenterte med at flere døde av meslingevaksinen enn av meslinger selv. Det er igjen en meningsløs sammenlikning. Konsekvensen av meslingevaksinen var at svært få døde. Man må tenke kontrafaktisk: Hvor mange hadde dødd om man ikke hadde meslingevaksinen.

Nok fra meg. Her taler man for døve ører.

PS. De psykiske virknignene av covid-19 pandemien bekymrer meg definitivt, også oppgangen i selvmord. Men det er forferdelig mye manipulasjon fra det som i Tyskland kalles covididioter, folk som tror de vet bedre enn vitenskapen.

3 Likes

Til VG utdyper generalsekretær Merete Smith:

– Karantenehotell er i realiteten en form for internering, det er veldig inngripende

Det du snakker om her er vel sannsynligheten for at et positivt svar faktisk er sant? Altså sensitiviteten?

Spesifisiteten er jo sannsynligheten for at et negativt prøvesvar er korrekt, gitt at personen faktisk er frisk. Og det som var poenget her var jo at vi har diskutert tidligere at så lenge man tester nok personer, vil man få en rekke friske personer med falske positive resultater, selv om hele befolkningen skulle være frisk. Slik jeg ser det er ikke dette tilfellet med en så høy spesifisitet som 99,999% (som er hva FHI oppgir).

Det er fortsatt stor sannsynlighet ved lav prevalens for at et positivt resultat ikke er korrekt, men da snakker vi vel om positiv prediktiv verdi som jo er avhengig av prevalensen i utvalget.

Tror jeg legger inn tabellen fra FHI en gang til.

1 Like

Sensitiviteten er følsomheten, evnen til å gi positivt svar hvis smitte foreligger.

Spesifisiteten blir da evnen til å unngå falske positive. Testen skal ikke gi positivt utslag hos dem som er smittefri.

“så lenge man tester nok personer, vil man få en rekke friske personer med falske positive resultater, selv om hele befolkningen skulle være frisk.” Jepp.

“Slik jeg ser det er ikke dette tilfellet med en så høy spesifisitet som 99,999% (som er hva FHI oppgir).”

Ikke så uenig der. Men vi kan ikke regne derfra til antallet falske positive. Dette er veldig vanskelig, leger tok tradisjonelt også feil her. (En ung kvinne med positivt funn i mammografi har trolig ikke brystkreft, som nok et eksempel. Mange leger tok feil her. Eller: en heteroseksuell mann med positiv HIV-test. Også sannsynligvis falsk positiv, med mindre testene er blitt mye bedre i de siste årene.)

For den som vil ha detaljer: Formelen for å regne ut sannsynligheten for faktisk å være smittet ved positiv test finner dere i Bayes’ formel.

Jeg falt av i denne setningen, klarer ikke forstå den:

“Det er fortsatt stor sannsynlighet ved lav prevalens for at et positivt resultat ikke er korrekt, men da snakker vi vel om positiv prediktiv verdi som jo er avhengig av prevalensen i utvalget.”

Men… Stor sannsynlighet for mange falske positive? Ikke med den spesifisiteten de opererer med. Såvidt jeg vet, følges positiv test opp med ny test. Hvis den også er positiv, ville jeg tatt utgangspunkt i at vedkommende er smittet. To falske positive tester er usannsynlig.

Det bare bare litt pirk fra min side. Å argumentere for at smitten ikke er utbredt f eks i Sverige nå, blir bare dumt. Den holdningen koster menneskeliv og dessuten tapt helse hos altfor mange av dem som overlever, også blant folk i 40- og 50-årene. På tide å våkne.

Ha en fin kveld. Da trekker jeg meg igjen unna (og de individene her som benekter hvor alvorlig denne pandemien er, kan slippe å møte pirk fra meg).

2 Likes

Ok godt å se at du holder med på at dette er vanskelig, for det er ikke så lett å forstå dette. Men det ser ut til at vi er enige om at vi kan regne med at flesteparten av de positive testresultatene som rapporteres ikke er falske positive, og at den økningen vi ser på grafen jeg publiserte handler om en reell økning i smitte. Det var det jeg ville ha fram, så jeg tror vi er på bølgelengde der.

1 Like

idioter kommer sjeldent alene…

Ja,dette er en utrolig kjedelig tid vi er i…Bli voksen!!

1 Like

FHI overkjøres igjen. Under parolen “hør på vitenskapen” og “hør på ekspertene” (men er ikke det FHI representerer da?)

Folkehelseinstituttet (FHI) mener at dagens ordning med karantenehotell ikke innfrir opprinnelige intensjoner.

1 Like

Eneste du får ut av dette er ett tall sammenlignet med tidligere år om antall innleggelser. Det vil ikke kunne si noe om forskjell på hvor farlig det er vs influensa tidligere, det vil ikke si noe om hvor mer det smitter enn tidligere og i det store og hele ikke ha noe relevant info for å kunne trekke noen slutninger om det er verre eller bedre enn før. Eneste måten man kunne fått noe fornuftig ut av en slik sammenligning er om man kunne reise tilbake i tid og fått alle verdens land til å ikke innføre noen som helst restriksjoner og tiltak mot Covid.

Edit: egentlig ville ikke det heller fungert, fordi man har vaksiner mot influensa. Så man måtte reist enda en tur enda lengre tilbake i tid, og hindret all vaksinasjon av verdens folk mot vanlige influensaer.

2 Likes
1 Like

Du som er forsker, kan ikke du forklare hvorfor det er 0 døde i Laos? – Her bor det rundt 7 millioner.

Andre eksempler er:
Vietnam har 35 døde, her bor det rundt 95,5 millioner.
Thailand har 60 døde, her bor det rundt 69,4 millioner.
Myanmar har 1846 døde, her bor det rundt 53,7 millioner

Dette er jo som du helt sikkert vet land som grenser til Kina, hvor utbruddet startet. Kina har kun 4742 døde, med nesten 1,4 milliarder innbyggere! Det er 9 døde i Beijing og 7 døde i Shanghai!

Sør-Korea har 516 døde, her bor det rundt 51,6 millioner.
Taiwan har 7 døde , her bor det rundt 23,5 millioner.

Nigeria og Etiopia, de mest folkerike landene i Afrika har hhv. 1169 og 1672 døde.

Kanskje du kan hjelpe meg å finne ut hvorfor viruset ikke smitter og dreper så mye i disse landene? Er de veldig gode på å holde avstand i Lagos? Har de supereffektive masker i Bangkok?

Det kan virke som om viruset er veldig selektivt i hvilke land det velger å spre seg i.
Er det rasistisk kanskje?

Hadde Norge egentlig mulighet å stenge lande på samme måte som eks Thailand?
Så lenge vi har “åpne” grenser med utland og frivillig karatene, så må det være dømt til å mislykkes.

2 Likes