Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Alle snakker om krise i Sverige, men faktum er at det ikke er signifikant overdødelighet. Som vist tidligere, det er ikke flere som dør i Sverige i år enn normalt.

2 Likes

Her graf over antall døde pr uke de siste årene i Sverige.

Ingen tvil om at det var stor overdødelighet en del uker når pandemien slo til i hvertfall. Så kom jo heldigvis sommeren og hjalp til med å få den ned.

Kilde:

98000 svensker estimeres å dø i 2020 (høyt estimat). Det er en økning fra 2019, men i 2019 var det unormalt få som døde (ca 5% færre enn i 2018). Det er nærliggende å anta at deler av økningen i 2020 skyldes etterslep fra lave dødstall i 2019.

2 Likes

Om du har et opptak du spiller? Er vel ingen som gidder å gjenta seg selv så mye uten?

2 Likes

Jeg har hele tiden oppfattet at det drives ensrettet propaganda på denne tråden fra en del deltagere. Det destruktive budskapet om å ikke bry seg blir gjentatt hver eneste dag. Jeg prøver bare å svare med samme mynt som en motvekt.
Heldigvis er det flere som også forstår at man bør forsøke å bremse denne gjengen.
Ser du ikke paradokset i at de samme personer som i månedsvis har protestert mot smitteverntiltak nå leter med lys og lykt etter eksempler på bivirkninger av vaksiner?
Når noen gjentar sitt budskap i det uendelige, må de tåle at noen kommer med gjentagelser som motvekt.

Du synser mye og forsøker befeste «fakta»

4 Likes

1 Like

Har tenkt litt over fenomenet “overdødelighet”.
Skjønner rett og slett ikke poenget med å bruke disse tallene som bevis på at Covid-19 ikke er så farlig.
Mitt utgangspunkt er at når et sykehus fastslår en dødsårsak, så har jeg normalt tillit til en slik fastsettelse. De som dør av Covid-19, dør da faktisk av Covid-19 uavhengig av om landet har en overdødelighet eller ikke.
Dersom da et land har høye tall for antall døde av Covid-19, men likevel ikke har generell overdødelighet, er det etter mitt syn bare en logisk forklaring: At smitteverntiltakene reduserer dødelighet i befolkningen for andre sykdommer også. Det å unngå store forsamlinger, bruke munnbind, renslighet med både sprit og såpe samt holde avstand, reduserer antagelig en rekke andre smittsomme sykdommer også.
Det betyr at dersom man hadde kuttet ut smittevern, ville ikke bare Covid-19 dødsfall økt, men også alle disse andre sykdommene som har nytt godt av smittevernet.
Min påstand er dermed at strategien med å slippe smitten fri, ville gitt langt høyere dødstall i samfunnet enn det som de som anbefaler denne metoden antagelig er klar over.

1 Like

Det er ikke slik man regner i Sverige f.eks der tar man alle som dør av/eller med covid uten å ta hensyn til dødsårsak

2 Likes

Det du mener er at tallene for døde av Covid-19 også inkluderer de som hadde dødd uansett?
Det gjelder da i stor del mange av de eldste . Da har i tilfelle Covid-19 fremskyndet dødsfallet en viss tid.
Men vil ikke det utjevne seg over tid?
Dette vil uansett ikke fjerne mitt poeng med at smitteverntiltak kan redusere mange flere typer dødsfall enn bare Covid-19 og dermed påvirke statistikk over overdødelighet.

Ja, eller som dør av noe annet

2 Likes

For å sette det litt på spissen:

Fører Sverige dødsfall som følge av f.eks. lungekreft eller ulykker opp i statistikken over Covid-19 dødsfall, dersom de døde tilfeldigvis også hadde Covid-19 smitte?

Ja

. En analys i Östergötland visade att endast 15 procent av dödsfall med covid-19 utanför sjukhus kunde anses vara direkt orsakade av covid-19

2 Likes

Selv om Sverige kan finne på å føre en person som dør i f.eks en bilulykke opp i statistikken for Covid-19 dødsfall, dersom personen tilfeldigvis var smittet da han døde, så bortfaller likevel ikke poenget mitt med at smitteverntiltakene med stor sannsynlighet reduserer smitte av også andre potensielt dødelige smittesykdommer.
Å slippe smitten fri, vil dermed øke overdødeligheten og ikke bare Covid-19 dødsfall.
Dette da i tillegg også som direkte følge av at overbelastningen på intensivavdelinger i seg selv kan og vil øke dødsfall blant alle grupper pasienter. Når kapasiteten sprenges, går det ut over f.eks. kreftbehandling med mer.

1 Like

“The fanatical and the frightened are fond of saying that those who criticise or ignore the rules are selfish. The real selfishness is the selfishness of those who are willing to inflict all of these disasters on other people in the hope of enhancing their own security.”

https://archive.vn/s2wQE

3 Likes

I USA er de nå på 250k smittede per døgn. 300k har dødd av corona. Hvor lang tid tror dere der hadde tatt med tilsvarende prosentvis smitte i Norge før helsevesenet hadde knelet?

1 Like

Er det da 10-15 ganger så mange døde i feks London ift Stockholm?
Hvis det skal være hold i denne teorien bør det vel det?:

«Den første teorien er at verken Norge, Danmark eller Finland har en storby på størrelse med Stockholm. Storbyen med nesten én million innbyggere har stor befolkningstetthet sammenlignet med de andre nordiske storbyene.

• Jeg vil si at hovedproblemet for Sveriges dødsstatistikk er Stockholm, sier Ludvigsson til Expressen.»

Tror det er mer binært enn lineært, enten mister man kontrollen eller så gjør man det ikke, og en del faktorer som gjør det mer sannsynlig i Sverige enn Norge, nå ser vi at det kan være i ferd med å skje i Danmark.