Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Det “overlegne» ligger i at man ikke innskrenker innbyggernes frihet og grunnleggende rettigheter unødvendig mye.

1 Like

was working on the deadly coronavirus vaccine

What the…!

Når Stortinget behandlet dette ble det lagt til begrensing på at dette skulle begrenses til å gjelde 62 lover og at det ville kreve en tredjedel av stemmene i Stortinget for å sette ned foten mot en endring som gjøres i regjering.

Kan du vise til at disse begrensningene er fjernet i ettertid?

Man etterlyser i Steigan-bloggen “en offentlig debatt og åpenhet om viktige beslutninger,” men hele poenget er jo at man skal kunne agere kjapt. Dette er tidsbegrenset fullmakt og er vel ingen grunn til at Stortinget skal godkjenne videreføring av dette når behovet forsvinner.

Loven er grei nok med de begrensningene som ble vedtatt, men en skal ikke glemme at det forslaget regjeringen kom med som ble endret før Stortinget ville akseptere loven var mye mer “diktaturvennlig”.

Så at viljen til å omgå eksisterende styringsorganer fantes der hos regjeringen skal ikke glemmes selv om de heldigvis ble stanset.

1 Like
1 Like

Har en bekjent fra Taiwan som bor her, og som syntes de svenske tiltakene var for strenge

2 Likes

Hadde Sverige valgt en bedre strategi enn Tegnells i en tidlig fase kunne de også klart seg uten særlig strenge tiltak. Nå er det dessverre for sent for dem.

De har jo mye mindre strenge tiltak enn Norge f.eks

Ja og dette er grunnen

Totalstatistikk i Taiwan

Totalt antall tilfeller 766
Friskmeldte 627
Dødsfall 7

The Journal of the American Medical Association says Taiwan engaged in 124 discrete action items to prevent the spread of the disease, including early screening of flights from Mainland China and the tracking of individual cases.[11][5]

Taiwan’s handling of the outbreak alongside its regional neighbours such as Singapore and South Korea has received international praise for its effectiveness in quarantining people and widespread testing.[12][4][13][14] As of 18 December, 269,935 tests had been conducted in Taiwan, with the vast majority not confirming a COVID-19 diagnosis.[1]

Starting 19 March, foreign nationals were barred from entering Taiwan, with some exceptions, such as those carrying out the remainder of business contracts, and those holding valid Alien Resident Certificates, diplomatic credentials, or other official documentation and special permits.[15] Restrictions have since been relaxed for foreign university students and those seeking medical treatment in Taiwan, subject to prior government approval.[16][17] All who are admitted into the country must complete a fourteen-day quarantine upon arrival, except for business travelers from countries determined to be at low or moderate risk, who are subject to five- or seven-day quarantines and must submit to a COVID-19 test.[18]

However, in response to a worldwide spike in cases in October and November 2020, Taiwan announced that from 1 December 2020 to 28 February 2021, all travelers to and through Taiwan, regardless of nationality, origin, or purpose, must submit a negative COVID-19 test performed within three working days of arrival.[19][20][21] Exceptions are granted to travelers responding to family emergencies or arriving from countries where on-demand or self-paid tests are unavailable, who must be seated apart from other passengers and take a self-paid test immediately on arrival in Taiwan.[22]

Kan ikke sammenlikne epler og pærer. De og Thailand med flere gikk hardt til verks i våres og har holdt det strengt. Vi i Skandinavia fabler rundt i mørket og somler mens vi skryter av hvor flinke vi er. Taiwan startet med preventive tiltak allerede 31 desember 2019 når det var rapportert en håndfull syke i Kina.

2 Likes

De fikset problemet med importsmitte som myndighetene i Norge totalt ignorerte.

@holmes jeg er enig i at tiltakene i Norge i mars var uproporsjonale. De har løst det mye bedre i høst og vinter hvor enkeltklasser må i karantene ved smitte. Ellers er skoler og barnehager åpne. Synes ikke Sverige virker noe særlig bedre på det i høst. Har bare mye mer smitte og dødsfall. Hadde de i Norge bare kombinert de tiltakene med god kontroll ved grensene, så hadde vi vært i mål.

3 Likes

Jeg er heller for det vi gjorde i mars kontra det surret vi driver med nå. I mars visste vi svært lite og det kunne fint vært en mye værre sykdom som banket på døra vår. Det vi har drevet med av strenge tiltak i høst er bra. Men så er vi jo helt på jordet hva angår testregime og importsmitte som du sier. Vi kunne gitt fullstendig faen i munnbind når vi hanker inn flylast på flylast uten å teste. Der er nordmenn og verdensmestergenet. Først nå har det gått opp for oss hvor dumt det er. Jeg fatter ikke hva de som står på topp i denne kampen tenker med til tider

4 Likes

Jeg synes det er mer relevant å sammenligne Danmark og Sverige, enn Norge og nå går utviklingen der i lik retning på tross av mye mer begrensende tiltak for befolkningen.

Men ingen retter pekefingeren mot Danmark siden de følger de samme prinsippene som vestens presse og politikere har bestemt seg for er mer moralsk rett (og alle som ikke er enig skal man avfeie med hersketeknikker)

3 Likes

Altså, jeg trodde de kom til å åpne opp med streng testing på grenser. Jeg ble overrasket når de åpnet helt opp og enda mer når land etter land fikk mye smitte. Her tenker jeg NHO /Høyre koblingen slo helt feil ut.

(det er en tilsvarende mellom AP/LO, ser den altså)

1 Like

Noen som har spilt spillet Plague? Kom til å tenke på det da jeg leste denne saken :slight_smile:

3 Likes

Oh yes. Brukte mye tid på det under barseltiden med en liten en som sov urolig.
De har jo utvidet med omvendt gameplay nå, at man skal finne en kur isteden om man vil.

1 Like

" Norge stanset mandag innreise fra Storbritannia med umiddelbar virkning."…Her var det INGEN “UMIDDELBAR”,-ALTFOR TREG REAKSJON…denne meldningen ga Johnson i helgen!

…sånn er det når politikere er midt i Julegløgg og ribbekjøtt…“nei,vi venter til mandag kl. 09:00” :man_facepalming:

“Dette skal i første omgang gjelde i to døgn – men kan bli forlenget…”

med denne situasjonen ville jeg ha satt annbefalingen til “inntil videre”…ikke dag for dag :man_shrugging:

kjangseløst!

3 Likes

Har inge kjennskap til nettstedet. Var link til brevet også:

4 Likes

Veldig mange fra India i London. Som reiser frem og tilbake…

Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Covid-19 har høyere dødelighet enn sesonginfluensa, konkluderer det anerkjente tidsskriftet The Lancet i fersk studie.

Her er rapporten
https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30527-0/fulltext