Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Det er en video nede på denne siden som forklarer utviklingen i to Italienske regioner:

1 Like

Mange blir naturlig nok redde når det meldes at også unge mennesker har dødd av Korona. Minner da om at også av vanlig influensa hender det at unge mennesker dør. Det skjedde vel faktisk i Norge for ikke så lenge siden?

2 Likes

Ja, men man må vurdere hvor lenge man kan forvente at mennesker frarøves livet sitt. Hvis det tar 1 år å ordne en vaksine, noe som ikke er usannsynlig, så vil det være en belastning for folk flest. Folk må snu opp ned på livene sine for dette her. Tror ikke man kan holde på slik alt for lenge.

Og tenk om man venter ett år, og så har man ikke kommet noe lenger, da vil folk begynne å bli frustrerte, og ennå så har vi ikke immunitet slik at Corona kan kjøre på.

Sverige følger min punkt 4 variant med noen ekstra tiltak.

3 Likes

Litt statistikk med mest norsk vinkling

2 Likes

Prøv at få lest artikelen fra han fra WHO, der var i Kina i 2 uker, han sier at test og isolation funker.+++ Bruce Aylward

3 Likes

Og så har vi da det geniale punktet: Testing av helsepersonell ved coronasymptomer

For de smitter jo selvfølgelig ikke før de har fått symptomer?!?

Skal man komme i mål med dette, så må man nesten bruke storslegga.

Full isolasjon for alle unntatt kritisk personell.

Evaluer etter en uke, hvor det er symptomer på smitte, og hvor det ikke er. Avgrensede områder uten smitte kan åpnes for jobb, skole, barnehage, etc. Ingen kryssing av grenser tillatt for annet enn kritisk personell.

Etter en uke til uten smitte kan de avgrensede områdene slås sammen til regioner, og etter enda en smittefri uke, så kan regionene bli slått sammen til landsdeler. Og en uke til, så kan landet fungere omtrent normalt, bortsett fra fortsatt rammede områder. Ingen større arrangementer.

Områder med smitte må vente to uker etter de er smittefrie før de kan åpnes.

Samtidig som dette foregår, så holdes eldrehjem, og eldre isolert fra besøk, og ikke minst, personalet som jobber der holdes også isolert, slik at man unngår smitte utenfra.

Men, siden man fortsatt har land rundt seg som kjører gi faen-metoden, så må grensene til disse landene holdes stengt, og man bør kjøre karantene på besøkende fra andre land. I f.eks en uke, før de blir testet og friskmeldt.

Noe slikt jeg ser for meg burde fungert noenlunde greit i alle fall.

4 Likes

Markant økning i smittede nå i kveld, fra 97 til 183, tre flere innlagt. Fremdeles 57 i respirator…

Østerike
https://www.thelocal.at/20200320/austria-extends-confinement-measures-until-april-13

Og da tar vi en liten bærtur. Doble utgifter.

2 Likes

Jeg forstår at du vil drepe viruset ved å isolere folk til det dør ut. Kina mener å ha gjort det, og det kan godt hende de har gjort det til en viss grad. Jeg er bare usikker på om man kan det når

1. Det finnes 3 milliarder fattige verden som ikke har råd til å isolere seg i 1 år
  2. Det er lite sannsynlig at dette ikke flyter over til Norge igjen fra disse landene, og da er vi like langt, i hvert fall til en vaksine dukker opp.
  3. Viruset sprer seg svært raskt, og gjerne under radaren i noe tid.
1 Like

1: Bruker de storslegga fremfor idiot-metoden, så slipper de å vente et år. Da kommer de svært langt på 3-4 uker.

2: Nei, fordi vi har handlemåten klar, og ikke trenger å finne opp hjulet på nytt.

3: Dukker det opp tilfeller, så sett i verk isolasjon igjen. Og da gjerne etter forhåndsbestemte grenser/brannmurer, som medfører minst mulig ulempe for folks hverdag.

3 Likes

Norge ser ikke så verst ut

Enig med @tusekakk her, jeg har troa på at om vi nå får slått det ned ganske bra med denne lockdownen her så bør det være et pusterom nok til å få etablert en del infrastruktur og rutiner som skal kunne gi oss kontroll.

1 Like

Fra NBC News

Coronavirus could become seasonal like the flu, Fauci warns

There are increasing signs that COVID-19 will become a seasonal illness, Dr. Anthony Fauci said Wednesday during the White House’s daily task force briefing.

“What we’re starting to see now in the Southern Hemisphere and southern African countries is that we’re having cases appearing as they go into their winter season,” Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, said. “If in fact they have a substantial outbreak, it will be inevitable that we need to be prepared” for the next cycle.

It’s been suggested that transmission of the coronavirus will slow in warmer months, similar to influenza, which typically spreads from November to April or May. Although it’s far from certain that the spread of coronavirus will ease up in summer on its own, if it does, then the U.S. needs to be ready for its return.

“It totally emphasizes the need to do what we’re doing to develop a vaccine, testing it quickly and try to get it ready so we’ll have a vaccine available in the next cycle,” Fauci said.

1 Like

Grafikken til Financial Times er bra. Synes spesielt grafen over de forskjellige lands regioner er uhyre interessant. Sjekk forskjellen mellom NY og Washington. Utbruddene i Catalonia og Madrid.

1 Like

Teste, teste, teste og isolere testede på hotel eller lignende plasser, så de ikke smitter familie. De kan fint hygge sig, da de er smittede. Det er stadig muligt, og samfundet kan gå videre, flokkimunitet er ikke muligt. Vi kan ikke fortsette med stengning længere end til etter påske, så da må alle med de minste symptomer pluss større være testet. Ha det Corvid-19 :grinning:

1 Like

Nå smitter vi mest mellom folk her hjemme…
Grafikk fra VG/Kilde FHI

New Zealand går i lockdown.

Coronapandemien splitter by og land gjennom hele Europa
https://www.thelocal.com/20200321/coronavirus-pandemic-opens-up-divide-between-cities-and-countryside-across-europe

1 Like
2 Likes

bryter ikke det litt imot personvernet her til lands?

1 Like

bilde ![bilde

bilde

Går det virkelig an :flushed::roll_eyes:

1 Like

I mine øyne er det personvern å gjøre dette :slight_smile:
Men det må selvsagt brukes riktig og man må sikre at det ikke missbrukes. Men jeg mener det vil være idioti å ikke bruke teknologien til det fulle for å få kontroll på dette. Kan være et fantastisk verktøy for å forhindre/begrense ny spredning. Dette kan jo være et viktig virkemiddel for både raskere få kontroll/slått ned på smitten og gi større muligheter til å åpne opp for mer normal aktivitet. Veldig store summer som kan spares med dette.
Så får de som føler dette vanskeliggjør kriminalitet og utroskap bare ha det så godt synes jeg :grin:

4 Likes

Helt klart! Dette må være et prosjekt som får et midlertidig unntak fra personvernlovgivning. Samtidig, som individ, hvis dette gjør at jeg er mindre sannsynlig til å ende opp på sykehus, jeg får se venner og familie hurtigere, så tar dette prosjektet vare på meg som individ.

6 Likes

https://www.nettavisen.no/nyheter/sykehus-frykter-at-akutt-syke-venter-for-lenge-med-a-ta-kontakt/3423943892.html

Eksemplet var han gamle som hadde vært syk i 14 dager hjemme og kom på sykehus. De måtte putte han rett i respirator når han ankom. :flushed:

1 Like