Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Vi står nå på toppen av annen bølge, men om det ikke fantes sabotører, som et par av de hyppigste bidragsyterene her, så hadde vi allerede passert bølgen.
Men jeg tror vi klarer det, beklagligvis med mye lockdown, men de ovenfornevnte sabotører må bære hovedansvaret for det.
Når vi, forhåpentligvis før jul, er ferdig med annen bølge, så må vi fokusere på å forhindre den tredje.
Vaksinen er på trappene, la oss alle slutte opp om reglene, så er dette marerittet over om 3-4 måneder.

3 Likes

Folk tror jo faktisk de første vaksine dosene er placebo, deretter chip. Får sjokk hva youtubes algoritmer får folk til å tro.

Kan du dele kilde?

Her kan det se ut til at antall innlagte er dobbelt så få som i april.

Sverige vurderer å søke hjelp fra sine naboland!? Er ikke Sverige en suksess da som vi andre i Norden skulle se opp til for hvordan de har taklet Covid-19?

Kanskje Allright kan ringe Tegnell og informere om at de ikke skal bekymre seg fordi pandemien egentlig er over? Det som skjer på sykehusene er dermed kun virtual reality.

2 Likes

De som ligger og ikke får puste på sykehusene rundtom i verden da?
Simulanter?
Psykosomatisk?
Om man så tror at alle positive tester er falske positive, så stiger jo tallene på de syke.

Finnes det noen oversikt hvor mange som har fått vaksinen ?

Hva skal man med slike tall, kan ikke brukes i en annen sammenheng enn å bekrefte eller avkrefte at flere dør av covid eller ikke. Sammenligninger med tidligere år er irrelevant for å se på om Covid er verre eller ikke, da man har skjermet folk med tiltak siden tidlig 2020, det har vi ikke gjort før.

USA har vært slappe rundt covid, langt flere enn tidligere influensasesonger er døde.

Norge har vært flinke til å følge råd, få døde.

Jeg prøver å finne ut om det er unormalt mange av den type tilfeller i den tidsperioden vi er inne i nå, eller ikke.

Slike tall kan brukes til å underbygge en avkreftelse at den såkalte “andre” (og ev. tredje) bølgen er en “casedemic”, slik som noen fageksperter hevder, herunder tidl. visepresident i Pfizer, prof. Yeadon, og som visstnok var tilfelle ved svineinfluensaen:

Det kan jo virke sånn, siden det fylles opp til bristepunktet både enkelte steder i USA og i Sverige.
Jeg vil tro det hadde kommet en og annen notis om dette de andre årene om det var vanlig. For å si det mildt.

1 Like

Det finnes en del notiser om kapasitetsproblemer fra influensa også.

Derfor prøver jeg å finne statistikk, ettersom det er vanskelig å få et objektivt bilde gjennom media.

1 Like
1 Like

Jeg holder meg egentlig unna denne debatten (den er ideologisk) og titter bare innom for å se hvordan benektere reagerer på den tragiske utviklingen i nabolandet.

Men til dette med positive tester:
Sensitivitet og spesifisitet er svært høye på laborietestene for SARS-CoV-2. Dermed gir testen få falske positive og få falske negative.

Men den logikken holder ikke når flertallet ikke er smittet. Når det store flertallet ikke er smittet, vil en stor andel av de positive testene være falske positive. Så ja, tilsynelatende vil de aller fleste være falske positive.

Dere som evt vil ha detaljer: sjekk termer som basis-rate (prevalens i befolkningen) og Bayes’ teorem.

MEN, det er to betydelige problemer ved påstanden om at de fleste positive er falske positive!

Hvis 95% i et område ikke er smittet, vil i utgangspunktet sannsynligheten for at man er smittet være 5% (p=0,05). Det skulle gi mange falske positive. Men den logikken gjelder ikke her. Det er bare et fåtall som lar seg teste, og de tester seg pga corona-liknende symptomer. Det drar antall falske positive dramatisk ned, hvor mye er uklart (man kan forsøke å gi gode gjetninger med statistiske simuleringer).

Såvidt jeg vet, testes de som får positiv test med prøve nr to. Sannsynligheten for to falske positive er ekstremt liten og vi kan se bort fra den.

Det er synd så mange bruker krefter på å spre falske nyheter om Covid-19 og tiltakene. Men i bunn og grunn er det jo et verdivalg. De som driter i mennesker over 80 eller i at mange langt yngre får langvarige helseskader, de kan naturligvis lete med lys og lykte etter mindre gode argumenter for å spre sitt budskap.

Imens kneler helsevesenet i vårt naboland, og ikke bare der.

4 Likes

Coronavirus: Vaccine scientist Nikolai Petrovsky says HIV warnings were ignored

https://t.co/EE9u8muGVG?amp=1

2 Likes

Sukk. Det innlegget i Aftenposten fra en fiolinist var et godt eksempel på problemet. Les svaret fra Nakstad.

Lykke til her inne. Dere som ikke har politiske motiver for å spre falske nyheter, vær klar over at dere blir manipulert her.

2 Likes

Helt klart: demokrati, menneskerettigheter, hvor stor autoritær makt staten skal ha over individet, individets frihet til å bevege seg, ytre seg og organisere seg er jo ideologiske spørsmål.

2 Likes

Mitt problem med det svaret er at uten disse forsnakkelser (og der tror jeg på det er) svekkes hans argumenter tilsvarende. Jeg skulle ønske Nakstad hadde gått inn på det.

2 Likes
1 Like