Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Hæ? Dette har ingenting med saken å gjøre. Gå lengre opp og les.

For en referanse om hva “testpandemi” betyr så kan jeg henvise til dette:

1. Misdiagnosis of PCR positives as infections has a history of causing ‘Casedemics’ which are typically characterized by an incongruity between positive PCR test results and deaths. A fairly recent example was the Swine flu outbreak of 2009 [3];

OK, blandet nok sammen med en del annet snålt her over der enkelte fortsatt er i konspirasjonsmodus.

Hvis du tror at testene er feil så kan du bare telle folk på respirator / intensiv for å se om epidemien er på vei opp eller ned, problem solved. I Norge er vi vel snart best stilt i verden mtp lavt smittetrykk, så jeg forstår at en del her på berget går i den fella å ikke se seg litt rundt før de vurderer å si noe, men det er vel ikke noe på verdensbasis som tilsier at epidemien er over hvis du ser på antall innleggelser.

Edit: ser nå at Krafer har svart omtrent det samme, men det er vel ikke god nok argumentasjon tydeligvis.

Jeg har ikke klart å finne noe statistikk som viser at det er signifikant flere i respiratorer / intensiv / innleggelser / dødsfall nå enn det for denne tidsperioden normalt er. Del gjerne hvis du har det.

Jeg har ikke tenkt å legge all verdens energi i dette siden jeg er innom her av og til, både du og jeg vet at det har vært postet tall som viser overdødelighet. Googlet kjapt “excess mortality covid”, her er første og beste jeg fant, fra CDC:

Overall, an estimated 299,028 excess deaths occurred from late January through October 3, 2020, with 198,081 (66%) excess deaths attributed to COVID-19. The largest percentage increases were seen among adults aged 25–44 years and among Hispanic or Latino persons.

Det er ikke det at statistikk på overdødelighet ikke finnes, det er det at du velger å ignorere den etter at du har lest den. Da trenger du ikke hevde at du ikke har sett denne statistikken, du kan si det som det er at du velger å ikke tro på den.

Her tror jeg du misforstår. Jeg er på jakt etter tall som viser dette i den perioden vi er i nå. For å gjenta: hypotesen er at coronaviruset (som andre virus, herunder influensavirus) muterer og blir mildere i takt med at den sprer seg.

Som med svineinfluensagrafen over, så var det mange “real cases” i begynnelsen, men så datt den ned igjen - og kom aldri opp igjen, det var hovedsakelig falske positive som gjorde at den gikk opp igjen. Med andre ord: første bølge var ekte positive, mens andre bølge var falske positive.

Hva er dette snakket om test-epedimi, og er referanse nok en gang hentet fra radioverten?

Aner ikke om det finnes statistikk på akkurat det du er ute etter og jeg har ikke tenkt å legge mye arbeid i å lete etter den for å argumentere om dette. Worldometers prøver jo så godt de kan å oppsummere de tallene som blir meldt inn fra myndigheter verden over, så blir det jo opp til hver enkelt hvem man vil stole på. Samme hva jeg poster greier du nok å lage en svært lang debatt av det. Her er det jeg finner på Worldometers akkurat nå, dødsfall øker sammen med innmeldte positive:

@Hypergris. Nei, dette baserer seg på en peer-reviewed artikkel. Her er den, og den er peer-reviewed. https://cormandrostenreview.com/report/
Denne er for øvrig også aktuell: https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa1491/5912603

@Nimrod
Du er inne på det når du sier følgende:
"Hvis du tror at testene er feil så kan du bare telle folk i respirator / intensiv for å se om epidemien er på vei opp eller ned, problem solved. "

Jeg har ikke klart å finne noe statistikk som viser at det er signifikant flere i respiratorer / intensiv / innleggelser / dødsfall nå enn det for denne tidsperioden normalt er. Del gjerne hvis noen har det.

Jeg har ikke noen grunn til å ikke stole på Worldometers, men de figurene du viser til der, svarer ikke på dette.

Du etterspør statistikk på overdødelighet for inneværende periode, statistikk blir vel som regel publisert en stund etter en periode er ferdig samme hvilket tema det dreier seg om.

