Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Nettopp. Vi får håpe flere våkner opp og begynner å fatte galskapen vi er vitne til. Heldigvis er mitt inntrykk at nettopp det skjer.

Hvis vi likevel skal forsøke å forstå hvorfor vi stenger landet ned, tror jeg det beste alternativet er å se på Halvor Næss sine 24 mulige forklaringer, som er overlege ved Haukeland Universitetssykehus.

Edit: Oppdaget for øvrig at jeg har tatt feil i tidligere innlegg. For befolkningen som helhet dør 0,1% av de koronasmittede ifølge FHI, ikke 0,3% som jeg har antydet.

2 Likes

image

Sleng inn Europa så får du et helt annet bilde.

Tenk at vi har så høy smitte, men likevel bare 27 på intensiv av totalt 1200 intensivplasser.

Da ser det ikke ut som det er så mye guff i dette viruset mer.

Kanskje har det mutert som de fleste andre virus gjør? Virus har en tendens til å mutere seg til å bli spre seg mer og samtidig bli mildere.

1 Like

Ps.

Nrk melder:

“Byrådet forlenger den sosiale nedstengingen av Oslo i to uker til, til 21.01. I tillegg utvides forbudet mot innendørs fritidsaktiviteter til også å gjelde barn i barneskolealder og yngre.”

Er det noen som mener dette er rasjonell politikk?

Litt triksing og miksing går nok bra :thinking:

https://www.cnn.com/2021/01/05/opinions/uk-delay-second-covid-vaccine-dose-moore/index.html

Accordingly, the British government, without public discussion and in an opaque manner, is varying the protocolsfor vaccine administration. The second dose of both vaccines can now be given up to 12 weeks after the first dose. And it even is permitting that different vaccines can be used for the first and second doses in some situations. Both of these protocol changes have little or no support in clinical trial data.

Ja, selvfølgelig. Det var ikke poenget. Poenget er at tiltak virker, og det har vi bevis på å flere land. Flere i denne tråden har skrevet ting som at “vi har ikke bevis på at tiltak virker”. Det er empirisk feil.

De europeiske og amerikanske tiltakene har ikke vært gode nok, først og fremst fordi de ikke ble satt inn tidlig nok og fordi det var for lite fokus på grensekontroll. Nå må vi ta konsekvensen av dette og leve med tiltak til vi har flokkimmunitet gjennom vaksine.

Det mest idiotiske vi kan gjøre er å slippe opp nå hundre meteren foran målstreken i maratonet.

1 Like

Jeg så den debatten. Filosofen kom med viktige momenter vedrørende rettigheter og balanse, men ville dog ikke påstå at dagens tiltak var feil.
Jeg syntes debatten ga en god forklaring på hvorfor vi må ha strenge tiltak frem til de fleste er vaksinert.

Ellers går det jo an å bare forholde seg til det folk faktisk uttaler i debatten her. Vet ikke hva det du gjorde nå heter helt presist, men å tillegge folk mer ekstreme meninger enn de egentlig gir uttrykk for har helt sikkert et eget ord i hersketeknikkordboka.

Godt sagt! Man burde jo fokusere på å holde så mye som mulig som normalt og kun gjøre helt nødvendige tiltak.

De har lært litt da. Barnehagene er åpne, og tiltakene det mildere og barna er like friske og fine. Ved mulig smitte stenger de en avdeling.

Hadde de bare håndtert resten av samfunnet tilsvarende, så tror jeg det ikke hadde vært så ille.

2 Likes

Dette er jo bare føre var hele veien, når de ser antydninger til økning så strammer de inn, og motsatt. Og det er denne måten å håndtere det som kanskje er riktig?

Det er ikke farlig å bade på Bondi Beach, fordi nesten ingen drukner der? Covid 19 er ikke farlig fordi nesten ingen dør? Det er farlig å bade på Bondi Beach men de har Baywatch gjengen der som håndterer stort sett alle uhell og jobber preventivt. Covid 19 ser mindre farlig ut fordi man jobber preventivt.

2 Likes

Slik jeg ser det bør målet nå være å komme seg gjennom de nærmeste månedene på en måte som gjør at summen av alle tiltak i perioden blir minst mulig og på en slik måte at man greier å gjennomføre vaksineringen uten avbrekk. Og jeg tror den beste tilnærmingen er å holde smitten nede. Får man først veldig høy smitte vil man fort kunne måtte ty til tiltak som har langt mer negativ effekt enn de man har sett i høst og frem til nå. Det vil også potensielt vanskeliggjøre vaksineringsprosessen.
Nå strammer man rimelig hardt inn og beveger seg over på tiltak man egentlig ikke ønsker, men 2 uker nå kan fort gjøre at man sparer seg for langt flere uker senere.

@the1nonly, det at man ikke har lært av det som ble gjort i mars er jeg sterkt uenig i. Man har gjennom hele høsten og starten på vinteren stort sett hatt tiltak som rammer relativt mildt. Spesielt barn og unge. Jeg synes man har vært flinke til å finne tiltak som begrenser smitten uten at det rammer unødvendig hardt, slik en del tiltak nok gjorde i starten.
Så ser de tydeligvis også til andre land for å lære av hva som skjer dersom man tillater smitten å øke for mye. Man skaper da en unødvendig vanskelig situasjon slik jeg ser det og siden målet nå er å holde smitten lav og bygge immunitet gjennom vaksine i stedet for gjennom infeksjon så mener jeg man gjør riktig. Så aksepterer jeg at folk har et annet syn men jeg har nå min mening.

1 Like

Denne kan du vel heller poste under memes tråden.

Et snev av satire tåler denne posten. Med mindre man syns alle svar her er 100% korrekt.

1 Like

Tjah, jeg synes posten passer inn. Det er så man lurer på hva norske myndigheter driver på med. Hvorfor får små kommuner 5-10 doser? Må jo være utrolig ineffektivt å drive på sånn. Her har de rett og slett vært for feige til å være rasjonelle.

Har ikke sett på hvordan de fordeler.
Ser nå på kartet på vg at det er fordelt til alle kommuner og at en del har fått få doser ja.
Mulig det er for at alle kommuner skal få på plass rutinene? Ellers er det litt overdrevet likhetsprinsipp.
Ville også fokusert på effektivitet og man bør jo i det minste passe på at når et sykehjem/aldershjem starter vaksineringen så har de nok til å ta alle på en gang.

2 Likes

De har kjørt på at det skal fordeles likt utfra antall innbyggere i risikogruppen. Så små kommuner for 5-10 doser og får da kanskje vaksinert 1/3 sykehjem :stuck_out_tongue:

1 Like