Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

1 Like

Man har vel ikke nok data på dette pdd, men sett saker fra Kina hvor det er rapportert om redusert lungekapasitet på 20-30%. Det er ganske alvorlig. Det kommer nok studier som vil vise mer langtidsproblematikk etterhvert.

Ellers er det jo også risikoer og komplikasjoner med å ligge på respirator. Både underveis i forløpet og plager i etterkant.

4 Likes

Urovekkende. Men er det fortsatt hovedparten av tilfeller som får alvorlige sykdom som har underliggende sykdom? Føler det har endret seg litt hva som blir sagt.

2 Likes

I Norge er det ikke alt for mange tilfeller ennå, så det statistiske grunnlaget er tynt. Men, selv med det lille grunnlaget vi har er det ikke noen tvil om at hovedparten har en underliggende sykdom og/eller er gammel.

Ikke det at det gjør ting bedre, men det gjør at man kan bruke det i strategien mot viruset. Vet man hvem som er i risikogruppen, kan man beskytte disse ekstra, slik at belastningen på sykehusene blir lav selv om man nærmest slipper samfunnet ellers fri.

1 Like

Noen som vet om det kunne fungere med blodoverføring fra de som har blitt friske til de som er syke ?
Vil det gi en boost av antistoffer ?

1 Like

Gjennomsnittsalderen på de som ligger på intensivenhet er 60 år og 77 prosent av dem er menn. De fordeler seg slik på de ulike aldersgruppene:

0-24 år: 1

25-49 år: 16

50-75 år: 44

75+: 13

Trettini av de innlagte i intensivenhet, som er 53 prosent, er registrert med en underliggende sykdom, ifølge FHI.

3 Likes

De forsker på det.
Selv New York har begynt med det nå.

2 Likes

Dette er noe de starter å teste nå i New York. Her er det Cuomo snakket om med tanke på utprøving:

1 Like

Britiske tronearvingen er smittet.

1 Like

FN ber om statlig støtte for økonomien globalt i 9 måneder fra og med april i år…

1 Like

Smittede sykehusansatte øker, også

1 Like

På den svenske pressekonferansen i dag opplyste statsepidemiolog Anders Tegnell at svenskene har foretatt ca. 24.000 tester. Det forklarer hvorfor Sverige ligger så lavt på smittestatistikken. Til sammenligning har Norge, med det halve innbyggertallet, foretatt 73.000 tester, med andre ord tre ganger så mange.
I begge land, ja over hele verden regner man med store mørketall. Men her i landet har man i alle fall avdekket noe mer av dette mørke.

Både tall på intensivpasienter og på antall døde av viruset gir klare indikasjoner på at smittetallene fra WHO ikke er sammenlignbare mellom våre to land med ulike smittestrategi.

Et eksempel på det svenske eksperimentet skal være at "gymkedjan “Sats” avser att öppna sina gym i Sverige i morgon, enligt ett pressmeddelande. I Danmark, Norge och Finland håller de dock stängt,!

3 Likes

Sverige vil jo at mange friske (ikke underliggende sykdom eller gammel) skal være smittede etterhvert.

1 Like

En strategi det advares mot…

2 Likes

Jeg tenkte litt det samme i går, og fikk greit med tilsvar der. Problemet var rett og slett at selv i befolkningen under 50, så er det 5-15% som må på sykehus. Det er for mange.

Jeg tenker
5) Lockdown inntil vi får en behandling på plass og så tiltak inntil vi får vaksine. Så er spørsmålet hvor lang tid det tar før vi får en behandling på plass. Jeg tenker alt fra i morgen til om tre måneder. Vaksine, alt fra 3 måneder til 2 år.

Tenker at når de klarte å levere en Ebolavaksine, så klarer de med basically uendelig med penger å få på plass en Covid-19 vaksine. Jeg tenker også at en slik vaksine vil kunne godkjennes på svakere grunnlag enn det som man har sett tidligere, rett og slett fordi risk/reward er positiv.

2 Likes

Det advares strengt tatt mot begge strategiene, hva blir resultatet for Norges psykiske og fysiske folkehelse når alt stenger ned på ubestemt tid?

3 Likes
1 Like

PK med regj nå. Mæland understreket at man må sette inn de alvorlige tiltakene nå, for at det skal bli lettere om en stund.

1 Like

Den ubestemte tiden har et lys i enden av tunnelen. Folk lærer seg å prate på Facetime, ringer til hverandre osv. Du har et godt poeng, jeg merket jo selv hvordan det har tatt på med mindre søvn og menneskelig kontakt. Men i morgen får jeg ungene igjen og alt føles allerede mye bedre med et par dager med normal døgn rytme.

Det blir nok noen depresjoner og selvmord og sånn, men ikke så mange som blir syke med varige men og dør av sykdom som de får med strategien til Sverige mener jeg.

Jeg bare registrerer at ingen andre vestlig land forsøker seg på svenskenes strategi. Og med politikere og media som de har der så tror jeg ikke akkurat at de er de smarteste der ute for å si det sånn. Bare å se på innvandringspolitikken deres så skjønner man at de har en skrue løs.

6 Likes

Veeeeldig off topic, men du tenker at “Jag er inta sjuk, jag er bara svensk” passer bra? Jeg tenker jo at så ille kan det jo ikke være, @holmes bor jo der :smiley:

2 Likes