Hvor ny statistikk forventer du skal finnes? Til oktober er tydeligvis ikke bra nok. Må jo være enkelt å argumentere når du etterspør data som av åpenbare grunner ikke er publisert enda.

Ser ellers at du henger denne argumentasjonen på en påstand om at den antatte nedgangen skal skyldes at viruset har mutert til en mildere variant, ser heller at du finner noe som underbygger dette siden du nevner det flere ganger.

De fleste land har statistikk på dødsfall per måned og per år. Noen land har også statistikk på antall innlagte gjennom året, for eksempel av influensa. I tillegg oppdateres nå jevnlig antall som dør av corona, samt blir innlagt. Av de landene jeg har sett statistikk dette på, så har det ikke vært en signifikant økning i disse parametrene på den såkalte andre bølgen (gitt at de faktisk har hatt en første bølge).

Ganske sikker på at du ikke legger sjela di i å lete heller da.

Her fant jeg den statistikken som du har lett etter:

Og her:

In Week 48, the number of deaths registered was 20.3% above the five-year average (2,099 deaths higher).

Aner ikke om dette er bra nok for deg, men det tok i hvert fall ikke lang tid å finne. Du finner nok mer om du leter.

1 Like
2 Likes

Det har dødt 1901 flere personer i 2020 enn i 2018 i Sverige til nå. Dette er et lite tall når vi snakker om at i underkant av 100000 dør der i løpet av et normalt år.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

1 Like

Smitteverntiltak i de ulike land har med stor sannsynlighet redusert dødsfall fra en rekke andre smittsomme sykdommer også.

Om man maner at det er fake news at noen dør av Covid-19, så kan man kanskje først spørre leger på sykehusene som prøver å behandle disse pasientene.

Ufattelig hva mange evner å poste i denne tråden…

1 Like

Jeg har snakket med leger (som jobber på sykehus) som mener de fleste positive i dag trolig er falske positive. Ikke at nødvendigvis alle er det, og langt i fra alle leger mener det (trolig er de i et godt mindretall).

På grunn av at resultatene av PCR-testene varierer veldig mye iht hvordan den anvendes, er det en stor risiko for feile resultater. Dette er også bakgrunnen for det reviewet jeg viste til over.

Jeg tror ikke det er usunt å diskutere dette.

Skjønner du leter desperat etter noe som kan fortelle deg at alt rundt Covid-19 er en bløff.
Tror du egentlig at Covid-19 aldri har eksistert og at alle verdens helsemyndigheter og media er gått sammen i en sammensvergelse for å føre oss alle bak lyset??

Er de falske positive også falske positive med en eventuell test nr 2?

Har ikke sagt noe av det du sier der - det gjelder å holde tungen beint i munnen.

1 Like

Jeg kan trøste deg med at vi lever i en simulert verden.
Så det er egentlig ikke så veldig viktig.

1 Like

I Sverige var det i går 2250 innlagte med COVID-19. Toppen i april var på 2307 så man er veldig nærme samme antall innlagte.
Heldigvis har ikke antall intensivpasienter utviklet seg like ille. Tror dels man er bedre til å behandle de som kommer inn på sykehuset samt at man etter sommeren nok er bedre rustet til å takle en infeksjon nå (D-vitamin bla.).

Når det gjelder dødeligheten i Sverige så har den også steget en del i det siste. De grå er de foregående årene.

Når det gjelder influensasesong og COVID-19 sesong så er det jo en rimelig grei antagelse at de vil være rimelig sammenfallende. COVID-19 bommet grovt på sesongen og kom veldig sent til 2019-2020 sesongen. Nå er man i starten av 2020-21 sesongen. Det er egentlig bare naturlig at antall tilfeller stiger i verden nå når sesongen har starter her på den nordlige halvkulen.
Jeg tror fortsatt man gjør veldig feil i å avblåse pandemien allerede ja. Sesongmessig er jo den normalt verste perioden i starten av året.

Norge har vært rimelig spesiell med det å ta tiltak tidlig. Men har du ikke hørt statsledere sagt at de må innføre tiltak fordi sykehusene sliter og man må forhindre at kapasiteten sprenges?

2 Likes

Utdyp gjerne.

Se ellers: