Fordi smittetoppen hvor folk bokstavelig talt bor oppå hverandre blir mye brattere enn den gjør i Norge hvor folk må bruke kikkert for å se huset naboen. Også ventet USA såpass lenge med å kontrollere viruset at det mer eller mindre har fått fritt spillerom.
06:33Knut Arne J Hansen
16-ÅRING DØD ETTER CORONASMITTE
En jente på 16 år er Frankrikes yngste som er død av covid-19. Jenta hadde ingen kjente underliggende sykdommer.
Blant landets 365 nye covid-19-relaterte dødsfall fra onsdag til torsdag var det også en 16 år gammel jente som var død i Paris, opplyste helsedirektør Jérôme Salomon.
– Det er ikke til å bære. Vi skulle jo bare ha et vanlig liv, sier moren Sabine til det franske nyhetsbyrået AFP.
Hun forteller at datteren, som i franske medier er omtalt som Julie A., for en uke siden begynte å hoste. På lørdagen ble hun kortpustet og ble lagt inn på sykehus hvor hun ble testet for covid-19. Tilstanden forverret seg imidlertid for jenta, og torsdag ble dødsfallet offentliggjort. 16-åringen hadde ingen kjente underliggende sykdommer.
– Fra starten av ble vi fortalt at viruset ikke er farlig for unge mennesker. Vi trodde på det, som alle andre, sier moren.
I alt har Frankrike registrert 1698 døde etter å ha blitt smittet av koronavirus. Mer enn 29.000 er smittet. (NTB)
- [Frankrike](https://tag
Dødsfall nummer 15
10:01Ole Løkkevik
FØRSTE CORONADØDSFALL I MOSS
Torsdag døde en coronasmittet beboer på Orkerød sykehjem i Moss, skriver Moss Avis.
– I går kveld mottok jeg den triste beskjeden om at en person som var beboer ved Orkerød sykehjem er død, sier ordfører Hanne Tollerud. Beboeren, som døde 26. mars, fikk påvist koronasmitte samme dag som dødsfallet inntraff. Våre tanker går til de etterlatte, uttaler ordfører Hanne Tollerud i en pressemelding fra Moss kommune, ifølge avisen.
Mer om det femtende coronadødsfallet i Moss
Fra dagens pressemøte på SUS:
Ingen nye innlagte siste døgn, de to dagene før bare en hver dag, fem i respirator.
Nesten surrealistisk dette, lurer på hvor lenge folk tar dette virkelig seriøst.
Mange «lar det skure», iallefall ift vår familie.
Vi er nazi…
Vi sliter litt med sønnen på snart 18, men heldigvis tilbringer han mange timer foran skjermen…aldri vært så glad for det før.
Dødsfall nummer 16.
Usikker om dette har vært postet.
Dette er jo gammelt nytt for oss på TI, ikke sant @pdx?
Ble opprinnelig skrevet i Bergensavisen:
Øyelege Kristen Realfsen beskriver et lite omtalt symptom på koronasmitte, og har en klar oppfordring til dem som oppdager dette symptomet.
Vi kjenner til en del av symptomene på koronasmitte.
Nå dukker det opp en rekke meldinger om et hittil lite omtalt symptom, som øyelege i Bergen, Kristen Realfsen, selv kjente på kroppen.
Her kan du alltid lese siste nytt om koronakrisen.
Kommer med klar oppfordring
Symptomene kan langt på vei forveksles med en vanlig influensa, men nå har flere forskere bitt seg merke i spesielt én ting som skiller seg ut:
Jeg merket det selv ved at jeg plukket opp diverse frukter, og jeg kjente ikke en bestemt lukt av for eksempel appelsinen. Så merket jeg det på en kopp kaffe, som mer eller mindre smakte metall. Jeg trodde glasset mitt med hvitvin var dårlig, men det var den ikke, forteller Kristen Realfsen til Nettavisen.
Øyelegen har selv fått påvist koronaviruset og er for tiden isolert med milde symptomer. Han forteller at han i utgangspunktet følte seg litt uvel, før smaks- og luktesansen ble svært påvirket.
– Jeg vet ikke akkurat hvordan det påvirker lukt og smak, men det har kanskje noe med nervesystemet å gjøre. Først merket jeg at jeg var litt uvel, jeg hadde litt vondt i hodet. Tap av smak og lukt kom et par dager senere, forteller legen.
Oppfordringen fra legen, hvis du selv opplever disse symptomene, er klokkeklar:
– Merker du selv tap, eller fordreining av lukt og smak, så gjelder det å følge rådene fra myndighetene, understreker legen.
Voss kommune opplyste i en pressemelding onsdag at omkring en tredjedel av de smittede i kommunen hadde opplevd tap av smak- og luktesans.
– Ønsker å øke bevisstheten
Nettavisen har tidligere omtalt Hendrik Streeck, professor ved institutt for virologi ved Bonn Universitetssykehus, som fortalte om at han og hans kolleger hadde gjort lignende funn.
