Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Selvutnevnte epidemiologer med politisk ekstremisme bruker tid her inne. Hvorfor, tror dere? Hva er motivet for å spre falske nyheter?

Alle andre kan forholde seg til hva forskningen faktisk sier, og hvordan tallene faktisk er beregnet.

1 Like

Hva tror du? Og hvem snakker du om?

@Scrivener Betviler du de tallene jeg kom med? Hva mener du med falske nyheter?

Edit: Forøvrig så sier det mye om deg at du kaller ønsket om demokrati, kontra fascismen vi ser i dag, for politisk ekstremisme.

1 Like

Jeg overlater til dere å vurdere hvem som er selvoppnevt epidemiolog og politisk ekstrem.

Jeg skal ikke delta her. Men… Det er riktig at Sverige og andre land hadde langt lavere bef.tall tidligere. Det er ikke så veldig relevant ift overdødelighet i Sverige nå sammenliknet med Norge. Jeg vil abefale å lese en forskningsartikkel før man vil kritisere den.

Nok fra meg. Tilbake til egen forskning.

1 Like

Legg merke til den formuleringen. “Fascismen vi ser i dag.” Noen i tvil om at dere står overfor en politisk ekstremist, som har politiske motiver? Uvitende her han også.

Denne mannen sender også tommel ned som svar på oppfordring om å lese en artikkel før han kritierser den. Gjentatte ganger.

(Noen har lest historie og vet hva fascisme er.)
(Noen leser forskningsartikler som de vil kritisere. Den som ikke gjør det, er uredelig.)

4 Likes

Hvorfor ønsker du ikke å svare på mitt spørsmål?

Edit: Er det fordi du kommer med tomme påstander?

Jeg har svart. Og les artikkelen du kritiserer.

For øvrig: Et svært stort flertall slutter opp om tiltakene vi har. Hverken i USA eller i Norge er det ekstremister som ikke liker utfallet, som får definere hva demokrati er. Demokrati er at flertallet bestemmer, eller at de som er satt til å styre får bestemme (representativt demokrati).

Lykke til her inne. Men pass dere for ekstremister med politiske motiver.
Over og ut fra meg.

3 Likes

Han sier bare sine meninger. Jadda har vært på forumet her i mange år. Av og til er det greit å roe ned karakteristikkene man bruker om folk man ikke kjenner og heller diskutere saken. Eller ignorere den. Tror ikke noen her blir påvirket så voldsomt.

5 Likes

Den er god, Morti. En fin kommentar. Men har lest hans innlegg for en tid tilbake også. Og han er dønn usaklig i sin kildebruk. Jeg er sikkert litt overdrevent opptatt av redelighet.

Men Morti, synes kommentaren din er fin! Du har rett.

3 Likes

Tallene jeg oppga kom rett fra https://www.statistikdatabasen.scb.se

Har epidemiologene på denne tråden noen forslag til hva sverige kunne ha gjort på en annen måte for å forhindre dette?

Eller er dette helt på linje med hva man kan forvente i en befolkningsvektet analyse og ett influensa-lignende sykdomsforløp i sammenlignbare virus-sesonger?

1 Like

Setter stor pris på at du orker å tale de selverklærte pandemieksperter på denne tråden imot!

4 Likes

Det er blitt politisk ekstremisme å holde butikker og restauranter åpne.

Ganske syk situasjon vi er i.

3 Likes

Ekstremisme å holde grensene åpne på tross av at WHO og Eu anbefaler åpne grenser. Å stenge grensene og internere de få som kommer inn (på fellesrom) er ikke ektremisme.

Dette er hovedsakelig forskjell mellom Norge og Sverige denne høsten/vinteren.

Tidligere ble Sverige kritisert for å ikke stenge barneskoler og barnehager, men nå følger nesten alle land Sverige på dette området.

Å stenge grensene har også enorme økonomiske konsekvenser. Like galt som lockdown.

Edit: Effekten er også like liten som ved lockdown.

1 Like

Enkelte, som Bill Gates, tror vi vil ha restriksjoner helt ut i 2022. Med lettelser fra sommeren 2021.

På en litt trist og pervers måte er denne tråden fascinerende.
Skal man finne tilsvarende grad av virkelighetsbenektelse og virkelighetsforvrengning, må man henvende seg til klimafornektere eller Trump-tilhengere.
Nå kommer nok “ekspertene” med sine klovnefjes…

4 Likes

Det som er trist er vel at man går såpass mye på person og lite på sak

3 Likes

Hvis man ser på land i Europa med ca 10 millioner innbyggere ± 1,5 så har man to land som ikke har hatt en streng lockdown, Hviterussland og Sverige - synes ikke det er noe tydelig mønster at land med lockdown har klart seg bedre enn de uten.

En veldig kraftig medisin, med lite påvist effekt.

1 Like

Syntes du det er rart du får litt forskjellig respons med disse innleggene du serverer?

3 Likes