NRK har fått avslag på så godt som alle dokumenter om saken som vi har bedt om innsyn i.
Tillitvekkende

NRK har fått avslag på så godt som alle dokumenter om saken som vi har bedt om innsyn i.
Tillitvekkende

Selv nå etter at det er strammet inn får man gjennomføre fotballtreninger utendørs. Dog noe redusert. Fra fotball.no:
Fra oktober var det vel rimelig normal trening for veldig mange selv de over 20. Så støtter fortsatt ikke helt den påstanden din.
Portforbud får vi jo virkelig håpe man ikke behøver å ty til. Men skulle sykehuskapasiteten være på bristepunktet og det bare øker på med pasienter så er det jo forsåvidt helt greit at man utreder hvilke tiltak man faktisk kan ty til i verste fall. Å forberede seg for worst case er sjelden dumt.
Data indicate that more than nine out of every 10 Americans in most states are wearing masks in public regularly; those numbers have been above 80% since the early fall. Yet average positive COVID-19 tests have multiplied by nearly seven times since the spring peak.”
Hei hvor det går 
La oss slippe smitten fri dere! Kjørrrrr
Så klart er det tull å spille fotball hvis du må holde en meter avstand. Men hva i alle dager er det for en detalj å henge seg opp i utifra alle spørsmålene jeg stilte deg? Kan du ikke lese innlegget mitt på nytt og svare på de heller?
I går på Debatten sa professor i filosofi Einar Øverenget at han mente mediene burde være flinkere til å belyse flere sider av koronatiltakene (altså potensielle bivirkninger av lockdown, f.eks.). Til svar fikk han kontant fra oppriktige Solvang om at det “har vist seg å ikke være helt enkelt” (se her ca. 18m 30s). Aner en viss frustrasjon fra den kanten om at det her er et strengt kontrollert narrativ som ikke skal tukles med. Er visst kanskje ikke så gøy å være journalist der lenger?
Det er utrolig at så mange fortsatt har tilliten til denne galskapen. Bare smuler gjenstår vel snart av det frie og demokratiske systemet vi engang kjempet så hardt for å beholde.
Enda godt Odd-Reidar på 72, akkurat innenfor risikosonen, med livets skole, roper høyt i kommentarfeltene om enda strengere tiltak. Parolen “ingen skal dø” runger i de tusen hjem.
Vi har dessverre staket ut en umulig kurs for oss selv. Vi kan ikke igjen godta noen form for risiko i samfunnet framover. Det ser heller ikke ut som vi skal slutte å bli nedlesset med frykt fra de som angivelig bryr seg om helsa vår med det aller første.
Som Benjamin Franklin en gang skrev:
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety
Dette er mer gjeldende enn noen gang.
Amen.
@Krafer, kan anbefale deg å se debatten med filosof Øverenget som Silda linker til over. Ensakspolitikk er farlig.
I Los Angeles har de kjørt nazistyle lockdown, så de er nok ett eksempel på at lockdown ikke fungerer.
Og for å gjenta meg selv.
Må si du har en tendens til å henge deg opp i uvesentlige detaljer, og dodge de viktige og overordnede spørsmålene (som jo er de mest interessante).
Det er jo innholdet du må se på. Vil anbefale deg til å svare på spørsmålene mine. Du kan begynne med: Hvordan kunne 44 personer bli sendt til sykehus og 14 på isolat på grunn av mel? - og så: Hvilken pris skal samfunnet betale for å hindre smittespredning for en sykdom med 0,3% dødelighet som er litt mer alvorlig enn vanlig influensa? Hvor mange samfunnshensyn skal smittebegrensning overstyre?
Løft debatten, @Krafer
Det kan godt hende det er mulig å tolke dette på andre måter enn det ordrette. Men jeg syns det er et godt sitat i det henseende jeg antyder over uansett.
Det er en misforståelse
Ser ikkje nyheter på verken TV2 eller NRK.