– Nesten alle smittede vi intervjuet, og dette gjelder vel to tredjedeler, beskrev tap av lukt og smak som varte i flere dager. Det gikk så langt at en mor ikke kunne lukte bleien til barnet sitt, sier han til den tyske avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Ansatte smitter beboere på sykehjem, viser undersøkelse.
Nå spøker det for et av mine favorittsteder…
Regjeringens krisepakke er ikke nok
Frykter nye utbrudd i Kina
Helt krise i Spania…
Flott at staten nå betaler alle for å være hjemme med barna som ikke kan gå på skole. Har en ansatt som tidligere ikke hadde problem med å finne barnepass når lønnen hans stod på spill. Nå derimot var ikke interessen for å finne barnepass særlig stor…merkelig.
De kveler hele næringslivet med alle tiltakene sine, pengene som var tiltenkt pensjonen til folk kommer til å fordampe sånn de holder på.
Slike tilfeller har man vel årlig etter den vanlige influensaen også? Forskjellen er at det ikke er en like stor nyhet og blir dermed ikke publisert rundt i verdens medier i like stor grad.
Vi må også huske på at selv om en pasient ikke hadde noen kjente underliggende sykdommer, så kan man ha ukjente underliggende sykdommer. Tenk i den sammenheng på friske atleter som plutselig faller død om under konkurranse eller trening!
Ser hva du mener…
Men å sammenligne en vanlig influensa med Covid-19 mener jeg ikke er riktig.
Først og fremst pga måten Covid-19 så agressivt angriper lungene på. De blir ikke bra igjen. Dette gjelde de som blir alvorlig syke, og overlever. De kan miste 20 til 30 prosent av tidligere lungekapasitet.
Poenget er vel å unngå ting som dette
https://edition.cnn.com/2020/03/24/health/kentucky-coronavirus-party-infection/index.html
A group of young adults held a coronavirus party in Kentucky to defy orders to socially distance. Now one of them has coronavirus
Jeg sammenligner på ingen måte Covid-19 med vanlig influensa. Jeg bare påpeker et faktisk forhold for at ikke unge mennesker skal få panikk på et noe feilaktig grunnlag.
Det blir også feil når du skriver om lungeskader: “De blir ikke bra igjen.” Da skriver du som om det skulle gjelde alle, og det har du neppe dekning for å skrive.
Enig. Det er 542,533 kjente smittede med koronavirus, det faktiske tallet er kanskje 5 millioner eller 50 millioner ingen vet. Derfor er det vanskelig å trekke slutninger utifra enkelttilfeller som vi også har sett kanskje ikke en gang er verifisert fra offisielle hold, men basert på en facebook post eller lignende. Statistikken fra Italia forteller oss at over 99% av døde har underliggende sykdom.
Foreslår du du sjekker denne videoen, @rockpus.
Den viser hvordan Covid-19 ødelegger lungevevet Det skiller seg fra andre virus, og kan ramme unge, så vel som gamle.
Litt diskusjon om kost/nytte:
Hvor mye av det økonomiske tapet i næringslivet skyldes tiltak som blir gjennomført i andre land, og dermed ikke er under “vår” kontroll?
Jeg har ikke benektet at det kan skje. Jeg reagerer kun på en fremleggelse av slik eksempler som om det skulle gjelde nesten alle. Vi trenger å bli skremt for å oppføre oss riktig i denne situasjonen, men vi trenger ikke overdrivelser for å skape panikk på sviktende grunnlag.
Les artikkelen over.
Problemet med Covid -19, er at det finnes lite empiri. Det er en ny sykdom. Et nytt virus, som det ikke finnes en vaksine mot. Og som man prøver å behandle med eksisterende legemidler på eksprimentelt og tradisjonelt vis.
Viruset rammer folk i alle aldre, noen får det lett, andre alvorlig.
Viruset kan gi en helt ny type skader på lungene.
Er det alvorlig?
Bør man ta noen forhåndsregler for å unngå å bli smittet?
Forskning hittil har vist at isolasjon og begrenset kontakt kan bremse utbruddet. Forskning har også vist at folk med asymtomatiske symtomer går rundt som smittebærere uten selv å vite om det.
Selv prøver jeg å finne så mye informasjon som mulig om viruset, slik at jeg kan ta noen gode valg. Og dermed kanskje kan unngå å bli syk. Om forhåndsreglene jeg tar nå vil funke, vet jeg ikke.
Jeg er livredd, sluttet og røyke for 1 uke siden og er 50 år.
Er jeg utsatt ??
Skjønner ikke helt problemet her.
Jeg reagerte på at du skrev: “Først og fremst pga måten Covid-19 så agressivt angriper lungene på. De blir ikke bra igjen.”
Jeg påpekte at det ikke var noe som ville ramme alle som hadde vært alvorlig syke.
I artikkelen du viser til, står det jo: " Some people who recover from the coronavirus might be left with ’20 to 30%’ less lung function,…"
Some people…might be left with…