Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Uttrykte i går min skepsis til meldingene som ble slått opp i diverse aviser. Det viste seg at skepsisen var helt på sin plass.

AVVISER AT UNGE UTENFOR RISIKOGRUPPEN LIGGER PÅ RESPIRATOR PÅ BÆRUM SYKEHUS

Kilder opplyste onsdag til Budstikka at flere unge mennesker mellom 20 og 45 år utenfor risikogruppene er lagt på respirator på intensivavdelingen på Bærum sykehus. Dette avviser Vestre Viken helseforetak.

– Vi kjenner oss ikke igjen i påstanden som Budstikka har fremsatt. Vi kan ikke uttale oss om pasientene grunnet taushetsplikt, men det skisserte bildet stemmer ikke med fakta skriver fagdirektør i Vestre Viken HF, Ulrich Spreng, i en epost.

15 Likes

Loess regression interpolation for each dataset showed that the relationship between weather and epidemic situation in each replication dataset was similar to that in the discovery dataset, all the four meteorological variables exhibited a bell-shaped trend, in detail, the relationship looks quadratic for temperature, wind speed, and visibility, and cubic for relative humidity (Figure 3).

According to the equation, SARS-CoV2 transmission reaches a peak when the air temperature is 8.07 ℃, or when the wind speed is 16.1 mile/hr, or when the visibility is 2.99 statute miles to nearest tenth, or when the relative humidity is 64.6%

Oslo nå: 11 grader, 64% luftfuktighet, 8 mph vind

Korona-viruset bare: aaaaaaaaaaahhh :sunglasses:

image

5 Likes

Kort oppsummert:
Ved norske sykehus finnes 682 respiratorer i dag.
Før coronaepidemien var 153 respiratorer bestilt. Disse blir levert i løpet av våren.
Som følge av virusutbruddet er ytterligere 288 respiratorer bestilt.
Mange blir levert innen et par uker, den siste bestillingen har en leveringstid på 2–4 måneder

I tillegg kommer transportrespiratorer som kan brukes en kort tid.
Det finnes også anestesiapparater på operasjonsstuer som kan benyttes ved en krise

3 Likes

Sjekka Budstikka-artikkelen fra i går, den om de unge som lå i respirator. Den er ikke endret. Uttalelsen fra sykehuset står i den samme artikkelen.

I dagens avis , står denne. Kurven er bratt.

1 Like

Hm , bekymrer meg over utviklingen over pasienter somi ligger i respirator. Økt med tretten siden i går. Antall sykehusansatte som er smitter har økte med over 24. Færre sykehusansatte i karantene.

a

1 Like

Fra dagens rapport:
Det er totalt 93 personer med bekreftet SARS-CoV-2 som har vært innlagt i intensivenhet,
av disse er 68 inneliggende.
Gjennomsnittsalderen er 59 år og 75 % er menn.
48 % er registrert med en eller flere underliggende risikofaktorer.
Aldersfordelingen på de bekreftede pasientene som trenger intensivbehandling er:
0-24 år: 1,
25-49 år: 22,
50-75 år: 56,
75+: 14.
(Data fra Norsk intensivregister per 26.03.2020 kl. 08.00)

3 Likes

Økning på 13 i respirator
57-70.

2 Likes

Blingsa. Takk, retter.

1 Like
1 Like

Jeg er så utrolig takknemlig for at jeg bor i Norge!
Vi har et oppegående helsevesen, vi har solid økonomi, og vi har politikere og fagpersonell som ser ut til å ta gode valg.
Gjerne ikke ideelle, men fy søren vi ligger godt an ift våre gode Nordiske naboer.

Vi har vel testet et sted mellom 5-10.000 i døgnet i Norge, jeg vet ikke hva tallene er i Sverige, men i denne artikkelen ser det ut til at det blir testet ca 1000 i Danmark.

Når en ser antall døde så øker den sakte, vi har ikke flere totalt enn hva Sverige har hatt på en dag på det verste.
Sverige skal visstnok ikke stenge ned ytterligere ut fra hva som ble sagt på nyhetene nå kl 15, mens i Danmark skal det vedtas lov mot å være mer enn 2 personer sammen.

Jeg synes det enn så lenge ikke ser så ille ut helsemessig i Norge. Får håpe Svenske politikere våkner, for det ser ikke bra ut det som skjer nå.

11 Likes

Et lite apropos. Utbredelsen av coronaviruset i Italia har tidligere forhindret utsendelse av Krekar fra Norge til Italia.

2 Likes

Bra innlegg!

Norge 14/3279 = 0,42% døde
Danmark 41/1851 = 2,21% døde
Sverige 70/2840 = 2,46% døde

Vi tester vesentlig flere enn Sverige/Danmark, så mørketallene våre er mye mindre ille sånn jeg tenker. Danmark og Sverige burde hatt 5x flere tilfeller enn de har. Ser jo ikke bra ut for dem.

4 Likes

Per i dag ligger vi utrolig godt an.
Vi har 3 døde per million, for Danmark og Sverige er tallet 7😢.
Antall registrerte tilfeller hefter det stor usikkerhet ved, men antall døde og utviklingen der er fasit…

1 Like

Ja. Men dødsårsaker kan manipuleres, jfr lungebetennelse vs Covid-19.

2 Likes
1 Like

Ser ut som gjennomsnittalderen for intensivbehandling øker. Lovende og naturlig ettersom de aller fleste som ble smittet først (på skitur i Alpene) nok var i aldersgruppen 30-60 år.

2 Likes
2 Likes

Har ikke sett så mange tall for snitt på intensiven, sikker på du ikke blander med smittede?
De siste dagene har vel snittalderen sunket til 59 år fra 61 år for 3 dager siden.

2 Likes
1 Like