Jeg holder meg egentlig unna denne debatten (den er ideologisk) og titter bare innom for å se hvordan benektere reagerer på den tragiske utviklingen i nabolandet.
Men til dette med positive tester:
Sensitivitet og spesifisitet er svært høye på laborietestene for SARS-CoV-2. Dermed gir testen få falske positive og få falske negative.
Men den logikken holder ikke når flertallet ikke er smittet. Når det store flertallet ikke er smittet, vil en stor andel av de positive testene være falske positive. Så ja, tilsynelatende vil de aller fleste være falske positive.
Dere som evt vil ha detaljer: sjekk termer som basis-rate (prevalens i befolkningen) og Bayes’ teorem.
MEN, det er to betydelige problemer ved påstanden om at de fleste positive er falske positive!
-
Hvis 95% i et område ikke er smittet, vil i utgangspunktet sannsynligheten for at man er smittet være 5% (p=0,05). Det skulle gi mange falske positive. Men den logikken gjelder ikke her. Det er bare et fåtall som lar seg teste, og de tester seg pga corona-liknende symptomer. Det drar antall falske positive dramatisk ned, hvor mye er uklart (man kan forsøke å gi gode gjetninger med statistiske simuleringer).
-
Såvidt jeg vet, testes de som får positiv test med prøve nr to. Sannsynligheten for to falske positive er ekstremt liten og vi kan se bort fra den.
Det er synd så mange bruker krefter på å spre falske nyheter om Covid-19 og tiltakene. Men i bunn og grunn er det jo et verdivalg. De som driter i mennesker over 80 eller i at mange langt yngre får langvarige helseskader, de kan naturligvis lete med lys og lykte etter mindre gode argumenter for å spre sitt budskap.
Imens kneler helsevesenet i vårt naboland, og ikke bare der.