Føle eg sleppe mye piss. De få gangene jeg har fått med meg, er det utrolig ensporet nyhetsbilde som blir pushet.
Uansett hva slags sak det er snakk om så er det en utrolig fokus på det negative. Og “reporterene” som er ute i felt ser ut til å ha samme blekka de stiller spørsmål fra. Blir rett og slett flau med tanke på noen av spørsmålene de stiller, ofte bare samme spørsmål, formulert på nye måter, eller de ønsker personen de intervjuer skal spekulere frem noe svadasvar. Litt off-topic 
Jeg ser på statistikk, og observerer at i mitt fylke er det ikke noe særlig stress. Jeg er også i en aldersgruppe jeg ikke trenger å bekymre meg nevneverdig.
Under er et lite utsnitt over siste ukers smittesporing. Hadde jeg giddet å poste resten hadde det vært samme greiene.
Når jeg også VET (utifra statistikk offentlig tilgjengelig) at det er over 99% sannsynlighet for at ingenting galt vil skje med meg om jeg får det, stresser jeg heller ikke.
Kan du svare på hvorfor vi skal stramme inn når vi har 27 på intensivbehandling for corona (som har vært stabilt siden november) mens vi har 1200 intensivplasser i Norge? Kapasiteten er ikke i NÆRHETEN av å bli sprengt. Likevel mener du det er riktig å stramme inn på grunn av økt SMITTE?
Ser du ikke hvor feilaktig det blir å basere koronatiltakene på smittetall? Og spesielt hvis det skal overstyre såpass mange andre samfunnshensyn?
Beste måten å holde dette under kontroll på er å stramme inn tidlig. Da slipper man de mest ekstreme tiltakene. Jeg tror det er beste og mest skånsomme måten å håndtere dette på nå.
Hva med alle andre samfunnshensyn?
Hele grunnen til den smittebølgen vi ser nå er vel jul. Dvs shopping og selskapligheter. Før det var smitten klart på vei ned. Greit for meg egentlig, Hadde blitt en stusselig jul uten å få se familie. Får heller være litt “alene” nå i januar.
Jeg er ingen ekspert så les artikkelen. Fakta er at man ikke får en positiv COVID-19 test av å bli bekymret og føle seg dårlig.
Alt er en avveining. Men som jeg har påpekt mange ganger så mener jeg det er samfunnsmessig mest hensiktsmessig å begrense smitten nå. Verst tenkelig tidspunkt å åpne opp på.
Hvor mange samfunshensyn skal smittepredning få overstyre?
Anser dette som å snakke ned alvorligheten og har kommentert hvorfor tidligere.
Så antall innleggelser/døde spiller egentlig ingen rolle? Hvis jeg tolker deg/dere riktig, så burde vi stramme inn nå uavhengig om det var 0 innlagte eller 27? Uavhengig av om vi hadde 1200 eller 2400 intensivsenger?
Jeg trodde hele poenget var at kapasiteten ikke skulle sprenge - men at det nå er ingenting som tyder på at vi en gang er i nærheten av å teste kapasiteten - så gir det likevel grunnlag for ytterligere innstramninger med alle de konsekvenser det fører med seg?
Jeg finner det merkelig man ikke har lært noe mer etter nedstegningen i Mars. Da gikk sykehusene i beredskap i ren frykt. Personell ble omplassert og operasjoner/undersøkelser ble utsatt/kansellert.
Fasiten ble noen få innleggelser- i alle fall for region Nord -sykehusene var i praksis tomme.
Nå gjør man altså akkurat det samme - stenger ned i ren frykt, mens det er ingen press på intensivplasser nå heller. Kostnadene for nedstegningen er enorme, både humanitært og materielt, men INGEN vil ta den diskusjonen.
Vi kan ikke eliminere smitten og vi kan ikke hindre at enkelte personer dør av/med covid-19 uansett hva vi gjør.
Hvorfor skrives det ikke noe om alle de som går gjennom Covid-19 uten problemer - som er de aller fleste? Kun fokus på antall smittete. Helt merkelig.