Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Vær obs på tap av smak-og luktesans, sier coronasmittet lege.
https://www.nettavisen.no/nyheter/koronasmittet-lege-vr-obs-pa-dette-symptomet/3423943155.html

09:11Signe Marie Rosenlund-Hauglid

FÅR ANSETTE 400 POLITIFOLK

Justisdepartementet har gitt Politidirektoratet (POD) fullmakt til midlertidig å ansette inntil 400 politifolk for å styrke bemanningen som følge av coronaviruset, melder NTB.

1 Like

Modellene er basert på data fra hvordan ting utviklet seg i Kina.

Ser bra ut for Europa, dårlig ut for NY.

image

image

7 Likes

Cuomo presenterte en forverret utgave av NY sine egne oppdaterte anslag i forigårs og den så slik ut:
image

Etter det var tallene en smule bedre i går men de hadde ikke justert grafen etter det.

1 Like

Spørsmålet er jo hvordan det vil utvikle seg. Vi kjører jo ikke i nærheten like strengt regime som Kina…

3 Likes

Jeg er redd for at midlene som brukes er for slappe til at strategien man har valgt skal lykkes. Føler midlene er mer tilpasset å få en rimelig slak kurve, mens strategien er uttalt å være å slå ned på viruset.

4 Likes

Tjah, tiltakene til folk her i Norge er jo ganske drastiske. Dvs at folk følger oppfordringer og ikke bare regler osv. Jeg synes det virker som folk er svært forsiktige. Hvis man ser på Japan, Sør-Korea osv, så fungerer jo det bra for dem. Problemet er jo hvis man ikke får befolkningen med seg på slike tiltak, eller man ikke prøver.

Btw, jeg tror ikke vi klarer å slå ned på viruset, vi får som du sier en slak kurve. Problemet er i de landene hvor kurven ser ut til å bli bratt som faen.

2 Likes
1 Like

Jeg synes rådene burde strammes inn. De jeg har markert her klan fort føre til spredning selv om de følges.
image

4 Likes

Jeg var på en tur her i byen på tirsdag. Jeg så ingen barn som lekte sammen, men mange som var ute sammen med foreldrene sine. Jeg vil anta at hvis det er barn som bor ved siden av hverandre, så er det greit.

Hvis man bare drar på besøk til et begrenset antall personer, så tenker jeg jo også det skal gå greit. Dvs at man ser de samme personene hver gang og de ikke ser andre enn den samme gruppen.

2 Likes

Helt enig i dette men rådene burde inneholdt spesifisering om dette. Dette er en innstramming :slight_smile:

Det med at både voksne og barn omgås de samme hele tiden er essensielt og burde vært spesifisert mener jeg. Har man 5 på besøk i løpet av en uke som igjen alle har 5 andre på besøk osv. kan spredningen bli stor bare av dette også.

2 Likes

Tiltakene våre ble i stor grad satt inn før vi nådde kina nivåer.

I kina fikk det jo herje i 2 måneder minst, før det ble satt inn tiltak.

4 Likes

Hej

Jeg tænkte at jeg vil give et dansk indspark til Korona-snakken.

3 Likes
1 Like

Det gjøres mye arbeid med uttesting av forskjellige medisiner, samt det er også startet forsøk med å injisere blodplasma fra folk som har hatt sykdommen og nå er immun.
I Norge er man nok litt forsiktig (treige) med å teste slike ting men mener det er sagt at vi deltar/bidrar i internasjonale studier på dette.

Håpet om at man finner stadig bedre behandling er en av årsakene til at jeg mener det er riktig med drastiske tiltak nå. Kjøpe seg tid til å kunne redde flere og ikke minst redusere behandlingstiden på sykehus.

1 Like

Mange tar personlig frihet for gitt, men denne krisen viser hvor raskt den kan forsvinne.
Det kommer til å bli økt beredskap i politiet og militæret i mange land. Når mange nok sliter økonomisk eller inngrepene blir for store vil det bli tegn til opptøyer.

Nå permitteres Nokas vektere som kunne gjort samme jobb som heimevernet. Samtidig ansettes det 400 nye politifolk på “midlertidig” basis. De går jo nå rundt på hytter og naust for å finne ulovlige overnattinger. Det er helt absurd.

– I en svært vanskelig tid, må politiet ha mannskapene de trenger for å sikre trygghet, lov og orden i Norge. Derfor styrker vi beredskapen i Norge med inntil 400 politifolk, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H).

7 Likes

30 mars skulle vi ha 60 stk (40-70) på intensiv, vi har allerede 70 stk på respirator. Dvs egentlig noen flere på intensiv totalt.
Så vi ligger godt fremfor fremskrivningen.
Noe sier meg at vi vil ha godt over 90 stk 6 april og 110 stk 13 april.
Mulig vi må innrømme at selv med dagens tiltak er det ikke 1,3 R0? Jeg skjønner jo selvsagt at efffekten av tiltakene gjort 12 mars ikke kommer før senere, dvs vi nå kjenner på 2,4 R0 som vi har levd med noen måneder potensielt.

Antall innlagte er vi allerede på 267. Så det også vil jo vi passere med god margin når vi kommer til 30 mars osv.

Her ser man hvor stor forskjell det er på 1,3 og 0,9.
Vi vil minst få 5-10% smittede selv om vi går ALL INN mener de. Fortsetter vi ish som idag (1,3??) så blir det 40-50% smittede spredd ut over ett år.

3 Likes

Klorokin brukes aktivt sammen med en cocktail antibiotika på intensivpasienter på norske sykehus

2 Likes

Link til kilde? Stygge tall :see_no_evil:

1 Like

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/presentasjon-covid-19-vedlegg-til-notat-24.-mars-2020.pdf

2 Likes

Og disse tallene er vel fortsatt med forutsetning av at kun 0,25% av smittede trenger intensivbehandling…

1 Like